Volvo 940 Estate Polar 2.3 T (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 940 Estate Polar 2.3 T |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 310.000 km |
KM-stand laatst | 433.000 km |
Gekocht op basis van verstand, nu verkocht aan de
- 433.000 km
Toen er kinderen kwamen, kwam er ook behoefte aan ruimte. De toenmalige auto, een Citroen BX, voldeed hierin maar matig. Aldus een Ford Escort TDI wagon gekocht. Deze Escort bleef maar stuk gaan zonder een einde in zicht! Dat was mijn tweede en laatste Ford ooit. Na een jaartje proberen met de Escort is deze bak ellende opgevolgd door de Volvo 940.
We zochten namelijk ruimte, betaalbaarheid ivm de vele woon/werk kilometers en degelijkheid. Onderzoekje tussen de myreviews op Autoweek leverde op dat oa de oudere Volvo modellen op LPG buitengewoon goed scoren. En met die wetenschap gaan zoeken en gevonden.
De PV-NL-38 was volgens de verkopers in het bezit geweest van een TV productiebedrijf en gebruikt als transportmiddel voor de cameracrews. Dit was ook terug te zien aan de auto, geblindeerde ramen, zeer uitgebreide alarminstallatie, verzwaarde veren, Vialle LPI gasinstallatie etc. Met de proefrit was ik meteen verkocht! Man, wat een heerlijke tank en wat een ruimte en wat een uitstraling... Gebaseerd op de ervaringen met de Escort wel 6 maanden garantie bedongen en vervolgens de knoop doorgehakt.
Na het doorhakken van de knoop heb ik nooit meer spijt gehad en ben ik steeds gestelder geworden op deze zeecontainers op wielen. Praktische no-nonsens, ruimte, luxe en onverstoorbare degelijkheid.
De 2.3 turbo loopt heerlijk soepel en heeft bergen trekkracht vanaf lage toeren. Deze bakken zijn absoluut geen sprinters en bochtenridders maar ze zijn wel perfect voor lange afstanden en hoge snelheden. In 1 woord geweldig! Het interieur is gedateerd hoekig maar van zeer goede kwaliteit, ongeacht de kilometerstand werkt alles, blijft alles heel en zijn er geen piepjes, kraakjes of rammeltjes.
En dan de ruimte.. fenomenaal... bij een verhuizing ooit een wasmachine, vrieskist, koelkast, tweepersoonsbed en een zut dozen erin gekregen en de bijrijderstoel was nog gewoon leeg.
Natuurlijk zijn er met zo'n kilometerstand ook echt wel dingen die stuk gaan en gebruikelijk zijn voor dit model. Een bloemlezing van de grote reparaties:
- Uitgestelde kleppen (cilinderkop laten aanpassen)
- Lekke aircocondensor
- Versleten cardanaslager
- Koppakking (bij 386.000km)
- Hoofdcilinder van de hydraulische koppeling (dat werd afslepen)
De auto heeft me tweemaal laten staan, eenmaal met een koppelingspedaal wat op de grond bleef liggen en een tweede maal met een kapot gelopen dynamoriempje.
En toen kwam die dag... de vreselijke dag dat ik 2 tellen niet oplette en met mijn geliefde Volvo een vrij nieuwe Audi A4 avant van achteren torpedeerde op de A27 bij Hilversum. De klap en de schade was flink, had zelf niks, maar Volvo en Audi waren afgeschreven :-( Dat was mijn eerste ongeluk in de 11 jaar dat ik mijn rijbewijs heb.
Ik heb toen afscheid genomen van de PV-NL-38, maar niet getreurd, er is meteen een knalrode 940 voor in de plaats gekomen. (Zie mijn andere review)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.