Volvo 940 Estate Polar 2.3 Limited Edition (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 940 Estate Polar 2.3 Limited Edition |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 409.110 km |
KM-stand laatst | 409.110 km |
toch weer gezwicht voor een 940....
- 409.110 km
Na een tijdje een klassieke Volvo 245 gereden te hebben,keek ik toch wel weer om mij heen of ik niet ergens een leuke 940 zag. Nu rijdt ik best veel kilometers en het comfort welke een 940 biedt vindt ik nog altijd geweldig,een V70 kan daar simpelweg niet tegenop.
Daar komt bij dat het "ouderwetse redblock" in dit geval een 2.3 low pressure turbo voor mijn gevoel beter bestand is tegen lpg als de "moderne whiteblock" van de s/v70
Andere reden voor de 940 te kiezen is het feit dat ik dat model ken en zelf kan onderhouden plus het feit dat onderdelen van een 940 gewoon veel goedkoper zijn als van een s/v70.
En jawel eind vorig jaar kwam een 940 op mijn pad uit 1998,het allerlaatste bouwjaar van dit model en dan ook nog in de meest luxueuze uitvoering te weten een "limited edition" in de kleur "nautic blue pearl" met automaat en lpg.
Deze uitvoering heeft praktisch alle mogelijke opties die er op en aan kunnen zoals;
-lederen bekleding met stoelverwarming -automatisch geregelde airco(climat control)
-houtmotieven in het dashboard en deuren
-cruise control(heerlijk,hoort er echt in!!)
-buitentemperatuurmeter
-elektriche ramen voor en achter
-elektrische spiegels eveneens verwarmd
-wis/was op de koplampen
-lichtmetalen velgen
-automatische niveauregeling op de achteras
-radio/casette met rds en 6 cd-wisselaar
-centrale vergrendeling
-etc.......
Oftewel bijna net zo luxe als een s/v90
Nu was deze auto niet perfect bij aankoop,ondanks dat er net een nieuwe apk opzat deed de lpg-installatie het niet meer en had de eigenaar besloten dit niet meer te repareren...
Nu was ik niet bang voor dit euvel en had hier al eerder ervaring mee gehad bij een vorige 940(zie andere review).
Ondanks een prachtig lederen interieur welke in perfecte staat verkeerde zo had de buitenzijde toch wel de nodige butsen/deukjes en krassen opgelopen in de tijd en was het dus geen showroomconditie.
Toch besloot ik de auto te kopen en op te knappen.
Alle sleutels/afstandbedieningen en boekjes zaten er bij alsmede een groot pakket met rekeningen van reparaties. Er was wel degelijk onderhoud gepleegt en waren recentelijk de accu, voorbanden en de nivomat schokbrekers achter vervangen,die laatste alleen kosten al E600,00
Als eerste kwam ik erachter dat de pomp in de lpg-tank het begeven had,bekend probleem en op te lossen door een andere tank te monteren.
Nu liep de auto ook weer op lpg,echter niet perfect.. het leek of de motor bij gasgeven "verzoop" dus met beleid gasgeven en dan ging het wel.
Tot ik erachter kwam dat de benzinevoorraad wel erg snel slonk terwijl ik op lpg reed,conclusie; hij rijdt tegelijkertijd op lpg én benzine!
Uiteindelijk kwam ik erachter dat het "brandstofonderbreek relais" niet goed functioneerde,dus ook die vervangen en nu rijdt de 940 weer zoals het hoort. Dit toont dus aan dat ook een lpg-installatie onderhoud behoeft en met enig technisch inzicht is dit ook door de zelfsleutelaar te doen.
Inmiddels een gemiddeld verbruik van 1:8 momenteel op lpg in de winter,zeker niet slecht voor dit model met automaat.
Op het kenteken was deze Volvo nog met een G2-installatie,dus met het hoogste belastingtarief a E423,00 per kwartaal.
Nu heb ik bij een LPG-specialist allereerst de auto laten aanpassen(nieuwe lpi-computer)en nu staat de auto te boek als lpg-G3 en betaal ik E303,00 per kwartaal aan belasting. Kosten van deze aanpassing E400,00.
En nu rijdt mijn Volvo officieel groener in de rondte als een Toyota Prius.
Tegelijkertijd de motor een beurt gegeven, waarbij de volgende zaken onder handen zijn genomen:
-olie plus filter
-luchtfilter
-4 bougies vervangen
-verdelerkap plus rotor
-de automaatbak gespoeld
-alle 5! de ruitenwissers vervangen
-kachelkraan vervangen(lekte)
-nieuwe voorremschijven en blokken
-achter nieuwe remblokken
-winterbanden gemonteerd(set wielen welke ik al had en oa ook op eerdere 940 en 245 gemonteerd was)
-elektrische antenne voorzien van een nieuwe spriet
-alle dashboardverlichting vervangen.
Inmiddels heb ik 6000km gereden in anderhalve maand en wat een genot op wielen is dit.
De Volvo zoeft gewoon in alle rust zijn kilometers. Rijden wordt relaxen in deze auto.
Wel nog een klein mancootje gevonden,er lekte koelvloeistof weg en ga je toch automatisch vrezen voor een kapotte koppakking. Gelukkig bleek het een afdichtrubber van de thermostaat te wezen dus deze vervangen en probleem opgelost, althans zo leek het want vervolgens bij het vullen van de koelvloeistof begon de slang aan het expansievat te lekken. De aansluiting was gescheurd dus ook meteen een ander tankje gemonteerd. Dit laatste is een euvel wat vaker voorkomt.
Ondanks de beginproblemen ben ik toch tevreden over de auto.
Mijn eerdere bevindingen worden wederom door deze 940 bevestigd,een superlimousine!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.