Volvo 850 TDI 2.5 Estate Exclusive-Line (1996)

autoreview

Volvo 850
Volvo 850Volvo 850 EstateVolvo 850 EstateVolvo 850 EstateVolvo 850Volvo 850Volvo 850Volvo 850Volvo 850Volvo 850 - interieur

Signalement

Uitvoering850 TDI 2.5 Estate Exclusive-Line
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf150.000 km
KM-stand laatst320.000 km
Lezerswaardering: 46%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 300.000 km

Mijn eerste diesel en mijn vijfde Volvo. De 850 met voorwielaandrijving ligt als een huis op de weg. Veel electronica die het niet altijd doet, ook dat. De vorige 740 had niets electrisch en was na 15 jaar nog steeds klokgaaf.

Na 300K in deze TDi voel ik me nog steeds verwend. De automaat en cruise control verhogen het plezier en de stoel lijkt echt op mij gemaakt te zijn !


Plus:
- Goed en voorspelbaar weggedrag
- De beste zitpositie die ik tot dusver ben tegengekomen.
- Motor (Audi 5 cil) met veel puf en toch zuinig (1 op 14 met automaat)
- Ruimte voldoende, maar beslist minder dan in een 740 Estate.
- Veiligheid die op peil is
- Stereo mag er wezen, maar de CD is na een jaar sputteren dood.
- Kunstleren bekleding is duurzaam en comfortabel.
- Banden gaan lang mee (Michelin Pilot Exalto). Voor: langer dan 40.000 km
- Metallic lak is na 11 jaar nog steeds uitstekend, dat mag gezegd. De auto staat altijd buiten en ziet de wasstraat alleen als het echt nodig is.

Min:
- Airco onderhoud kost het nodige
- Hardere vering, dat hebben de meeste Volvo’s
- Rokerige motor, maar dat zeggen meerdere diesel rijders
- De krik is een lachertje. Met een iel ding moet je twee wielen tegelijk van de grond zien te zwengelen, er zijn toch slimme ingenieurs bij Volvo die het weten ??

PROBLEMEN

  • 300.000 km

Abnormaal onderhoud:

- De turbo schakelt soms bij starten niet aan (alleen bij warme motor) je komt dan gewoon niet op gang. Opnieuw starten werkt, maar het blijft een rare kuur.
- Airco revisie, schoonmaken, en op druk brengen kost het beetje (€900). De motor ging in revisie na een vastloper, wat een aandrijfriem kostte.
- Electronica: Ergerlijk is het sleutels opnieuw laten programmeren. Na een paar weken houdt de afstandsbediening er gewoon mee op en moet je de deuren centraal op slot doen. Dat soort dingen hoef ik dus niet op een auto te hebben. Het moet werken of helemaal niet. Dan maar niet.

Ervaringen met de auto zijn zeer goed, een vloeiende automaat, niet al te snel met zijn kick-down, maar we rijden ook geen rallys....

2 October 2008: Update bij 245.000 km op de klok.

Na ruim drie jaar proefrijden is deze 850 Turbodiesel toch echt een dijk van een auto. Met het oplopen van de kilometers loopt het onderhoud niet echt op. De automaat en de motor bevallen geweldig goed. Olieverbruik is minimaal. De uitlaat onder de wagen is nog steeds de originele, niet te geloven. De auto heeft een langdurig gemiddeld verbruik van 1 op 13.5. Op lange ritten snelweg (cruise control en 100-110 km/u) klok ik meestal 1 op 14.5. Voor een 'tank' die 1.5 ton weegt is dat netjes. Trekhaken hebben hun nut. In de file knalde een Fiesta er bovenop. De Fiesta total loss, de Volvo een schram op de bumper.
Een jaar na aankoop is de airco motor gereviseerd. Sindsdien werkt de klimaatregeling beter. Bedenk wel dat je de leren bekleding regelmatig met ledercreme moet behandelen, omdat deze klimaatregeling een vrij droogt interieur creëert.
Bij 220.000 km moest er even wat rubber vervangen worden op de veerpoten achter, het versleten spul klapperde behoorlijk tegen de bodem. Onderhoud gebeurt bij een onafhankelijke Volvo specialist. Volgens de garage zijn de remschijven van de 850 een minpuntje. Bij aankoop 'wobbelde' de auto bij stevig remmen. De achterschijven waren dun en niet mooi recht meer. Na vervanging verliep het remmen weer strak als vanouds. De achterschijven slijten wat onregelmatig bij veelvuldig gebruik van de handrem (ik gebruik hem in de file omdat een automaat altijd wil 'gaan').
Bij 245.000 km een grote beurt: niets bijzonders behoudens dan het vlakken van de achterremschijven omdat ze ongelijk sleten dankzij de handrem. De grootste kostenpost waren twee nieuwe banden. Michelin Pilot Exalto type 2, een stille band, maar ook eentje die 65.000 km mee kan gaan en zo zijn er niet veel. Duurdere banden komen dan toch nog goedkoper uit. Verder doet de garage het liefste Magnatec synthetische olie in de wagen. Tja, ik vind een oliefilter nog belangrijker dan de olie zelf. De CD unit uit de radio is vervangen door een nieuwe (niet door Volvo, dat is te duur). Met een gerust hart kunnen we op weg naar de 300.000 km, dat wordt de volgende update.

November 2010: 300.000 bereikt.
Dit ging niet helemaal zonder horten en stoten het laatste jaar.
- Stalen wielen (185/65x15) gemonteerd ipv de 5-spaak lm velgen die sinds de stevige winter flink corrodeerden en voor luchtverlies in de banden zorgden. Garage hielp mee, het kostte met €200.
- Airco motor is wel wat zwakjes, zelfs na een dure beurt in NL (€200) was de koeling maar van korte duur.
- Net 4 Kleber Quadraxer M+S winterbanden eronder voor het geval de winterhommeles weer uitbreekt (€330).
- Na vervanging van distributieriem en spanners(Sept) een lange rit naar Italie: de auto was opvallend zuinig (1 op 15.5 met belading) heb 1000 km op een tank gehaald.

Ik rij nog, dankzij mijn trekhaak. Drie auto's die achterop mij reden in de file hadden zware schade. Ik had wat vreemde verf op de trekhaak... En in de gladheid schoof mijn tank in de zijkant van een buurman's Opel Corsa. Oei! Gelukkig gleed de Corsa vrolijk opzij.

Al met al voel ik mijzelf verwend met deze wagen. Cruise-control en automaat geven zoveel extra plezier. En die stoel zit bij mij (1.88 meter) alsof het maatwerk is!

Update

  • 300.000 km

16/11/2010 (300.000 km)
De bedoeling is de komende 2 jaar de 350K op de klok te zetten. Aan de motor of de carrosserie -bravo voor de lak! - zal het niet liggen. Op Autotrader zie je deze auto staan met meer dan 400K op de klok. Anders dan dat zou ik nu geen eens een goede vervanger weten (behalve een goede V70 TDi van voor 2001 dan).

05/02/2010 (280.000 km)

Ik dacht dat er niks kapot kon gaan, maar bij de APK bleek er toch iets mis: lekkende schokbrekers vóór. De rubbers om de aandrijfas bevestigingen hadden het ook gehad. Daar kwam bij een grote beurt, nieuwe zuigers in de achterklep, brandstofpomp riem en distributie opnieuw afgesteld (hoger verbruik gemeten). Is de wagen die €1050 uitgave wel waard?

Waarschijnlijk wel. Gewoon onderhoud is niet te kostbaar. Uitgaven in de afgelopen twee jaar:
- Goodyear Hydragrip banden €200 (goedkoper dan Michelin).
- Airco op druk brengen €85
- Nieuwe motorkap gemonteerd (vloog open bij het wegrijden), de verzekering stond hier voor in.

Over bijna 5 jaar kom ik uit op £0.25 (€ 0.28) onkosten per MIJL, omgerekend €0.18 per kilometer. Da's exclusief afschrijving. Ik heb over 5 jaar £4,000 (€4600) waardeverlies op de auto over 120,000 km. Daar kan ik mee leven. Gaat het de komende tijd in dezelfde trend, dan haal ik 350.000 km zonder veel kosten. Verdere afschrijving is te verwaarlozen.
De garage heeft het standpunt dat je een Volvo 25 jaar op de weg houdt als er geen dure storingen optreden. De staat van de auto interieur/exterieur is goed.
Het zal moeilijk zijn om een vergelijkbare auto (qua veiligheid, motor, automaat en ruimte) te vinden die dit onkosten nivo haalt. Of reken ik nu verkeerd?
Mocht U een oudere 850/V70 2.5 Diesel automaat overwegen? Laat U gerust verleiden. Vermijdt jakkeren en oververhitting; met conservatief rijden doet ie het jààààren.

Update

  • 320.000 km

Laatste update. Ben nu naarstig op zoek naar een nieuwere estate V-70/XC70). Sinds vorige update vervangen: Distributieriem en spanrol, stabilisatorstanghoes, accu (onder garantie, Volvo accu) airco service (hielp niet), handremschijven en blokken (niet de eerste keer) en twee koplamp pitten. Dit laatste is erg moeilijk te doen voor de leek: De H1 lampen zijn een foutieve keuze omdat ze met hun hitte steeds de verende lamphouders vervormen. Zelfs voor een monteur is het 20 min. prutsen voordat alles goed zit. Liever de H4 lamp!! Winterbanden (Kleber Quadraxer all season) hebben afgelopen winter goed dienst gedaan, zelfs hier in Engeland valt men nu voor deze banden, en dat werd tijd. Over de 170.000 km die ik de auto heb gebruikt (80% snelweg) heb ik gemiddeld 1 op 13.4 verbruikt. 1 op 15 is haalbaar op lange einden snelweg. Bijzonder is ook dat alle originele ruiten en de eerste uitlaat nog op de wagen zitten.
Ga er maar van uit dat mijn volgende wagen weer een Volvo estate diesel wordt.
Resumerend:
PLUS: fijne motor, automaat, stoelen, veiligheid, prima weggedrag, roestvrij, lage kosten, geen olieverbruik,
MIN airco systeem gewoon knudde, ruitenwisser bestuurderskant drukt niet goed op de ruit, lampen verwisselen een rotklus, motor niet rook- en stankvrij.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.