Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate Exclusive-Line (1995)

autoreview

Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate Exclusive-Line (1995)

Signalement

Uitvoering850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate Exclusive-Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf303.000 km
KM-stand laatst377.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aanschaf

  • 304.000 km

Na enkele jaren in loondienst te hebben gewerkt zelfstandig gegaan. Net als voor anderen lagen argumenten als "vrijheid en zelfbeschikking" hier aan ten grondslag.

Dit uit zich ook in het rijden van een auto. Na bekend te zijn geraakt met de youngtimer regeling (35% bijtelling op de dagwaarde voor auto's van 15 jaar en ouder) besloten om de BMW in te ruilen voor een youngtimer.

Enkele wensen:

betrouwbaar
praktisch
enigzins exclusief

Vanuit mijn jeugd ervaring met de Volvo 940 estate. Na proefritten in een 850 en een 940 is de keus simpel. De 850 kent veel betere rij-eigenschappen.

Uiteindelijk gekozen voor een 850 estate.
Hoewel het rijden op gas of diesel financieel voordeliger is; is de zoektocht uitgegaan naar een T5. De verbruikskosten neem ik voor lief. Uiteindelijk staan de kosten toch niet in verhouding tot nieuwer privé rijden of een nieuwe auto in de bijtelling.

Na enkele proefritten een Volvo T5 automaat (import uit de VS door de vorige eigenaar) gevonden via Marktplaats.

De vorige eigenaar had niet bezuinigd op onderhoud en had het onderhoud voledig gedocumenteerd! Voor € 3000,- mocht ik me de nieuwe eigenaar noemen.

Rijervaringen in anderhalf jaar

  • 377.000 km

Ik heb de auto nu anderhalf jaar in mijn bezit. Inmiddels 70.000 in deze periode gereden en sinds vorig jaar oktober is er een peugeot 107 bijgekomen voor de korte ritjes.

Hoewel het nu onze derde auto is gaat hij niet weg. De beperkte kosten wegen niet op tegen het rijplezier.

De rijeigenschappen van de 226 pk sterke T5 zijn meer dan uitstekend. Het vermogen is behoorlijk en is voldoende goed afgestemd op het onderstel. Er is weinig sprake van over- of onderstuur.

Er zit een standaard Volvo-radio met 6 cd-wisselaar met uitstekend geluid. Daarnaast heb ik een versie met schuifdak, stoelverwarming en een electrisch verstelbare bestuurdersstoel wat ik zelf hele fijne opties vind.

Het onderhoud is goed betaalbaar; wel is het raadzaam om preventief onderhoud te plegen en daarnaast pro-actief te kijken bij slopers. Bij mij in de buurt zit Elferink en dat scheelt in de kosten.

De automaat is nog origineel en ik hoop dat hij het nog even houd al merk ik wel dat hij wat schokkerig wordt.

Conclusie:

Heerlijke rijders auto met fijne motor maar pittig verbruik. Door het huidige gebruik (alleen wat langere afstanden en weinig stadsritten) hoop ik er nog lang plezier van te hebben.

Het verbruik komt neer op ongeveer 1 op 8/8,5.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.