Volvo 850 2.5i Luxury-Line (1996)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 850 2.5i Luxury-Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 255.000 km |
KM-stand laatst | 385.000 km |
Onverwoestbaar
- 352.000 km
In 2006 kocht ik mijn vorige 850 GLT, een handgeschakelde 20V op benzine. Twee jaar later veranderde mijn woonsituatie waarbij het woon-werk verkeer toenam. Daarnaast zat ik in die tijd met een nogal lelijke beenblessure wat maanden duurde. Ik ging daarom op zoek naar een 850 op gas het liefst met automaat. Ik vond een exemplaar bij een particulier met 'slechts' 255000km, wat voor een auto van destijds 12 jaar oud op gas niet eens zoveel was. Na een proefrit, nam ik de piepende remmen en een niet werkende autom. airco (vaak het geval bij 850/X70 classics) voor lief en heb ik hem direct mee genomen.
Wat op de rit naar huis direct op viel was het inleveren van vermogen. Ik ging van een handgeschakelde 170PK naar een 140PK automaat op gas. Het verschil was wat groter dan ik dacht. Deze auto nodigt sportief rijgedrag totaal niet uit. Het is vooral een rustige cruiser.
De auto ging direct naar een voor mij bekende Volvo-specialist voor wat kleine zaken/reparaties. Helaas kreeg ik direct een tegenvaller voor mijn kiezen, waarover later meer.
Hierna begon het echte rijden. Bij een 'nieuwe' oude auto is het altijd maar afwachten in hoeverre je vertrouwen krijgt in het voertuig. Maar na een aantal maanden had ik er gewoon een goed gevoel bij. Natuurlijk mankeert er wel eens wat, maar de motor is simpelweg niet kapot te krijgen. Nu vier jaar en een ton verder bevalt hij nogsteeds prima. Ook vol bepakte vakantieritten naar Italie (foto) en Frankrijk zijn geen enkel probleem. Wanneer hij dan zwaar is en je op snelwegen in het buitenland met meer hoogteverschillen rijdt, trap ik 'm flink op z'n staart om goed mee te komen. De automaat dan af en toe in zijn sportstand zetten is geen overbodige luxe. Dan gaat hij wat steviger in de toeren gewoon met een 130 de heuvel op. Op Duitse snelwegen rij je gewoon comfortabel 150 (tegen 3500 toeren). Harder kan ook, maar is minder prettig daar de auto dan wat zoekerig is/weker wordt.
In Nederland rij ik 90% van de tijd alleen, zonder bepakking. Dan gaat het allemaal een stuk vlotter, al rij ik er bijna nooit echt hard mee.
Het verbruikt ligt het hele jaar door tussen de 1 op 7,5 en 1 op 8.
Wat mankeert er aan, vanaf dag 1:
- Autom. airco (reparatie is me simpelweg te kostbaar)
- Stoelverwarming bestuurdersstoel
- Vooral met vochtig weer slaat de auto wel eens af bij het overschakelen van benzine naar gas. Ik weet ongeveer wanneer ik dit kan verwachten, dus kan erop anticiperen. Neem dit dan ook voor lief.
Verder is de techniek prima in orde. Op wat accuprobleempjes na, heeft de auto me nooit laten staan.
Wat heb ik er aan gedaan naast normale zaken als olie/filters/banden/remblokken/wissers:
- Direct na aanschaf: lampjes, remblokken, krukaskeerring (850 kwaaltje). Olie lekkage bij versnellingsbak. Bak moest er dus direct onderuit.
- 280.000: Draagarm en veerzitting
- 281.000: Nieuwe accu
- 286.000: Nieuwe radiateur en expensietank
- 290.000: Portiervanger (deur ging niet meer helemaal open)
- 292.000: Tandwiel km-klok (stond stil)
- 330.000: veerzitting, remschijven
- 337.000: stabi-stang
- 348.000: Thermostaat
Hiernaast dus uiteraard iedere 15.000km netjes een beurt.
Doordat ik een keer een schuiver heb gemaakt in de sneeuw en hard tegen de stoeprand tot stilstand kwam, is hij ook nog een keer uitgelijnd.
Dit onderhoud wordt deels uitgevoerd door een Volvo-specialist en deels doe ik dit zelf in samenwerking met een bevriende monteur. Zo heb ik de kosten na 4 jaar/100dkm relatief laag kunnen houden.
Op dit moment fluit de kachelmotor. Hier zet ik binnenkort een gebruikt exemplaar in. Over 8.000km moet hij i.c.m. een beurt een nieuwe distributieriem hebben. Ik twijfel nu dan ook regelmatig of ik hem weg zal doen. Een ruim budget voor iets anders is er echter niet. En na vervanging van de riem verwacht ik wel weer even voor uit te kunnen. Ik heb hem kostentechnisch gezien wel eens naast een compacte jongere auto op diesel (Polo, 206, Punto) gezet, maar gek genoeg ben je dan amper goedkoper uit. De volgende wordt dan waarschijnlijk een S70 of V70, tot modeljaar 1999, wederom op gas.
Leuk detail, nadat ik deze auto kocht volgde mijn halve familie met LPG:
- Mijn vader kocht een V50 2.4 140 welke reeds 130.000km probleemloos op gas loopt i.c.m. flashlube.
- Een zus van me volgde met een S70 2.5 20V
- Een zwager volgde met een V70 Classic Bifuel.
We zijn er allemaal zeer tevreden mee.
November 2012: De 850 heeft twee maanden geleden een grote beurt gehad incl. distributie en een nieuwe kachelmotor. Geen bijzonderheden verder. Ik verwacht over een jaar de 4 ton aan te tikken.
Verkocht
- 385.000 km
In augustus 2013 deze 850 helaas verkocht daar ik van mijn werkgever een auto kreeg. De Volvo had op dat moment 385000 km gelopen en ging nogsteeds door. Gekke kosten zijn er in dat laatste jaar ook niet meer geweest. Auto verkocht aan een particulier die er nog jaren mee vooruit wilde, en dat waarschijnlijk ook kan. Afschrijving in 5,5 jaar; nog geen 2000 euro. Oprecht genoten van deze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo 850 850 2.3 R | In nieuwstaat verkerende 850 T5-R| Volledig VOLVO onderhouden| Schuif-/ kanteldak| Verwarmbare voorstoelen|
- 1996
- 217.013 km

Volvo 850 850 2.5 I Luxery Schuif/kantel dak AIRCO Zeer Mooi
- 1996
- 358.333 km

Volvo 850 850 R 2.3 T-5R Airco Cruise Premium Audio Mooie Staat!
- 1996
- 294.479 km