Volvo 850 2.5i (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 850 2.5i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 228.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds augustus 2007 ben ik de trotse bezitter van een volvo 850.
Het is altijd mijn jongensdroom geweest om een volvo 850 te bezitten.
Al vanaf het moment dat hij op de markt kwam (1992), ben ik gek van het model en het karakteristieke geluid wat die vijfcilinder motoren leveren,(lekker roffelen).
Toen hij uitkwam was ik twaalf jaar oud en had mijn vader een volvo 740 gle.
Ik had altijd gehoopt dat mijn vader een 850 zou aanschaffen, maar dit is er echter helaas nooit van gekomen.
Sinds 1998 heb ik mijn rijbewijs en heb ik verschillende auto`s in bezit gehad:
-Toyota Starlet 1.3 12v (1989),
-Nissan 100 nx 1.6 16v (1991),
-Renault Laguna 3.0 v6 aut.(1994),
-Seat Cordoba 1.4 16v (2003, rijdt mijn vriendin nu in)
-en een volkswagen Golf 2 1.8 (1989)
Tot vorig jaar is het altijd een droom geweest, maar nu rij ik er eindelijk in, een volvo 850!!
Het is een donkergroene (dark-olive) 2.5 10v sedan uit 1995 geworden met 228.000 km op de klok. Het liefst had ik natuurlijk een T-5 of R gehad, maar daar dit nu nog niet binnen mijn budget ligt zal ik er nog op moeten wachten.
Ik heb hem voor een redelijk bedrag kunnen overnemen, maar dat had wel zijn gevolgen, maar daarover later meer.
Het is een fantastisch lekkere auto, dat geluid wat die motor produceert is echt super!!!
De wegligging is voor een 1335 kg wegende auto ook zeker in orde, zeker door de deltalink achteras is de auto rotsvast, ook na meer dan 2 ton op de teller.
Wel moet ik erbij zeggen dat mijn volvo niet in topstaat was toen ik hem kocht, maar na de nodige reparaties, is dit zeker wel het geval.
De stoelen zitten nog fantastisch en je hebt super veel ruimte om je heen.
Ik ben zelf 1.85 m lang, maar kan nog zonder problemen achter mijzelf zitten.
De motor houdt niet over, hij hangt wel lekker aan het gas, maar is lang niet zo snel als een 20 klepper of T-5 of R, maar aangezien ik daar nog geen ervaring mee heb kan ik daar weinig over zeggen. Op de snelweg kan hij lekker meekomen met het verkeer, maar tegenwoordig ben je niet zoveel meer met 144 pk en 206 Nm koppel. Toendertijd was het heel wat, maar tegenwoordig is menig dieseltje een stuk sneller en koppelrijker.
Het schakelen gaat goed en trefzeker evenals het sturen, de koppeling voelt wel wat zwaar aan.
Het remmen was een probleem, bij deze auto. Ik ben zo stom geweest om bij de proefrit niet even de snelweg op te gaan om dit uit te testen en heb alleen binnen de bebouwde kom gereden. Bij snelheden boven de 70 km/h trok de auto erg scheef, heb ik tijdens de eerste beurt na laten kijken en wat bleek: alle schijven en blokken waren op, evenals remklauw rechtsvoor en linksachter plus de draagarm rechtsvoor. Na de reparaties remt hij weer als een tierelier en ligt ie als een blok op de weg, zoals een volvo betaamt, want zeg nou zelf, een volvo die niet veilig is, is toch geen volvo? De vorige eigenaar zou zogenaamd een \’liefhebber\’ zijn, maar hij heeft mij mooi een loer gedraait!! erg jammer, maar de auto is nu echt in liefhebbers handen.
Nu is het mijn beurt om met de auto om te gaan, en ik ben zeker niet van plan om hem weg te doen. Ik heb nog allerlei plannen om de auto naar mijn smaak te maken.
Ondanks zijn leeftijd en kilometerstand vindt ik het de auto nog steeds waard om in te investeren, want volvo`s met dergelijke kilometerstanden zijn net ingereden, mits goed onderhuden natuurlijk.
Volgens het garage bedrijf waar hij in onderhoud is, moet hij nu technisch gezien in orde zijn.
Nu wil ik hem optisch verder naar mijn smaak in orde maken, zo heb ik al het volgende gedaan:
-T-5 achterspoiler gemonteerd
-Grill zwart gemaakt
-Columba velgen gekocht (moeten nog overgespoten worden)
-Carbon dashboard setje gemonteerd
Ik heb nog veel meer plannen, zoals het monteren van een R voorbumper, heldere (zwarte) koplampen, remklauwen rood verven e.d. maar dat is voor de langere termijn.
Ondertussen geniet ik elke keer weer als ik in mijn volvo rijdt.
Ik heb hem niet nodig om naar mijn werk te gaan, want ik woon op tien minuten fietsen van mijn werk vandaan, maar heb hem echt omdat ik hem altijd al graag heb willen hebben.
Ondanks de reparaties heb ik er tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad.
PROBLEMEN
-bovenste motorsteun vervangen
-draagarm vervangen
-2 remklauwen vervangen
-4 remschijven + blokken vervangen
- aandrijf as hoes vervangen
- 2 banden (voor) vervangen
- Airco moet nagekeken worden
- olie lekkage verhelpen (krukaskeerring)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo 850 850 2.3 R | In nieuwstaat verkerende 850 T5-R| Volledig VOLVO onderhouden| Schuif-/ kanteldak| Verwarmbare voorstoelen|
- 1996
- 217.013 km

Volvo 850 850 2.5 I Luxery Schuif/kantel dak AIRCO Zeer Mooi
- 1996
- 358.333 km

Volvo 850 850 R 2.3 T-5R Airco Cruise Premium Audio Mooie Staat!
- 1996
- 294.479 km