Volvo 480 Turbo (1994) #2

autoreview

Volvo 480 Turbo (1994)

Signalement

Uitvoering480 Turbo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf204.748 km
KM-stand laatst211.356 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo 480 Turbo 1994

  • 205.837 km

Reden van aanschaf
Met de aankomende belastingmaatregelen werd de Audi 100 mij veel te duur. Er moest dus een andere auto komen. Deze keer een iets modernere aangezien er toch belasting betaald moest gaan worden. Een youngtimer leek me een logische stap.
De auto mocht niet te zwaar zijn, het liefst niet te klein en met redelijke prestaties. Het belangrijkste was echter dat het iets exclusiefs zou worden. Een auto die je op elke straathoek kan zien wil ik gewoon niet.
De keuze was gevallen op de Volvo 480, een leuke auto, geheel in Nederland ontworpen en gebouwd waarvan je er niet veel meer ziet.

De aanschaf
Er was geen haast want de zomer staat voor de deur dus kan ik alles met de motor en ook de audi stond nog voor de deur.
Op mijn gemakje alle aangeboden 480’s in de gaten gehouden. Toch maar even een proefrit gemaakt in de buurt om er zeker van te zijn dat het leuk genoeg rijdt. Na de proefrit met een turbo was het ook meteen duidelijk dat iets anders als een turbo het niet ging worden.
Na een tijdje kwam er een mooie en goed onderhouden 480 Turbo in de verkoop. Na de auto goed bekeken te hebben en na de proefrit de auto gekocht.

De witte 480 Turbo
Het is een witte geworden. De auto is in 2005 grotendeels gerestaureerd en overgespoten. Hij zit op steenslag na nog zeer goed in de lak. Op onderhoud is vanaf 2005 dan ook nooit bespaard, dus hoef ik voorlopig niet veel onderhoudskosten te verwachten.
De auto heeft de volgende opties (sommige zijn standaard op de 480)
• Boordcomputer met:
o huidige verbruik
o gemiddeld verbruik
o gemiddelde snelheid
o range
o olie temperatuur
o water temperatuur
o buiten temperatuur
• Elektrische ramen
• Elektrisch verstelbare en verwarmde spiegels
• Volledig lederen bekleding
• Volvo alarm
• Slotverlichting
• Achteraf ingebouwde airco

Bij de aankoop zaten ook 2 nieuwe achterlichten omdat de oude dof waren geworden (480 kwaaltje). De nieuwe achterlichten heb ik snel gemonteerd en de achterkant ziet er meteen een stuk beter uit. Ook blijft de vloer van de kofferbak droog na de montage van de nieuwe achterlichten.

Ervaringen
Met de weinige kilometers die ik tot nu toe heb gemaakt kan ik over de betrouwbaarheid nog niks zeggen. De auto rijdt zeer goed. Het comfort is natuurlijk minder dan ik gewend was in de Audi, maar het wordt nooit echt oncomfortabel. De lage instap en het wat sportievere rijgedrag bevallen me zeer goed, met als nadeel dat ik ook wat sportiever ben gaan rijden. Dit heeft een gemiddeld verbruik van 1:11 tot gevolg, en daar ben ik toch wat minder blij mee.
De Nederlandse bouwkwaliteit van het interieur is toch wat minder dan de Duitse bouwkwaliteit van de Audi. Het dashboard heeft best veel kraakjes op de slechtere wegen.

Wanneer er weer geld beschikbaar is wil ik nog een originele voorspoiler aanschaffen en het wordt binnenkort ook tijd om de airco te laten vullen.
Verder hoop ik nog lang van deze mooie wagen te genieten.

Update

  • 211.356 km

Nu ik al langere tijd heb kunnen genieten van de Volvo werd het tijd hier weer eens een update te plaatsen.

Toen het wat kouder werd heb ik de winterbanden, die erbij zaten, maar eens gemonteerd. Deze zaten op een setje originele lichtmetalen velgen, zodat de auto niet op stalen wielen de winter door hoeft. De Kleber winterbanden die erop zaten waren qua profiel nog goed, alleen had ik met nat wegdek totaal geen grip en gleed de auto alle kanten op. Daarom heb ik een ander setje winterbanden op dezelfde velgen aangeschaft. Voordat ik deze eronder heb gelegd zijn de velgen mat zwart gespoten. Dit geeft een zeer mooi contrast met de witte auto, en doordat de velgen origineel zijn ziet het er nog zeer netjes uit.

Omdat ik van mening was dat de auto voor het mooie nog iets te hoog op zijn poten stond heb ik er een verlagingssetje onder gezet. Nu ligt hij voor en achter 40mm lager, en heeft hij rode koni schokdempers.

Door de verlaging is het comfort iets minder geworden, het rijgedrag, met name in de bochten is echter wel veel verbeterd.

Betrouwbaarheid en onderhoud

De betrouwbaarheid van de Volvo is tot nu toe zeer goed, hij start niet al te snel, maar hij start wel altijd.

Aangezien de laatste grote beurt begin 2012 was uitgevoerd vond ik het nodig om het een en ander te vervangen en verversen. Het enige jammere was het feit dat de accu stiekem best veel capaciteit had verloren, dus die is ook vervangen.
De handrem had al zijn werking verloren, dus heb ik een tweedehands setje goede remklauwen achter aangeschaft en gemonteerd. Na het afstellen deed de handrem het weer goed genoeg, en toen is de auto dan ook in een keer door de APK gekomen. Hij kan er weer een jaar tegenaan!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.