Volvo 480 S 2.0i (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 480 S 2.0i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 114.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Volvo 480 is echt een wagen voor de liefhebbers. Kwa rijstijl is het een echte sportwagen, ondanks het feit dat Volvo alles in het werk gesteld heeft om er toch ook een comfortabele luxe wagen van te maken.
De wagen heeft een uitstekende acceleratie en gaat lekker strak door de bochten, maar anderzijds is de vering toch zacht genoeg afgesteld om niet bij ieder bultje in de weg een slag in de rug te krijgen. Je kan de zetel van de bestuurder in zoveel posities zetten dat je zeker een aangeneme houding vindt om een lange rit te maken op de autosnelweg en daarna fris uit de wagen te stappen.
De 480 rijdt ook heel stabiel. Bij 140 km/h kan je nog het stuur loslaten en blijft hij mooi rechtdoor gaan. Maar dit is wel niet de bedoeling natuurlijk. Oorspronkelijk werd de auto gemaakt voor de sportieve dertiger die toch behoorlijk wat kilometers moest afleggen, maar momenteel vindt je alle type eigenaars terug. De jonge chauffeurs met weinig geld die een vlotte en nu betaalbare sportwagen willen, de sportieve dertiger die een leuke hobby wagen wil, de veertiger die geen afscheid kan nemen van de wagen omdat hij zo"n fantastisch rijgevoel geeft als zelfs de bejaarde dame die ook nog graag een blitse wagen heeft met vele luxe opties.
Nadeel van de 480 is wel dat het het eerste Volvo model is met zoveel electronische snufjes. Dit betekent dus veel kinderziektes in de electronica, maar bij de latere modellen (vanaf 1992) zijn deze grotendeels opgelost. Met een S versie heb je wel veel minder last van deze electronica omdat deze geen boordcomputer heeft en het dashboard analoog is. Als je dus gaat voor het rijplezier in plaats van voor de uitsraling is een S versie aan te raden.
Gelukkig is het wel een Volvo, wat betekent dat hij qua motor bijna niet kapot te krijgen is. De technische probleempjes die zich voordoen zitten hem allemaal in de opties. Motorisch gezien zal hij vrijwel in alle omstandigheden rijden.
Maar zoals ik al zei is het dus een auto voor de liefhebber en die neemt die ongemakken er graag bij, want dan kan hij ook nog eens een beetje sleutelen aan zijn favoriete speelgoed.
PROBLEMEN
De kilometer teller valt regelmatig uit. Dit is een typisch probleem voor de hele 400-serie. Ik los dit op door een goede tik tegen het dashboard, maar je kan het dashboard ook losdraaien en he printplaten inspuiten met contactspray. Dan ben je er weer voor enkele maanden van verlost.
Ik heb een keer een gesprongen radiatordarm gehad, waardoor ik de motor veel te warm had gereden en mijn cilinderkop moest vervangen worden. De oorzaak lag ook deels bij mijn lpg-installatie, waardoor de kleppen toch al makkelijker slijten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren