Volvo 480 ES 2.0i GT (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 480 ES 2.0i GT |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 325.432 km |
KM-stand laatst | 336.700 km |
Een kaasschaaf met ervaring
- 325.600 km
Als vervanging voor de zojuist verkochte Matra Murena (zie review elders op de site) zocht ik een andere hobby-auto. Deze moest aan de volgende eisen voldoen:
- een apart model, waar mensen spontaan voor stoppen en uitstappen om je te feliciteren met de auto die ze vroeger altijd al hadden willen hebben
- 20 jaar of ouder, in verband met klassiekerverzekering
- niet te zwaar, in verband met de graaigrage overheid
- sportief
- 4 zitplaatsen
- de nodige veiligheid
- de nodige luxe
En er is een auto die aan al deze eisen voldoet: de Volvo 480 a.k.a. "de kaasschaaf"...
Vroeger heb ik de Volvo 480 altijd een leuk autootje gevonden, maar deze viel als hobby-auto buiten het beschikbare budget. Tegenwoordig kun je die auto's vinden voor bedragen die je gewoon kunt pinnen. Het probleem is dat er ontzettend veel slechte exemplaren worden aangeboden, zelfs door officiële Volvo-dealers. Particulieren denken soms ook dat ze goud in handen hebben en vragen de hoofdprijs voor een auto die diverse gebreken heeft. Na het aanschouwen van aardig wat droefenis, ben ik uiteindelijk gevallen voor een exemplaar dat op papier volkomen afgeschreven zou moeten zijn, maar in de praktijk heel aardig rijdt, er van een klein afstandje keurig uitziet (van dichtbij uiteraard wat minder) en verder aan alle eisen voldeed, tot en met de spontaan stoppende liefhebber die mij feliciteerde met de aanschaf. :-)
De kilometerstand van 325.450 komt vooral tot uitdrukking in het interieur, dat rammelt en kraakt alsof het een lieve lust is. Bij de prijs inbegrepen zat een pak rekeningen van de afgelopen jaren, waaruit hier een bloemlezing:
24-01-2014, 322.400 km: Nieuwe distributieriem en waterpomp. Nieuwe achterlichtseals, nieuw achterkleprubber (i.v.m. lekkage)
27-12-2013: nieuwe kentekenplaten en -houders
26-11-2013, 320.636 km: APK, remleidingen compleet vervangen, nieuwe remklauw linksachter
5-11-2013: Vliegwielsensor en stappenmotor vervangen
22-07-2013: Bougiekabels vervangen
03-07-2013, 315.879 km: Kleine beurt, nieuwe uitlaat
31-05-2013, 314.676 km: Dynamo en bovenste slang van radiateur vervangen
22-05-2013, 314.391 km: verdelerkap, rotor en achterschokbrekers vervangen
26-11-2012, 308.404 km: APK, fuseekogels, remschijven en -blokken achter, remslang en handremkabels vervangen, uitlijnen
28-08-2012, 307.844 km: Bougies vervangen
27-08-2012: Oliedruk- en temperatuurzender vervangen
26-7-2012, 306.870 km: airco servicebeurt
Er is een flink lijstje aan kleine gebreken die moeten worden aangepakt, maar de aanschafprijs was dusdanig, dat met een volle tank de waarde van de auto met bijna 10% is verhoogd. ;-) Daarbij is de auto lang zo gek nog niet, het is er eentje met het GT-pakket dat in het laatste bouwjaar werd geleverd:
- airco (werkt nog!)
- leren bekleding met verwarmbare en in hoogte verstelbare voorstoelen
- ABS + traction control
en verder zijn de volgende comfortverhogende opties nog aanwezig:
- rolhoes bagageruimte
- middenarmsteun met bekerhouders
- speakers voor- en achterin
De CD-opvretende radio-CD-speler die erin zat heb ik vervangen door een authentieke Philips radio-cassettespeler uit 1995. Deze heeft een AUX-aansluiting, dus kan ik mijn smartphone met mp3-speler erin pluggen. Helaas heeft een van de zes vorige eigenaren gemeend om de defecte elektrische antenne niet te vervangen, maar een soort van haaienvin op het dak te plakken. Dat werkt wel, maar hoort helemaal niet op een 480...
Bovenaan de to-do lijst staat momenteel vervanging van de koplampmotoren. De lampen staan nu een paar keer vrolijk te knipogen als ik ze uit- of aan wil zitten en dat ligt aan verrotte sleepcontacten in de elektromotortjes. Vervangende motortjes zijn reeds besteld, en het vervangen is een klusje dat je prima zelf kunt doen.
Daarna wordt het tijd om de roestduivel uit te gaan bannen, want rondom de wielkasten en onderaan de deuren begint roest zichtbaar te worden.
Tenslotte wil ik er rondom nieuwe banden op, want een van de vorige eigenaren heeft er niet alleen fraaie Pictor velgen van een 460 op gezet, maar daar ook de verkeerde maat om laten leggen, er ligt 185/65R15 om terwijl er 195/55R15 om hoort te liggen.
Maar voorlopig even ervan genieten. In het Paasweekend 150 km ermee gereden, met het hele gezin in de auto, airco aan, heerlijk.
Achterstallig onderhoud
- 326.320 km
Die 480 van mij is wel een rijdend project, heb ik gemerkt. Zojuist een grote beurt uitgevoerd (olie, filters e.d.) en het een en ander aan achterstallig onderhoud gedaan:
- remschijven+blokken voor
- remslangen voor
- stuurkogels
- stofhoezen op de aandrijfassen
- hydraulische motorsteun
- thermostaat
- carterpanpakking
- uitlaat opnieuw opgehangen (broddelwerk van Volvo-dealer)
totaal 12,5 uur werk
en dan valt het volgende lijk uit de kast: de hydraulische regeleenheid van de ABS lekt remvloeistof. Daar moet dus een ander in.
Intussen rijdt de auto weer heerlijk, dus daar valt niets op aan te merken. Gelukkig maar.
Wie mijn 480 in levenden lijve wil bewonderen, komt maandag 9 juni a.s. naar het AutoWeek Live event, afdeling Klokje Rond.
Restauratiewerk
- 329.850 km
Ik heb inmiddels de auto bijna een jaar in bezit. Omdat ik lang met deze auto wil blijven doen (deze specifieke kleur en uitvoering zijn moeilijk te vinden) heb ik de roest aan laten pakken. Het blijkt dat men destijds in Born niet de beste productiemethode heeft gebruikt, al zijn er veel meer auto's uit eind tachtiger, begin negentiger jaren die roesten. De wielkasten achter zijn uitgeslepen en er zijn nieuwe in gezet, de achterbumper is hersteld en de felsnaad van de portieren is eveneens ontdaan van roest. Daarbij is de gehele achterkant overgespoten, heb ik er nieuwe achterlichten en nieuwe knipperlichten/DRLs in gezet, doet de elektrische antenne het weer en er zit inmiddels een trekhaak onder. Ook is de bestuurdersstoel van nieuw leer voorzien en ziet er weer als nieuw uit, je kunt aan het interieur van deze auto niet zien dat deze ruim 20 jaar oud is, en bijna 330.000 km heeft gereden.
Onderhuids is er ook het een en ander gebeurd. De stabilisatorstangen en draagarmen voor en de fuseekogels zijn vervangen (APK afkeur), stuurhuis is vervangen wegens lekkage en de temperatuursensor en stationaire luchtregelklep (vaak onterecht stappenmotor genoemd) zijn vervangen. Daarna is de auto uitgelijnd. Ik moet zeggen dat de 480 nu heel strak stuurt, beter dan de dagelijkse auto (een Ford Focus uit 2008).
Uit een compressiemeting bleek dat de 2e en 3e cilinder compressieverlies hebben. Dit is helaas een probleem met de Renault-blokken, dat de kleppen op den duur problemen gaan geven. Binnenkort staat daarom cilinderkoprevisie op het programma, dan wordt behalve de distributieriem, multiriem, koppakking en nokkenaskeerringen meteen de voorpijp van de uitlaat en de lambdasonde vervangen en de katalysator verwijderd. De auto is van voor 1996 dus die hoeft er met de APK niet onder te zitten, dat heb ik zwart op wit van de RDW.
Tenslotte wordt de achteras aangepakt, nieuwe veerschotels en nieuwe rubbers in de diverse stabilisatorstangen.
APK
- 331.807 km
De auto is zojuist glansrijk door de APK (met steekproef) gekomen. Opmerking van de chef-monteur: Die is auto is nieuw.
Mag ook wel, nadat de volgende zaken zijn vervangen in de afgelopen zomer:
- Koni rode instelbare schokbrekers rondom (NOS, gevonden op marktplaats)
- nieuwe veren rondom (normale rijhoogte, niet verlaagd)
- compleet gereviseerde achteras; nieuwe veerschotels, gestraald en opnieuw gespoten
- nieuwe stabilisatiestangen, nieuwe rubbers
- nieuwe voorpijp van de uitlaat en nieuwe lambdasonde (die zat compleet vastgerot in de oude dus maar meteen vervangen)
- kleppen gesteld
Tevens wat regulier onderhoud uitgevoerd: motorolie, versnellingsbakolie en koelvloeistof ververst.
Met een compleet vernieuwd onderstel rijdt de auto weer zoals bedoeld was door de ontwerpers. Het veercomfort is geweldig voor zo'n lichte auto en toch kun je behoorlijk hoge bochtsnelheden halen. En het weggedrag is uiterst voorspelbaar, bijna saai zo veilig, bij dreigend onderstuur geef je wat minder gas en dan duikt de auto weer de bocht in. In ieder geval niet zo spannend als de achterwielaandrijver met middenmotor die ik hiervoor heb gereden.
Nieuwe motor erin...
- 336.700 km
Ik snap niet hoe die rollenbankmeneer op het Autoweek Live event in 2014 erbij kwam dat er ruim 120 pk van het blok kwam. Gezien de compressie van slechts 8 bar op de tweede cilinder, kan dat gewoon niet, bij het zien van een heuvel werd 'ie al moe. Daar kwam ik pas achter toen ik een keer in een andere 480 met 2 liter motor heb gereden.
Dus gezocht naar een blok en bak met weinig kilometers (ongeveer 130.000), nieuwe keerringen erin, nieuwe distributie erop, en omwisselen maar. En op de Volvo Klassiekerbeurs een setje zeldzame Vesa-velgen op de kop getikt, die zitten er nu ook op, met nieuwe Vredestein banden.
Intussen weer nieuwe APK erop, maar dat ging niet zonder slag of stoot: aan beide zijden moesten de aandrijfasrubbers vernieuwd worden.
Daarna mezelf en de auto getrakteerd op een veerpootbrug. Dat rijdt lekker strak :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.