Volvo 480 ES (1989)

autoreview

Volvo 480 ES (1989)

Signalement

Uitvoering480 ES
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf272.320 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Volvo 480, een icoon uit de jaren 80.
Een opvallend design, leuke gadgets, en "Made in the Netherlands"

Bomvol elektronica, wat ook meteen een manco van de auto is, aangezien de auto (in 't algemeen) vaak last heeft van elektronische storingen.

Tot de rijke standaard uitrusting behoren o.a.:
- Info Centre (gem/act verbruik - gem snelheid - temp olie/koelv - buitentemp - etc)
- Elektrische ramen
- Elektrische Spiegels (+ verwarmd)
- Follow me home verlichting
- stuurbekrachtiging
- interieurverlichting
- etc
- 14" lichtmetaal

Wat zit er op dit exemplaar nog als extra op:
- 15" lichtmetaal
- middenarmsteun met bekerhouders
- Originele Volvo Tweeters voor
- Palm Beach Stuur
- koplampsproeiers voor

Al met al, zeker vergeleken met een Nissan Micra uit 1991, een zeer complete auto, die geweldig rijdt en stuurt.

Het rijdt echt fantastisch. Het onderstel van een 480 is destijds door Lotus aangepast, en dat merk je!
Onvoorstelbaar veel grip. Het lijkt haast dat de auto, naarmate de snelheid hoger ligt, meer grip heeft.

De auto is comfortabel, heeft een goede rechtuitstabiliteit, en is al helemaal niet bang voor een bochtje meer of minder.
Toch helt de auto behoorlijk, wat in bochten niet altijd sportief overkomt. Vandaar dat ik niet van een sportauto wil spreken, maar meer van een GT.

Heen en weer naar Winterberg (enkele reis 300km) is geen enkel probleem. Met 160 rijdt de auto net zo lekker als bij 120. Geen lichte besturing of iets dergelijks, gewoon strak.
Het verbruik neemt dan wel 'lichtelijk' toe ;-)

De 1.7 motor (zonder Turbo in dit exemplaar) is normaliter wat ondergemotoriseerd heb ik begrepen
In mijn 480 ligt een 1.7 zonder katalysator, wat al wat PK's scheelt. Verder heeft de vorige eigenaar er een K&N Open Lucht fiter opgezet, wat al met al betekent dat ik nu zo'n 110pk zou moeten hebben.
Persoonlijk vind ik de auto niet ondergemotoriseerd.
Kijk, een beetje andere auto is waarschijnlijk sneller, maar snelheden van 170 staan zonder moeite op de klok, wanneer je een beetje toeren gaat maken. Vergeleken met een Nissan Micra.............

De vormgeving van de auto is mijn inziens geweldig, maar dat blijft smaak natuurlijk. Tijdloos is het denk ik wel. Geeft u deze auto 20jaar? Hij is het volgende maand wel ;-)

Sinds ik de auto in mijn bezit heb, heb ik al het een-en-ander gekocht:
- Nieuwe set achterlichten (ziet er nu weer keurig uit)
- Middenarmsteun met bekerhouders (origineel is toch het mooiste)
- Radio (geen originele, wel zwart met groene verlichting: staat goed!)

De Volvo 480 is, voor zover hij dat nog niet is, een liefhebbers auto in wording. Je moet van het model en het rijden houden.
Ook van de kosten. Op het onderhoud moet je niet besparen.
Jaarlijks een anti-roest behandeling, beurt, en een aantal onvoorziene dingen: that's all in the game!



Problemen sinds aanschaf
- Onregelmatig stationair lopen
Een kwaaltje van de 480'ers. Euvel: veelal de stappenmotor. Na
deze een keer goed gereinigd te hebben (op aanraden met
wasbenzine), en BP Ultimate te tanken, is het probleem
nagenoeg helemaal weg!
- Koplampmotor RV
Soms wilde deze niet meer dicht (of het duurde zeer lang
voordat hij dichtging) Een keer het motortje insmeren en lief
tegen de auto praten schijnt te werken: probleem opgelost!
- Knipperlichtrelais
Deze dien ik even te vervangen, aangezien mijn knipperlichten
niet meer knipperen.

-

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.