Volvo 460 1.9 Turbo Diesel Experience Dynamic (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 460 1.9 Turbo Diesel Experience Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 1998 |
KM-stand bij aanschaf | 139.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Door het relatief lage gewicht (slechts 1.034 kg!) en de 90 pk is de auto erg vlot te rijden. Vanaf 1600 tpm heeft de motor al genoeg in huis om vlot te versnellen, dus dat betekent dat er bij 2200 tpm opgeschakeld kan worden. De turbo fluit vanaf zo’n 1900 tpm al een stevig deuntje mee. Boven de 3000 tpm hoef je eigenlijk niet te komen, tenzij je harder wilt dan 125 km/u (op de teller) en 65 km/u in de 5e versnelling gaat prima.
Een groot nadeel is dat de auto slechts 1.000 kg aan geremd aanhangergewicht mag trekken, terwijl z’n benzinebroertjes 1.200 kg mogen trekken...
Een doorsneeverbruik van 1:18 is goed haalbaar, dus 1.000 km op een tank is eerder regel dan uitzondering.
Schakeling en koppeling zijn voorbeeldig en de stuurbekrachtiging werkt niet te sterk.
De voorstoelen zijn een schoolvoorbeeld van hoe autostoelen moeten zijn.
PROBLEMEN
Het dashboard laat graag een kraakje horen en ook de ophanging is niet helemaal rammel- en kraakvrij.
Links- en rechtsachter zijn remcilinders vervangen.
De handle van de richtingaanwijzer komt niet altijd meer terug na een linker bocht.
De airco is toe aan een re-fill.
De auto lust wel wat lampjes, maar dat is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat de lichten onder het rijden altijd aan zijn.
Het voorgloeirelais heeft het al eens een keer begeven.
De merkdealer is niet goedkoop en er staan altijd zaken als lampjes en ruitensproeiervloeistof op de rekening, terwijl ik van tevoren altijd juist dat soort zaken naloop. Tevens klopte de tellerstand op de fakturen een aantal keren niet, hetgeen - ondanks correctie - te denken geeft over wat er inmiddels bij de NAP is vastgelegd.
Bij de werkplaatsreceptie is men kortaf. Je voelt je bezwaart als je iets wilt vragen.
Erg slordig: Men vertelde mij dat het stuur gedemonteerd moet worden om de dashboard-verlichting te vervangen. Dit stuur heeft een airbag dus dat kan alleen in de werkplaats gedemonteerd worden... Ik heb zelf uitgevogeld dat ik kon volstaan met het loskoppelen van de snelheidsmeterkabel van de transmissie...! Een fluitje van 1 eurocent.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.