Volvo 360 GL (1987)

autoreview

Volvo 360 GL (1987)

Signalement

Uitvoering360 GL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf127.000 km
KM-stand laatst211.295 km
Lezerswaardering: 95%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Zomer 2001 stond deze 360 GL 2.0 injection te koop. De auto zag er ondanks zijn leeftijd zeer netjes uit, en ook van binnen was het nog een plaatje. De prijs was gunstig, dus werd de koop snel gesloten.

Ik ben ruim 80.000 km verder en de auto bevalt me tot nu toe prima. Een hele fijne, comfortabele en ook snelle auto (rijdt sneller dan ´ie eruit ziet! GTI-prestaties zijn echt mogelijk!) die bovendien tot nu toe heel betrouwbaar is.

Na bijna 18 jaar werkt alles gewoon nog steeds goed, behalve de stoelverwarming. Verder voelt alles nog steeds heel stevig en degelijk aan, zitten de stoelen nog prima en maakt de auto absoluut geen uitgeleefde indruk.

Een topauto voor heel weinig geld. Alleen het verbruik is aan de stevige kant, hoewel bij een rustige rijstijl en gunstig weer en veel snelweg toch nog ruim 1 op 13 gehaald kan worden.

Verder is het een geweldige caravantrekker!
Prima winterauto. Met hele koude nachten (-15) start de auto ´s morgens nog steeds perfect en snel.

Dit is echt een hele goede koop geweest. Deze auto´s zijn heel goedkoop te krijgen, en daarna heb je een veilige, comfortabele en zeer betrouwbare auto!

PLUS:
- snel
- comfortabel
- goedkoop in aanschaf
- degelijk
- trekkracht
- start altijd, ook als het zeer koud is
- zeer betrouwbaar

MIN:
- hoog brandstofverbruik
- imago (onterecht!)
- stuurt zwaar zonder bekrachtiging
- vrijwel nooit voorzien van airco

Update 2005:

De auto staat sinds november 2004 geschorst en gestald. Voor de APK moest er heel wat aan gebeuren, maar gezien de leeftijd en de km-stand is dat niet vreemd.
Het is de bedoeling de auto over een paar jaar te gaan restaureren.
De auto heeft zich in de afgelopen 3 jaar meer dan voldoende bewezen en ik vind het zonde om hem af te voeren naar de sloop.

PROBLEMEN

Geen.

Normaal onderhoud, verder eigenlijk niets.

Update 2005:

Voor een nieuwe APK moet er het volgende aan gebeuren:
- 2 nieuwe fuseekogels
- einddemper uitlaat vervangen
- voorpijp uitlaat goed vastzetten
- CO-percentage afstellen
- koplampen afstellen
- voorbalk lassen (doorgeroest, onder de voorbumper)
- remslang reschtsachter vervangen

Gezien de leeftijd en de km-stand (en de lage onderhoudskosten tot nu toe) geen gekke dingen eigenlijk.

Update maart 2010

  • 207.000 km

Na een lange winterslaap van bijna 6 jaar, gaat de Volvo weer rijden! Afgelopen zaterdag heb ik de auto uit de stalling opgehaald. Hij startte zlfs in één keer!
Inmiddels zijn de fuseekogels vervangen, evenals de remslang rechtsachter. Helaas blijkt nu de rechter wielremcilinder te lekken, dus dat wordt de volgende klus. Daarna nog de distributie vervangen en de roest aanpakken (en nog wat kleie dingetjes). Als alles meezit, gaan we deze zomer met de 360 en een caravan op pad. Ik zal de ontwikkelingen in dez review bijhouden.

Weer op de weg!

  • 207.777 km

Gisteren is de Volvo goedgekeurd. Hij is nu dus sinds lange tijd weer op de weg. Binnenkort ga ik de distributieset vervangen.

Vakantie 2010 en verder

  • 211.500 km

Eigenlijk heb ik veel te lang gewacht met deze update.
Voorjaar 2010 heb ik inderdaad, zoals beloofd, de 360 voorzien van een nieuwe distributieset. nog best een werk, want de halve voorkant moet van de auto gesloopt worden om er goed bij te kunnen (bumper, grille, radiator, koelfan + behuizing).

UIteindelijk zijn we vorig jaar met de 360 en de caravan van mijn ouders naar Engeland op vakantie gegaan. Een grote gereedschapskist in de kofferbak, want ja, je weet maar nooit. Het is toch een oude auto.
Maar.... de hele reis ging fantastisch! Er is nog niet eens een lampje kapot gegaan. En de auto had ook totaal geen moeite met de caravan, echt super!

Na de vakantie is de 360 weer lekker de stalling in gegaan. Afgelopen voorjaar er weer uit gehaald en in 1 x goedgekeurd. Echter, de uitlaat begon steeds meer herrie te maken en is er begin juni onderuit gevallen. Doorgeroest (mag het, na 24 jaar?) nog voor de voorste demper. Wat een herrie!
De 360 staat sindsdien weer in de stalling, rustig te wachten tot ik er weer tijd en geld voor heb om er weer wat van te maken. Gezien het feit dat ik inmiddels vader geworden ben, kan dat weleens een tijdje gaan duren...

Update 2020

  • 211.293 km

Lang, heel erg lang duurde de winterslaap van de 360 dit keer. Ruim 9 jaar maar liefst!
Maar de auto is niet vergeten. Nu de kinderen wat groter zijn en mijn vrouw ook weer werkt, komt er langzaamaan wat meer tijd en geld beschikbaar voor de 360. We hebben het plan opgevatl om volgend jaar in de zomervakantie met de 360 en de caravan naar Schotland te gaan.
Voordat dat kan, moet er veel gebeuren. Als eerste maar eens gekeken hoe de auto erbij staat en of er nog leven in te krijgen is.
Op 5 september ben ik met mijn zwager bij de auto geweest. Schakelen ging nog, rollen ook. Er leek niets vast te zitten.
Dus maar even een accu in de auto gezet, bobinekabel eraf en starten maar. De motor zat niet vast en draaide netjes rond. Zo kon er weer overal olie komen.
Daarna de bobinekabel erop en nu echt starten. En wat denk je? De auto startte alsof hij gisteren was weggezet. Gewoon, in 1 keer en direct op alle 4 cilinders! Dat was dus een enorme meevaller.
De komende maanden wil ik proberen om de auto stukje bij beetje weer rijdbaar te maken. Zodra er (groot) nieuws te melden is, zal ik dat ook hier delen.

Update november 2021

  • 211.295 km

Eindelijk, na bijna een jaar is het dan toch gelukt om de 360 van een nieuwe, geldige APK te voorzien!
Voor het eerst in meer dan 10 jaar (!) kroop ik weer achter het stuur van mijn 360, draaide de sleutel om en startte de motor.
Wat een feest van herkenning! Het motorgeluid, de geur, de fijne stoelen en de bekende geluiden tijdens het rijden. Geweldig!

De auto rijdt voor zijn leeftijd gewoon goed. Natuurlijk is het niet meer te vergelijken met een moderne auto. En in het begin haperde de auto wat op constante snelheid. Dat is inmiddels al minder geworden (oude benzine?).
Toch zijn er natuurlijk wel dingen die nog moeten worden aangepakt. Diverse roestplekken, portierrubbers, afdichtingen bij de portiergrepen, raamlikkers etc. De komende jaren wil ik de auto in elk geval rijdend houden en stukje bij beetje opknappen.

Voor nu zal ik er een paar weken in rijden, waarna de auto de winterstalling in gaat. Voorjaar 2022 ga ik er dan weer af en toe mee rijden. Het is de derde auto in ons gezin, dus de auto kan ook echt hobbymatig worden ingezet.

Ik houd jullie op de hoogte.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.