Volvo 260 (1981)
autoreview

Signalement
Versnellingen | 4, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 1981 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 278.000 km |
KM-stand laatst | 281.660 km |
De ultieme Volvo-ervaring
- 281.660 km
Zij, want het is echt een oude chique dame, stond op een achteraf binnenplaatsje in Veendam, toen ik haar in 2017 voor het eerst zag. Verwaarloosd in de regen stond zij daar al meer dan twee jaar, nadat de vorige eigenaar overleden was. Maar het was liefde op het eerste gezicht. De verkoper heeft haar, ondanks alle mankementen, toch door de apk gekregen, wat voor mij wel een voorwaarde was. Een Volvo 264 GLE uit 1981, geïmporteerd in 2007 uit ‘weet ik niet land’. De oorspronkelijke motor, een B28E, een 6 cilinder PRV, was vervangen door een meer betrouwbare B230E, uit 1985, weliswaar 24 pk moeten inleveren, maar wel gebruiksvriendelijker en (iets) zuiniger. Ondanks alle negatieve adviezen van garages toch geïnvesteerd in haar, eerste de auto maar weer op benzine kunnen laten lopen, want alleen op gas geeft zoveel onzekerheid als je tank leeg is, dus dit betekende een andere brandstoftank en nieuwe brandstofpomp en laten afstellen door een specialist. De afgelopen jaren op de sloop veel zaken gevonden om haar weer haar originele glorie te kunnen geven. Nog 3 weken, dan is zij 40 jaar en belasting vrij.
Mijn V70 is geschorst en de komende zomer blijf ik in de 264 rijden, open dak, originele radio met 4 speakers aan, nieuwe banden, side-levellingsyteem voor het ultieme gevoel, alles weer gangbaar. Erin rijden geeft mij iedere keer weer een kick. Enige punt van kritiek is het gebruik, 1 op 6,5-7, gelukkig op lpg. Veel zuiniger zal het niet worden, gezien de ervaringen van anderen met een 3-traps automaat met overdrive (AW71)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.