AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volvo 240 Polar 2.3 Estate (1991)

autoreview

Volvo 240
Volvo 240 Estate
Volvo 240 Estate
Volvo 240 Estate
Volvo 240
Volvo 240
Volvo 240
Volvo 240
Volvo 240 - interieur

Signalement

Uitvoering240 Polar 2.3 Estate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf1993
KM-stand bij aanschaf90.000 km
KM-stand laatst1.004.121 km
Lezerswaardering: 29%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Brok van degelijkheid

  • 973.945 km

Dit is mijn 3e 240 stationwagen, en ik heb hem in 1993 gekocht met ongeveer 95.000 kilometer achter de kiezen. Mijn vorige 240 was nog heel goed, maar dat was een 2.0 en ik wilde graag een 2.3 "red block" omdat die degelijker was en ik meer moest gaan rijden. Mijn vorige auto's hadden geen airco, en ik de 2.3 die ik had gezien had dit óók. Voor mij genoeg punten om mijn auto in te ruilen. Deze Polar is best rijk uitgevoerd met airco, trekhaak en electrische ramen voor.

Inmiddels heb ik die auto al bijna 20 jaar en heb ik er 880.000 kilometer mee gereden. In 2008 ben ik nog meer gaan rijden en heb ik er een LPG-G3 installatie in laten leggen, tegelijk met een nieuwe motor, want de andere had het na 650.000 kilometer begeven. De motor die nu in de auto ligt, is een 2.3 die ongeveer 350.000 kilometer heeft gereden en deze werkt prima. Hij rijdt goed op benzine en op gas. Voor korte ritjes is er een 440, en de 240 is vooral voor lange afstanden en woon-werk verkeer. Onderhoud gebeurt netjes bij de dealer, zij kennen mijn auto het best en dan is het prijsverschil te verwaarlozen. Op benzine gebruikt hij ongeveer 1 op 9 en op gas 1 op 7 en met de olie doet hij ook best rustig aan, zo'n 1 op 7500 kilometer. De 245 B230F van een kennis van mij, een 1986 GL versie, gebruikt op benzine 1 op 8.5 en met olie 1 op 6500. Die auto heeft 600.000 kilometer gereden, dus dan vind ik het altijd leuk om te vergelijken en nog leuker om te zien dat mijn auto het nog best netjes doet!

Ik vind de 240 nog altijd een tijdloze, prachtig mooie en vooral fijne auto. Hij kan alles. Met 4 personen en volle bepakking naar de Pyreneeën? Geen probleem. Probleemloos in één ruk door naar Oostenrijk? Dat kan. Verhuizen? Daar is hij ook goed in.
Een 240 is gewoon een auto die deel uit gaat maken van je gezin. Ik zie hem een beetje als het 5e lid van ons gezin. Het is moeilijk om te verwoorden, maar dat is gewoon zo. Vroeger reed ik ongeveer 5 jaar in één auto, en dan ruilde ik hem weer in. Misschien komt wijsheid met de jaren want ik ben er achter gekomen dat innovatie niet bij te benen is. Neem mijn vrouw in haar leaseauto, die rijdt ze een aantal jaren en dan mag ze een nieuwe uitzoeken. Dan zie je goed wat er steeds weer veranderd. Neem bij dat feit dat de 240 nog steeds heel veilig, representatief en goed is, en u begrijpt waarom ik hem nog een tijdje hou. Wel heb ik een paar updates uitgevoerd. Er zit nu een Parrot ingebouwd. Ook heb ik zelf nieuwe boxen ingebouwd. De oude gaven heel slecht geluid, en daar begon ik me aan te irriteren. Was niet zo heel veel werk trouwens. Voor de winter zitten er originele Volvo 240 wieldoppen onder, maar om de zomerbanden zitten hele mooie originele Corona velgen. Die maken de auto helemaal af vind ik.

Grote pluspunten van deze auto zijn ruimte, ruimte, degelijkheid en ruimte. Want wat is hij ruim vanbinnen! Met de achterbank plat kun je er goed in slapen met z'n tweeën. Ook twee tenten en bagage voor vier gaat er dan ook in. Voor mij is dat ook echt het fijnste aan die oude Volvo's, echt ongeëvenaard. Ik vind dat hij ook heel erg lekker rijdt, het voelt een beetje als varen met een boot. Hij wiebelt en gromt lekker, en voor je ligt die grote motorkap. Vind ik genieten, iedere dag weer. Snel is hij niet echt, als je wilt inhalen moet je even een "aanloopje" nemen. Maar hij komt, met de 110 PK die hij hoort te hebben, goed mee met het overige verkeer. Ik heb cruisecontrol in laten bouwen, want dat is toch nèt iets prettiger dan een paar uur lang je rechtervoet naar beneden houden.

De Tank is ook uitermate geschikt voor vakanties, dus. Hij heeft ons al in onder andere Frankrijk, Oostenrijk, Italië, Zwitserland en Portugal gebracht. Maar het allerleukste vond ik de reis naar Zweden, alwaar wij meer ontdekt hebben over de oorsprong van deze auto en veel soortgenoten hebben gezien. Erg leuk. En Zweden is natuurlijk ook gewoon een prachtig land.

Misschien is het ook interessant om te weten wat er zoal vervangen is, buiten het reguliere onderhoud (remschijven, blokken enzovoort):
motor, 2x uitlaat, vlotter benzinetank, dynamo, 1x koppeling, startmotor, bestuurdersstoel, deurpaneel rechtsvoor (kaartenbak was afgebroken) en er zijn nieuwe matjes ingekomen. Vast vergeet ik nu ook iets, maar ik vind het vrij acceptabel met mijn kilometrage en deze leeftijd. Een aantal jaren terug had ik in de deurstijl een klein roestplekje in de deur. Die heb ik laten verwijderen, en een vriend van mij heeft hem een verdere anti-roestbehandeling (de naam van die behandeling ben ik even kwijt) gegeven. Tot nu toe gaat dat prima, ik heb geen roest meer gezien. De 1.000.000 km moet nog wel te halen zijn hoop ik. Met vriendelijke groet Martien Pauw.

Valkenburg

  • 974.202 km

Ten eerste, ik heb een fout gemaakt met het invoeren aan de kilometerstand, het moest 973.945 zijn ipv 943.945 km. Bij deze is het aangepast.

Maar vandaag zijn wij naar Valkenburg geweest, zo'n 125 km heen en 125 km terug. Weer even lekker een stukje kunnen rijden dus. Verbruik gewoon normaal, gelukkig. We zijn ook over de 974.000 km heen gegaan, dat vind ik toch altijd weer leuk. Verder een saaie update, de auto doet gewoon zijn werk prima. Vrijdag zullen we naar vrienden in Brussel rijden, weer een lekker lang stuk. Altijd weer een genot in deze fijne auto.

Bij vragen, laat even een reactie achter en ik zal de review dan weer verder aanvullen.
Mvgr Martien

The final countdown

  • 980.012 km

Ik heb onlangs besloten dat ik de auto van de hand doe als hij meer dan een miljoen kilometer heeft gereden. Niet omdat ik geen vertrouwen in de auto meer heb, maar omdat ik voor mijzelf gewoon een limiet wil stellen wanneer ik hem weg doe. Ik vind het erg moeilijk om afscheid te nemen van de auto, maar de draagarmen zijn twee weken terug vervangen en ik wil eigenlijk geen dure reparaties meer uitvoeren nu. Nu we de Rangerover hebben, kan ik eigenlijk ook een kleinere leaseauto nemen. Wel weer een Volvo denk ik!

De auto is nog steeds geweldig. Leuk om te weten is dat hij weer een jaar APK heeft gekregen twee weken terug.

Veel gereden!

  • 990.020 km

Afgelopen twee maanden heb ik erg veel gereden, de kilometerteller gaat hard richting de 0!

Voor mijn werk, een internationale baan, moest ik afgelopen maand naar 2x naar Engeland en ook nog een keer naar een paar filialen in Frankrijk. Er was voor mij een prachtige Audi A5 2.7 TDI geregeld om deze maand in te gaan rijden, maar ik heb netjes bedankt en om een kilometervergoeding gevraagd. Sinds de vorige update heb ik trouwens twee keer de olie bijgevuld, bij ongeveer 983.000 en vanmorgen ook nog een keer, net voordat hij de 990.000 over ging. Het verbruik is ook netjes gebleven, gewoon 1 op 7 op gas en ik heb flink gas gegeven in Engeland.

Over een maandje of drie ga ik een nieuwe auto bestellen. Ik twijfel nog tussen een C 180 CDI Combi, een 320 EDE, een V60 D5, een Insignia Sports Tourer, een A250 en een IS300h en een XF 2.2d. Ik moet me nog een beetje oriënteren, de XF kan ik alleen heel kaal bestellen met mijn budget en de Insignia kan weer dikker. Heb nu in de Rangerover een automaat, en dat vind ik erg fijn als je lange stukken achter het stuur zit. Ik heb ook aan een Golf of een V40 gedacht, maar ik wil toch nog wel enigszins een kofferbak hebben. In de IS en de XF heb je dat ook niet echt, maar ik ben al naar een V40 wezen kijken, en dat is echt niks.

Heb geen stukken meer gehad met de 240. Nog wel twee verkeersboetes. Eentje waarbij ik 93 reed waar je 80 mocht, en eentje waarbij ik 151 reed waar je 130 mocht. Dus ik heb de staatskas weer even lekker gespekt.
Mvgr Martien

Keuze komt dichterbij

  • 997.543 km

Ik heb een tijdje geen update meer geschreven vanwege drukte op mijn werk. Ik heb echter nog wel veel met mijn 240 en mijn prachtige P38 Rangerover gereden.

Zoals ik hier al eerder zei, heb ik met mijzelf afgesproken dat ik tot aan de miljoen kilometer met de 240 zou blijven rijden en daarna een auto op naam van de zaak zou gaan rijden. Ik zit nu bijna op die miljoen, en ik verwacht deze kilometerstand binnen een maand te gaan halen. Een keus heb ik nog steeds niet gemaakt.

Ik heb wel een aantal proefritten gemaakt in de V60, Superb Combi, een Citroën C5 en een Jaguar XF. Ja, die Jaguar rijdt echt het best van allemaal. Ik reed in de 2.2 D, en die wil wel. Niet snel maar wel gewoon goed. De superb is gewoon lekker ruim en veruit de beste keus, en bij mij nu nummer één. De V60 is de mooiste, maar mist toch ruimte als je een 240 gewend bent, en heeft een rare zit voorin. De C5 is ook een heerlijke auto, echt waar. Hij is super comfortabel en ook ruim genoeg. Dit is mijn nummer twee. Ik ga ze nog eens goed naast elkaar zetten en vergelijken. Ik wil binnen deze week mijn keuze eigenlijk wel maken.

De 240 doet het nog prima. Koude airco, lekker voordelig en gruwelijk veel ruimte! Dat zal ik nog missen!

Update 21 juni:
Een nieuwe auto aanschaffen is toch duurder dan 20 jaar geleden, ook al betaal ik het niet zelf deze keer. Ik schrik werkelijk van de prijzen! De auto die bij mij nu op nummer één staat is de Citroën C5 VTi break met automaat kost met een paar opties al snel 39 duizend euro. Een automaat maakt hem al een stuk duurder dus wellicht ga ik doe toch schrappen uit mijn whishlist. Ik wil wel absoluut een ingebouwd navigatiesysteem, en ik heb liever een benzine met LPG dan een diesel. Dit vanwege de goede ervaringen die ik daarmee heb. Vandaag heb ik in een Ford Mondeo gereden, dat is oom een erg fijne en mooie auto. Morgen ga ik ook een Focus estate proberen.
Mijn lijstje nu:
1: Citroën C5 break
2: Ford Mondeo Wagon
3: Skoda Superb Combi (facelift model)

Ik ben miljonair

  • 1.000.322 km

Vandaag ben Ik miljonair geworden, heel toevallig op de 10e! Was een erg mooi gezicht om van 999.999 naar 000.000 te gaan op je teller, ik werd er bijna een beetje emotioneel van... Ik heb nu dus een nieuwe auto met 322 km op de teller, ten minste, zo lijkt het. Hij functioneert nog naar behoren. Ik heb de mijlpaal gehaald op de Franse autoute. Voor vertrek nog even de olie bijgevuld en de airco een beurt gegeven. Hij kan weer even mee, en dat moet ook wel want ik heb nog geen nieuwe auto besteld. Ik ben bang dat ik een verkeerde keuze maak dus ik neem uitgebreid de tijd.

Groeten vanuit Frankrijk en voor jullie ook allemaal een fijne vakantie. Ik wil jullie graag verwijzen maar de website van mijn grote held en voorbeeld Irv Gordon. Www.3millionreasons.com

Vaarwel 240

  • 1.004.121 km

Inmiddels is er een opvolger voor de 240 gekomen, een geïmporteerde V70 D4 automaat uit januari van dit jaar. Toch geen auto van mijn werk, maar zelf aangeschaft. 25 procent bijtelling werd me een beetje te gek, en een D2 durfde ik niet blind te kopen. Heb vanuit Frankrijk alles geregeld, en afgelopen vrijdag stond de V70 voor mij klaar op kenteken. Ik zal nog wel een review schrijven binnenkort, voor nu heb ik er nog te weinig mee gereden om een zinvolle review te schrijven...

Er is een tijd van komen en een tijd van gaan, en dat laatste is nu het geval voor mijn toch wel dierbare 240. Gelukkig krijgt hij een goed tehuis, hij blijft gewoon in Nederland. De vakantie heeft de auto ook nog goed doorstaan, met een dakbox, hond achterin en een caravan van redelijk formaat. Dat heeft hij altijd geweldig gedaan, dus nu ook. Ik zal de oude dame wel gaan missen de komende tijd, ze heeft het altijd erg goed gedaan. Ik heb voordat ze verkocht werd de coronawielen er nog afgehaald en omgeruild voor de originele wieldoppen, misschien koop in nog ooit wel een mooie GLT als hobbyauto en daar passen de wielen ook mooi op.

Bij deze sluit ik de review af. Bedankt fijne auto voor alle fijne ritten!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (42)

Reageren