Volkswagen Vento 1.9 TDI 90pk CL (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vento 1.9 TDI 90pk CL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 74.000 km |
KM-stand laatst | 240.000 km |
ERVARINGEN
Nadat m’n vorige auto een vastgelopen motor had, moest ik dringend op zoek naar een nieuw occasion. Ditmaal een met minder km’s en liever niet meer op LPG.
Ford was na de behandeling door de dealer helemaal uit den boze. Bij toeval vond ik deze Vento TDI bij een VW dealer in een klein dorp. De auto bevalt me prima! Met een verbruik schommelend rond de 1:20 en lage onderhoudskosten (mede door de erg lage km stand) blijven de kosten erg laag.
De vorige eigenaar heeft de auto wat luxer aangekleed:
- LM velgen
- Electrische ramen voor en achter
- Electrisch schuifkanteldak
en een middenarmsteun.
Allemaal dragen ze bij aan het (toch al erg goede) comfort!
13-12-08 De Vento rijdt nog steeds. Gaat maar door.
Ondertussen rijd ik veel minder (woon vlak bij mijn werk), maar voor de langere ritten wordt de Vento nog gebruikt.
Lekker zuining en comfortabel.
Maar ik merk dat hij op leeftijd raakt. Niet schokkend, maar andere auto's die ik rijd zijn net wat stiller/ ruimer. Logisch!
PROBLEMEN
Absoluut geen problemen met deze auto gehad en zoals het nu aanziet kan ik er nog jaren mee vooruit!
Over deze dealer niets dan goeds! Goede service en kan er altijd (bijna) direct terecht. Van de winter hebben ze de linkervoorkant in puin gereden, maar die hebben ze direct vakkundig en netjes met garantie gerepareerd. Ondanks de schuiver gemaakt door de monteur niets dan lof voor deze VW garage!
Of mijn volgende auto weer een VW wordt? Mijn favoriete auto is en blijft de SAAB 900/ 9-3! Maar als ik die tegen die tijd niet kan betalen, dan zeker weer een VW (of misschien Audi).
13-12-2008
Geen noemenswaardige problemen.
- Electrische raam rechtsachter kan niet meer open.
Electrische schuif-kanteldak kan nog enkel 'kantellen'.
Verder geen rare reparaties, behalve standaardonderhoud.
Ik ga overigens nog steeds naar de dealer. Misschien duurder, maar (misschien omdat ze in een klein dorp zitten) erg klantgericht. Denken mee. Ik weet niet of het normaal is, maar ze komen zelf aan met 'goedkopere'oplossingen. (gereviseerde pomp/ onderdelen sloop)
Verkocht aan zoon van collega
- 240.000 km
Na ruim 240000 op de teller hem doorverkocht aan de zoon van collega.
Waarom, er kwamen reparaties aan (dacht ik; bleek niet zo te zijn). En ik wilde eindelijk wel eens iets nieuws met airco en automaat. Die laaste 2 heb ik als enige gemist in de jaren met de Vento.
Ondertussen rijd de vento nog steeds zonder problemen hoor ik. Ik blijf er stiekem naar informeren...
Hopelijk rijd de huidige eigenaar er nog lang en gelukkig mee.
Resumerend; nauwelijks tot geen problemen. Ook niet met de ramen voor en achter. Enkel regulier onderhoud.
Reed heerlijk/ zuinig. Ruim en comfortabel.
Ondanks alle luxe en comfort van mijn huidige Octavia TSI/DSG had ik de vento er best naast willen houden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.