Volkswagen Vento 1.8 75pk CL (1993)

autoreview

Volkswagen Vento

Signalement

UitvoeringVento 1.8 75pk CL
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf110.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Het eerste wat ik dacht toen ik de auto in m"n bezit kreeg: ’Dit is de auto voor de slimme maffioso; onopvallend, genoeg ruimte voor de zware jongens en een kofferbak waar je zeker drie lijken in kwijt kunt, met een beetje proppen vier!

Eenmaal gewend aan de auto bevalt het weggedrag me redelijk, lekker comfi op de autosnelweg, maar verder te Frans voor een Duitser naar mijn smaak. Omdat er geen opties op zitten is er ook niet veel wat er kapot aan kan gaan al had ik airco, open dak of zelfs electrische ramen geen overbodige luxe gevonden.

PROBLEMEN

Ik kreeg de auto in mijn bezit door het wegvallen van mijn opa, de eerste eigenaar van de auto. Hij had de auto nooit echt ingereden, zodat de automaat de laatste jaren op het noodprogramma liep: alleen de eerste en derde vesnelling werkten, waarbij de eerste versnelling handmatig moest worden ingeschakeld. Ook de voorwielophanging was na menig onopgemerkt stoepje niet ’je-van-het’ meer, het stuur trok enorm naar rechts. Het bleken de ’toplagers’ te zijn. Nou ben ik niet zo technisch, maar ’top’ waren ze in ieder geval niet meer, het vervangen ervan wel redelijk prijzig. Ook de automaat werd nagekeken waarbij de versnellingbakolie en de bijbehorende filter tot tweemaal toe vervangen werd. De boodschap die ik meekreeg klonk als muziek in m"n oren:’Meneer, rijdt de auto rustig warm en trek vervolgens een aantal keren plankgas op, door tot in het rood. Doe dit de komende weken iedere keer als U de auto heeft warmgereden en misschien dat de bewegende onderdelen ook daadwerkelijk weer gaan bewegen.’ Zo gezegd, zo gedaan en warempel, het ding schakelt weer perfect.
Schetst mijn verbazing dat de auto ook met rustig rijden drinkt als z"n baas, behoorlijk dus.... 1 op 7 was geen uitzondering. Ook liep de auto stationair niet lekker. Dus terug naar de garage en wat blijkt; de lambdasonde moet vervangen worden. Geluk dat een vriend van me het ding kon plaatsen en ik dus redelijk goedkoop geholpen was (universele onderdeel was gelukkig niet duur). Sindsdien loopt de motor prima. Hij verbruikt nog altijd behoorlijk, euro 95: 1 op 8 super 98: 1 op 10. Met Shell V-Power ongeveer er tussenin, maar wat loopt hij dan lekker zeg!

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.