Volkswagen Up! 1.0 TSI GTI (2018)

autoreview

Volkswagen Up! 1.0 TSI GTI (2018)
Volkswagen Up! 1.0 TSI GTI (2018)Volkswagen Up! 1.0 TSI GTI (2018)Volkswagen Up! 1.0 TSI GTI (2018)Volkswagen Up! 1.0 TSI GTI (2018)Volkswagen Up! 1.0 TSI GTI (2018)Volkswagen Up! 1.0 TSI GTI (2018)Volkswagen Up! 1.0 TSI GTI (2018)Volkswagen Up! 1.0 TSI GTI (2018)Volkswagen Up! 1.0 TSI GTI (2018)

Signalement

UitvoeringUp! 1.0 TSI GTI
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst50.000 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste ervaringen

  • 3.000 km

Kiezen...
Als vervanger van mijn naar 170pk gechipte Ibiza 1.9 tdi (2003; zie mijn andere review) zocht ik naast onze Golf Variant voor ons gezin een kleine kilometervreter waarmee ik veel plezier kon beleven.
Mijn wensenpakket: een leuke, praktische, kleine en snelle 5-deurs auto die ook gunstig is voor de portemonnee. Best lastig. Toen in 2011 bekend werd dat er een snelle Up ging komen, keek ik uit naar wat komen ging. Mijn geduld werd op de proef gesteld; de introductie van de GTI was pas in 2018.

Wat zijn dan de opties en de concurrenten van de Up GTI? De journalisten noemen steevast de Opel Adam en Renault Twingo. Maar die vielen voor mij op voorhand al af. Minder mijn smaak, maar die hebben ook geen 5 deuren. Dat is voor mij echt een must omdat ik ook kinderen van de kinderopvang moet halen. Wel een tegenkandidaat (die journalisten steevast over het hoofd lijken te zien) was de Kia Picanto T-Gdi. Klein, praktisch, leuk ook en met 5 deuren. Daar heb ik mee proefgereden. Echt een leuke auto, een goede prijs/kwaliteitsverhouding naar mijn indruk. Maar voor mij niet pittig genoeg. Ik voelde de 'klik' ook niet.
Dus toch maar geproefd aan het voor mij meer bekende uit de VW en VAG-stal zelf: de Ibiza 1.0 TSI, Polo GTI, Polo Blue GT en de Up GTI. De Up sprak me op 1 of andere manier gevoelsmatig het meeste aan. Ik vond 'm gewoon het leukst. De Ibiza vind ik minder mooi en wat saai. De Polo GTI is snel maar voor mij te duur in aanschaf en gebruik. De Blue GT dan? Die is hier bijna niet te koop, zeker niet met de door mij gewenste handbak. Toch vond ik er eentje maar hij is op alle fronten wat zakelijker dan de speelse Up GTI.
Mijn verstand wees ook naar de Up. Want met 30.000km/jaar moet het ook betaalbaar blijven. Natuurlijk is de prijs van zo'n nieuwe auto van ruim (zeker gevoelsmatig) met ruim 21k hoog. Maar je kunt ook naar het totaalplaatje kijken: wat kost zo'n auto nou per kilometer en tijdvak? De Up is in afschrijving, verzekering en brandstofkosten toch verreweg de koploper in het keuzemateriaal dat ik hiervoor noemde.
Toen was de vraag welke Up GTI het zou worden en ben ik alle testen gaan lezen en bekijken waarin deze auto aan bod kwam. Inmiddels kan ik mijn eigen conclusies trekken.

Exterieur
Een standaard Up! vind ik zelf niet zo bijzonder. Maar met de GTI heeft VW er toch iets leuks van gemaakt. De 17 inch velgen maken veel uit. De auto is standaard verlaagd. De zwarte striping, de instapstrips, de rode accenten, en ook erg leuk is de spoiler. Qua kleur is er helaas niet zoveel keuze: zwart, grijs, wit en rood. Jammer dat een mooie kleur blauw er niet bij zit, daar had ik waarschijnlijk dan voor gekozen (zie foto's). Maar goed. Zwart viel voor mij af, dat vind ik persoonlijk niet mooi. Wit is al beter, maar snel vies. De keuze ging tussen grijs en rood. Grijs is iets anoniemer, rood is een kleur die iets bewerkelijker is... je ziet er meer op.
Zowel binnen als buiten zijn veel rode accenten en rood knalt echt. Daar heb ik uiteindelijk voor gekozen: rood. Het is geen keuze voor anonimiteit... Ik ging ook voor het zwarte dak en getinte ramen; er zitten ook veel zwarte accenten in, waardoor het rood mooi wordt afgewisseld.
Ik merk dat de auto toch best een nekkendraaiertje is. Ik krijg alleen maar positieve reacties. Echt leuk, en dat had ik niet zo verwacht.
Sommigen vragen wat voor een auto het is (het naamplaatje van de Up is verdwenen). Sommigen reageren: wat leuk! De eerste die ik in het echt zie, mooi ding! Ze zijn tot dusver best zeldzaam, de Up GTI dus het is toch iets bijzonders. De verwijzing naar de 1e Golf (Mk1) is duidelijk, zie ook een bijgevoegde foto.
De remklauwen voor zijn mooi rood. Dat toont een mooi oog voor detail. Daarentegen is het een beetje jammer dat de trommels achteren standaard grijs zijn gebleven. Die had ik dan liever zwart gezien of zo. Maar een kniesoor die daarom zeurt. Dat geldt eigenlijk ook voor de uitlaat; een mooi chroom pijpje misstaat niet en is net als de 1e Golf. Netjes dus. Toch had ik zelf liever 2 uitlaatjes gezien, om het helemaal af te maken.

Als ik de auto zie staan word ik echter onmiddellijk blij hoor. Het is gewoon een erg geslaagd ontwerp (zeker geen eenheidsworst) met de juiste keuzes om 'm te verfraaien vind ik. Natuurlijk is dit altijd een kwestie van smaak.
De dagrijverlichting bestaat uit LED's. Dat geldt niet voor het dimlicht, grootlicht en mistlampen. Ik overweeg nog om hier ook LED's in te zetten.

Interieur
Het interieur is erg rustig en strak. Stoelverwarming, cruisecontrol, DAB+, alles wat voor mij belangrijk is zit erop. Het is makkelijk te bedienen bovendien, zo eenvoudig.
Als je ernaar kijkt zie je veel rode en zwarte kleuren en een speels dashboard dat degelijk in elkaar zit. Geen soft touch, maar dat hoeft ook niet. Ik zit er immers niet de hele tijd aan te voelen. Zolang het maar niet rammelt maakt mij dat niet uit.
Er zit een mooi GTI-stuur in. Mooi afgenaaide matten, met rode accenten. Geen ingebouwde navigatie. Dat wordt door journalisten als nadeel gezien. Zelf ervaar ik dat niet. Op het interieur is een centrale plek voor je telefoon. Mijn praktijk is dat ik daar ook alles mee doe. Bij mijn Golf bijvoorbeeld, daar gebruik ik de navigatie van de auto nooit. De navi van mijn mobiel is altijd actueel en met verkeersinformatie, en op de achtergrond draait de dashcam. Daarvoor zit ook een passende houder standaard gemonteerd op het dashboard. Weetje: de poort voor de aansluiting zit daar direct achter, dus je hebt geen gedoe met kabeltjes. De telefoonhouder is niet 3-dimensionaal verstelbaar, dat had voor mij wel gemogen.
Je kunt het stuur in hoogte verstellen, maar niet naar je toe halen. Voor sommigen kan dat een nadeel zijn. In mijn geval heb ik getest of ik een goede zit. Het stuur verstel ik 1x en als dat goed is kom er ik nooit meer aan. Ik heb niet het gevoel dat het stuur voor mij op een verkeerde plek zit dus het is okay.
De mooiste verrassing is de mooie rode verlichte streep die vanuit het dashboard komt; die zie je alleen als het donker is. Geen journalist die dat ooit is opgevallen zover ik weet, maar ik vind het echt een leuke gadget! Ik heb er geen foto van, maar wel eentje gevonden (Engelse uitvoering), dat geeft een goed beeld.
De stoelen zijn goed, maar hadden iets sportiever mogen zijn met iets meer zijdelingse steun. Wel hebben alle stoelen een mooie retro GTI-bekleding. Erg mooi vind ik dat.

Een nadeel is dat er geen handige opbergplekken zijn, behalve het dashboardkastje. Mede daarom bestelde ik er een armsteun bij, daar zitten ook opbergvakjes in.
Vooraf twijfelde ik er aan of ik het 'Beats' geluidssysteem moest kiezen. Ik ben gaan luisteren in een Up zonder én met Beats. Dat verschil was toch wel groot en de meerprijs van € 399 voor mij waard.
Daar heb ik nog geen dag spijt van gehad en vind ik echt een aanrader. Het enige nadeel is dat in mijn portiers een hinderlijk trillinkje zit bij bepaalde tonen. Daarvoor ga ik nog terug naar de dealer.

Motor en aandrijflijn
De eerste 1.500 kilometer moest de auto voorzichtig ingereden worden. Dat heb ik dan ook maar gedaan. Toch merk je dat het motortje best gretig is. Het motortje moet met zijn 3 cilinders en 999cc 115pk en 200Nm leveren. Op de rollenbank heb ik al gezien dat er in de praktijk meer uitkomt; zo'n 120pk en 220Nm. Dit moet je relatief zien, op een gewicht van 970kg. Dat betekent in 8,8 seconden naar de 100 en een top van 200km. Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar ik geloof het best.

Het motorgeluid is een leuke verrassing. Als je gas geeft komt er een mooie roffel. Het geluid is mechanisch versterkt binnen in de auto. Ik vind het lekker klinken. Van buiten hoor je daar overigens niets van. Ook bij constante snelheden houdt de auto zich stil.
Opvallend is dat de Up ondanks zijn fijne 6-bak best hoog in de toeren zit. De bak kent korte verzetjes. Met 100km/h pakt ie al 2500 omwentelingen, bij 120km/u 3000. Je zou zeggen dat het verbruik hierdoor omhoog schiet. Dat is zeker niet zo, al denk ik wel dat een andere overbrenging met lagere toeren in de 6e het verbruik wel positief zou beïnvloeden. Misschien hebben ze dat niet gedaan om het sportieve karakter er niet van te laten lijden?
Voordat ik de auto kocht, vroeg ik me af of de auto voor mij pittig genoeg zou zijn. Met 170pk en 400Nm die ik gewend was in een kleine auto, ga je er toch snel op achteruit dacht ik zo.
Deels is dat ook wel het geval, als ik eerlijk ben. De auto is in rechte lijn pittig maar niet supersnel. Dat had voor mij meer gemogen. Het koppel is er van 2.500 toeren, maar pas vanaf 3.500 wordt het leuk. Over enkele jaren laat ik 'm misschien nog chippen naar 140pk en 250Nm, maar ik zit nog in de garantieperiode dus in deze periode dat doe ik maar niet.

Het rijden
Het voelt erg volwassen en stevig aan voor zo'n kleine auto. De wegligging is gewoon erg goed, je kunt erg snel door de bochtjes als je wilt. Hij voelt strak aan. Strak geveerd maar niet vervelend. Nu was ik een straffe Ibiza gewend, misschien is daarna alles een vooruitgang op dat gebied.
Je merkt dat het chassis, het totaalpakket, erg goed in balans is. Ik kan met de Up snel en lichtvoetig rijden. Door het lage gewicht, het kleine snuitje en de brede wielen is van onderstuur niet snel meer aan de orde. Bochtjes zijn een feestje. Bij klinkers en drempels hoor ik bij de achteras wel een raar geluid, net of er een hoedeplank los zit.
Op de snelweg draait ie ook keurig mee, zeker geen klagen daarover. Maar op de kleine, bochtige weggetjes is deze Up toch het meeste in zijn element.
ESP is niet uit te schakelen. Journalisten noemen het als een nadeel. Maar ik zie voor mijzelf geen reden om dat uit te schakelen. Bij de Ibiza was de ESP defect; dat is vermoeiend, want vol gas was vaak geen optie. Ik ben nu dus blij dat het er op zit en dat het er niet af kan is ook prima.
Mochten er echt mensen zijn die ESP er per sé af willen, dan ken ik daar (weliswaar een omslachtig) trucje voor overigens.

Verbruik
Over het verbruik is eigenlijk nog weinig te zeggen. Je moet eerst een jaar met alle jaargetijden hebben gereden, en daar het gemiddelde van pakken vind ik. VW claimt 1 op 18,5 en dat is als je normaal rijdt realistisch, is mijn ervaring. De auto kun je erg zuinig EN erg onzuinig rijden. Zoek je de toeren op dan loopt het verbruik snel op. Tegelijkertijd heb je in Nederland gewoon veel verkeer, als je daar gewoon in meegaat en het schakeladvies opvolgt (dat betekent laag in de toeren rijden, hij adviseert al 50km/u in z'n 6) dan daalt het verbruik erg snel en is ie dus erg zuinig.
De tank is klein met zijn 35 liter. De actieradius is daardoor beperkt tot pakweg 600km.
De auto blijkt als 1e getest op de nieuwe verbruiks- en emissiecyclus en daarmee ook motorisch vooruitlopend op andere modellen. (zie http://www.autoweek.nl/nieuws/volkswagen-knipt-diverse-varianten-uit-prijslijst/)

Praktisch gebruik
Je zou zeggen: een auto van 3,6 meter biedt niet veel ruimte.
Dat is ook zo, dat weet je vooraf. Toch is het nog verrassend hoe goed ik kan zitten met mijn 1,93m. Achter mij is het ook nog best goed, en niet minder dan de vorige Polo of Ibiza (dat zou ik wel verwachten). Dagelijks vervoer ik mijn 3 kinderen in de auto, dat gaat prima.
De bagageruimte is klein maar okay. Deze is opgedeeld in 2 compartimenten. Ik mis wel handige netjes of vakjes voor klein spul. Zo heb ik altijd startkabels en wat gereedschap bij me, dat slingert door de bagageruimte. Ik heb het opgelost door wat spulletjes naast de woofer (de plek waar het reservewiel zou moeten liggen) te leggen. Daarnaast heb ik tassen gehangen aan de haakjes, waardoor er niks gaat slingeren. Maar dit soort dingen zou ik niet hebben moeten verzinnen; dat had VW beter voor mij kunnen bedenken.
De achtebank is overigens ook opklapbaar.

Het reservewiel had ik graag gehad maar daar is geen plek voor als je voor Beats kiest. Dat voelt wel wat ongemakkelijk. Dat kan aan mij liggen. Wat opvallend is, is alle velgen van de overige Up's niet schijnen te passen. Dit komt omdat de remklauwen groot zijn, 288mm. Ik heb nog maar 1 set 15" wintervelgen gevonden die erop passen. Ik twijfel nog wat ik daarmee aan moet.

Veiligheid
Het enige kritische commentaar dat ik van mensen in de praktijk wel eens krijg is dat zo'n kleine auto onveilig zou zijn. Gekscherend zeg ik dan dat de kans dat je geraakt wordt (of iets raakt) met een kleinere auto ook kleiner is.
Natuurlijk is een Up kwetsbaarder dan bijv. een grote VW Passat. Tegelijkertijd: zowel in de Euro NCAP als ADAC krijgt de Up 5 sterren. Het is dus gewoon een veilige auto. Dat is dus geen reden om 'm te laten staan lijkt me.
Wat ik verder gemerkt heb is dat er een automatisch noodstop systeem in zit. Dat betekent dat de auto tot een bepaalde snelheid zelf ingrijpt (remt) als ie denkt dat er een botsing komt. Nu reed ik een rotonde op, net achterlangs een auto die net voor me afdraaide. Dat gaat en ging prima, maar de Up greep wel in. Dat voelde echt maf. Het systeem werkt dus wel, al was het moment voor mij onverwacht en ook onbedoeld.
De claxon geeft een mooi dubbelhoornig geluid.

Gadgets
Mooi dat ik op mijn Iphone kan zien waar mijn auto geparkeerd staat. Niet nodig, wel grappig.
De VW app (Maps & More) biedt leuke functionaliteiten waar ik uiteindelijk toch geen gebruik van maak. Ik ben erg blij met Sygic als navigatie app, de meeste relevante auto- en ritinfo zit ook in de boordcomputer.

Leuk om te weten
De Up blijkt een grote groep liefhebbers te hebben. In Nederland is er vwupforum.nl, en de Engelsen zijn er helemaal verzot op (upownersclub.co.uk). Je maakt dus plots onderdeel uit van een gemeenschap, en daar kun je iets mee doen. Het leuke is dat je via deze forums veel te weten komt over je auto, en dat je vragen ook kunt inbrengen en daar meestal ook goed antwoord op krijgt. Voor de hardcore liefhebber zijn er dan nog toertochten.
Wat mij bij de GTI opvalt is dat het ook een brede en deels andere doelgroep aanboort dan de andere Up-kopers. Er zijn naast de jongeren ook veertigers en vijftigers die willen downsizen van grote, luxe auto's naar meer puur en leuker autorijden. Misschien zoals zij gewend waren eind jaren '70 en jaren '80 toen de auto's nog veel lichter waren en dus anders reden.
Voor de Up GTI moet je een liefhebber zijn. En als je dat niet bent, en je koopt 'm toch, dan is de kans groot dat je het vanzelf wordt.

Voordelen
+ rijdt erg leuk
+ mooie roffel
+ zuinig
+ praktisch in gebruik
+ mooi, zowel van binnen als van buiten
+ wegligging

Nadelen
- stoelen hadden beter mogen zijn
- geen reservewiel mogelijk bij Beats
- slimme opbergmogelijkheden ontbreken
- standaard geen led-verlichting (afgezien van dagrijverlichting)
- had nog iets pittiger mogen zijn?
- te weinig lakkleuren om uit te kiezen

Up-date

  • 11.000 km

De kern van de eerste review blijft overeind. Het is een leuk ding om in te rijden, iedere dag heb ik er veel plezier aan. Toch kan ik de review op enkele punten wel aanvullen. Ik rijd veel provinciale weg, stad, snelweg, landweggetjes, dorpjes. Een mix van alles eigenlijk, al ben ik nog niet ver in het buitenland geweest.

Autowassen
Misschien ben ik ouderwets, maar ik was de auto gewoon met de hand. Vanwege het kleine formaat van de auto gaat dit lekker makkelijk. Om de wielen goed te kunnen schoonmaken helpt het als je kleine handjes hebt.
De wielen heb ik met Wheel seallant gewaxt zodat ze minder snel vuil worden, zeker in de winter.

Muziek
De Beats-kwaliteit is op goed, maar de deurpanelen vibreren vaak mee en dat is nog niet hersteld. De oranje hamers / raamintikkers die waren aangebracht in de opbergvakken in de deuren heb ik daar weggehaald. Die trileden soms ook mee. Afgezien daarvan moet het meetrillen wel ophouden, dat is mijn grootste irritatiefactor aan de auto. De tweede:

De banden
Standaard liggen er Good-year ‘efficient grip’ op. Die bieden matige grip op droogweer, wel acceptabel. Bij nat is het echter een ander verhaal. Echt veel te weinig grip, op het gevaarlijke af. De band had beter ‘efficient slip’ kunnen heten. Het is me dan ook een compleet raadsel waarom VW deze banden erop heeft gedaan. Ook andere Up GTI-rijders merken het op en zijn al aan het experimenteren geslagen met betere banden, zoals Dunlop. Ik houd het in de gaten. Het gaat me nu te ver nieuwe banden er al af te gooien, maar ik treur niet als ik toe ben aan nieuwe.

Aankomende winter
Er zijn weinig wielen beschikbaar die passen op de GTI vanwege de grote remklauwen. VW biedt een standaard set aan, maar ik heb er graag wat mooiere wielen op. Ik kijk het even aan wat zich aandient en welke ervaringen andere GTI-rijders opdoen. Ondertussen hoop ik maar op een zachte winter.

Dak
Er viel een eikel op het dak met als gevolg een klein deukje in het dak. Niemand die het ziet misschien, maar ik wel. De eerste keer in mijn 25-jarige autogeschiedenis met diverse auto’s dat ik dat meemaak. Een dak zou hier toch tegen moeten kunnen? Dus ik ging langs bij een schadeherstelbedrijf. Normaal gesproken leidt een eikel niet tot schade op het dak, maar blijkbaar is deze hard gegaan op een ongunstige plek. Om het te verhelpen moet de dakhemel los en ik mag 100 euro neerleggen voor herstel. Ik denk er nog over.

Overstekende ree
’s Avonds op een provinciale weg stak pardoes een ree over en de Up botste er tegenop met 80 km/u. De bumper, lampen en radiateur waren beschadigd. Het is gelukkig goed opgelost en het kostte me geen cent. De schadehersteller kon zien dat het inderdaad een ree was. Bovendien had ik de dashcam lopen dus er was geen twijfel over.

Snelheid
Inmiddels ben ik gewend aan wat de Up te bieden heeft. Kortgezegd: behoorlijk pittig, niet supersnel. Het is geen stoplichtsprinter, mede door de 6 (dus geen 5 Autoweek!) korte verzetjes, maar hij is meestal wel sneller dan anderen hem verwachten. Het zijn vooral de bochtige weggetjes, provinciale wegen, waarop de Up zich thuis voelt. Meer vermogen bij lagere snelheden heeft niet zoveel zin eigenlijk; de grip is het probleem door het lage gewicht op de vooras in combinatie met de Good-years. Als ie eenmaal goed rolt is meer kracht en vermogen wel wenselijk, maar dat vraagt dus ook om andere banden. Over 1,5 jaar heb ik zeker andere banden en laat ik ‘m ook chippen.

Bediening
De bediening van alles wat je gebruikt is erg intuïtief en makkelijk vind ik. Het enige dat daarin anders had gemogen is draaiknoppen voor zowel binnentemperatuur als intensiteit daarvan. Dat zijn nu knoppen die je moet indrukken. Draaien vind ik sneller, makkelijker en duidelijker. Maar eigenlijk gaat het nergens over. Anderen vinden het misschien wel fijn zo.
De Up is qua bediening helemaal Up-to-date (om maar even in de terminologie te blijven), maar schiet daarin ook niet door. Zaken zoals een elektronische handrem, van binnen uit te openen tankdop, van binnen uit te openen achterklep etc. zit er niet in. Het is wat mechanischer en conventioneler. Gelukkig maar. Misschien ben ik zelf op sommige punten wat ouderwets, maar dat is dan maar zo.

Stoelverwarming
Er zijn 2 standen stoelverwarming (heerlijk). Opmerkelijk is wel dat de stoelverwarming na 10 minuten hoogste stand automatisch afschaalt naar standje 1. Ik zet ‘m dan weer hoger, maar uiteindelijk zet ie ‘m zelf weer terug naar standje 1. Dat had voor mij niet gehoeven; dat bepaal ik toch graag zelf.

Formaat
Opmerkelijk in een klein druk land is dat de auto’s steeds groter worden. Vanuit functioneel oogpunt is dat op zijn minst merkwaardig. De Up is een kleine auto en dat biedt veel voordelen. Neem bijvoorbeeld de parkeergarages. Terwijl de grote auto’s steeds moeilijker passen of er grotere kans is op schade, is een parkeergarage met de Up natuurlijk kinderspel. En er is altijd wel een gaatje. Maar vergis je niet; van binnen is de auto niet klein. De 3,6 meter lengte wordt toch goed omgezet in ruimte.

Parkeerhulp
Het bijzondere is dat de achteruitrijcamera en parkeerhulp wel aardig is, maar misschien niet zo nodig bij zo’n kleine auto. Aan de voorzijde zitten geen sensoren. De logica zal daarbij misschien zijn: je hebt zo’n kort neusje, dat is niet nodig. Het gekke is dat ik nog wat moeite heb de lengte van de neus goed in te schatten. Je kunt niet zien waar de voorzijde van de auto is, en iedere keer denk ik bij het parkeren: nu kan ik niet verder meer naar voren zonder iets te raken. Maar dan blijkt er nog genoeg ruimte te zijn. Sensoren aan de voorzijde zouden niet zo’n gek idee zijn als het misschien klinkt.

Beleving
Misschien is dat nog wel het leukste met deze Up: het rijden blijft echt leuk. Bijvoorbeeld de heerlijke roffel (zeker als je ‘m in de toeren houdt), het prachtige dashboard (met name in het donker), de handling, de makkelijke bediening in alles, de DAB+. Ik heb de afgelopen maand in de tijd dat de Up bij de schadehersteller stond in de nagenoeg hagelnieuwe Ibiza gereden (95pk 1.0 tsi) en een Polo uit 2017 met dezelfde 95-pk motor. Dat voelt wat robuuster aan ja. Maar ik ging iedere dag meer uitkijken naar het moment dat ik weer met de Up kon rijden. De Ibiza en Polo vond ik ronduit saai en veel minder fijn om te bedienen. Enkele nieuwe gadgets in die auto voegden voor mij niets toe. Ik begrijp dat dit alles een persoonlijk verhaal is; ieder heeft zijn eigen smaak daarin.

Verbruik
Dat blijft voor mij toch wel de grootste opsteker. Over 11.000km een gerealiseerd werkelijk verbruik van 1 op 20,3. (op de boordcomputer is ie nog iets zuiniger, maar het gaat mij om wat die echt verbruikt). Dat alles op Belgische E10.
Met gas erop, hoger de toeren in, op snelwegen met weinig verkeer; dan verbruikt ie relatief veel brandstof. Maar meestal is het druk, kan ik niet doorrijden, ga ik met het verkeer mee. Dan is ie echt heel zuinig. We gaan zien hoe zich dat ontwikkelt in de winter; dan zal het verbruik wel verslechteren.

Zeldzaam
In het afgelopen jaar heb ik in het echt (op de weg) maar 1 andere Up GTI gezien. Het blijft dus wel iets bijzonders. En nog steeds krijg ik er veel leuke reacties op. Het geeft vaak stof tot praten, zonder dat ik er nou zelf over begin. Grappig.

Wanneer de Up?
Journalisten positioneren de Up GTI vooral als auto voor jongeren die wat minder budget hebben en toch leuk willen rijden. Welnu; ik zie het vooral als een (vrijwel) ideale 2e auto, naast mijn gezinsstationcar. De auto is goedkoop te rijden qua verbruik, motorrijtuigenbelasting, onderhoud. De afschrijving moet zich nog uitwijzen, maar ik verwacht dat dit relatief gezien ook erg meevalt. Het is financieel zeker geen onverstandige keuze als je alles op een rijtje zet. Tel daarbij op: het is een erg leuke en mooie auto om mee te rijden, en praktisch bovendien. Voilà.

Volgens mij heb ik veel punten nu beschreven. Als je nog iets mist, stel de vraag maar, dan voeg ik het toe.

Een uniek feestje.

  • 27.000 km

Veel kilometers en veel lol
Inmiddels 27.000km op de klok met de Up GTI. Het beeld over de auto wordt steeds duidelijker.
Afgelopen maand heb ik 4.800km door Europa gereden met een autorally; Duitsland, Oostenrijk, Italië, Slovenië, Bosnië, Montenegro en (vooral) Kroatië stonden op het menu. Daarbij heb ik veel kleinere weggetjes bereden, veel bergpasjes. En daar lijkt ie eigenlijk wel voor gemaakt, wat een lol heb ik daarbij beleefd! De auto verrast niet alleen mezelf, ook krijg ik (nog steeds) veel opmerkingen en vragen erover. Velen vinden het echt een stoer en mooi karretje. Regelmatig herkennen ze ook niet dat het een Up is. In de bergpasjes lukt het goed om (in theorie) veel snellere auto's bij te houden of ervan weg te rijden, wat de vraag van andere deelnemers oproept welke motor er eigenlijk in ligt. Dat zijn wel leuke momenten, als je kunt zeggen dat het nog geen liter is. Met een turbootje weliswaar. Maar hij is daar echt lekker pittig. De korte versnellingen komen in de bochtjes goed van pas.
Het mechanisch versterkte autogeluid ben ik niet moe. Ik vind het nog steeds prachtig. Wel heb ik gelezen op facebook dat je het kunt verminderen of zelfs af kunt zetten bij de dealer. Er schijnt zelfs een app voor te zijn. Niet nodig voor mij dus; ik vind het prima zo.

Trilling in deurpaneel
De trilling in het linker deurpaneel bij het Beats soundsystem is door de dealer voor 95% opgelost met een stuk schuim in het paneel. Een kniesoor die nog iets merkt, al ben ik zo'n kniesoor. Ik houd het in de gaten.

Velgen
In de winter reed ik rond met de officiële winterwieltjes. Het ziet netjes uit, maar niet meer zo stoer. Het rijdt echter geweldig goed, iets minder stug dan de originele velgen. De originele ‘zomer’velgen maken de auto af, en ik heb gemerkt dat ze ook van goede kwaliteit zijn. Tijdens de rally moest ie (vaak onverwachte, soms over het hoofd geziene) gaten in de weg opvangen. Maar dat gebeurt goed. Ik heb er geen trillingen, onbalans of wat dan ook aan overgehouden. Dat is mooi.

Iets te klagen?
Aan de bijrijderskant is bij het voeteneind de afwerking losgeraakt. Je ziet het normaal gesproken niet, want je moet net gaan kijken waar de tenen van de bijrijder de auto kunnen raken. Maar het hoort niet en ik laat het maken bij een volgende beurt. De 2e zit eraan te komen.
Daarover gesproken: het onderhoudsinterval op de Up vind ik wel kort. Op deze manier moet ik 2x per jaar naar de garage voor het preventieve onderhoud.

Verbruik van vloeistoffen.
Ik heb nog geen olie bijgevuld, geen bijzonderheden.
Benzine: ik houd het exact bij. Over 27.000km gemiddeld 1 op 19,9.
Ik heb er nu exact een jaar opzitten, het is een realistisch verbruik over de seizoenen heen dus. Zelfs in de rally, waarin slechte weggetjes, bergpasjes en snelwegen (140 km/u) elkaar afwisselen, was het verbruik 1 op 19,5.
Erg netjes wat mij betreft.

Kortom
Over het geheel ben ik nog steeds erg blij met het autootje. Je ziet 'm weinig. Ik heb er veel lol aan. De kosten zijn relatief laag. Hopelijk blijft het zo, dan ga ik er nog lang mee rijden. Ik zou 'm zo weer kopen!

Op naar de 100000km

  • 50.000 km

Inmiddels staan er 50.000km op de klok. Alles wat ik eerder schreef is nog actueel. Het was een goede keuze, ik heb er nog steeds veel lol mee.
De Up is tot dusver betrouwbaar gebleken.
Het gemiddelde verbruik over de 50.000km is 1 op 20,1 (ik houd het precies bij).
Alles is bij het origineel gebleven, behalve dat ik 'm heb laten chippen. De auto noteert nu 143pk en 260Nm. Het vermogen had nog iets meer kunnen zijn als ik de goede brandstof getankt had. Echter, Shell V-Power vind ik aan de prijzige kant dus met een paar pk'tjes minder kan ik wel leven.

Het chippen is een goede keuze, wat mij betreft. Het maakt 'm nog iets vlotter en niet onzuiniger. Een racewagen is het echter niet; dan moet je echt wat anders kopen. De 0-100 tijd is nog steeds niet spectaculair - ik vermoed ergens tussen 7 en 8 seconden - maar vergeet niet dat je voor de 100 2x geschakeld moet hebben door de korte overbrenging. Een Up moet je daarvoor dus niet kopen. Maar de beleving en het rijden is erg leuk, alles is nog makkelijk te bedienen, lekker schakelen, en het lage gewicht geeft 'm ook nog eens een wendbaar en speels karakter. Dat wordt met de hogere gewichten van moderne auto's steeds zeldzamer.
Hoe dan ook; ik zou niet weten waarvoor ik 'm zou moeten inruilen. Wat mij betreft rijd ik er nog lang mee door. Want voor mij is het een vorm van puur autorijden voor de liefhebber.

Het grootste nadeel van de auto is gelukkig makkelijk te verhelpen: de banden. De Goodyears maken dit jaar nog af en in 2021 komen er andere banden op, waarschijnlijk Michelin Pilot Sport 205/40 R17 (dus een maatje breder). Ik volg het Engelse VW Up forum; Engelsen blijken verzot op de Up GTI. Daar zijn er goede ervaringen te noteren met de Michelins en een maatje breder.

In Nederland is de GTI nog steeds een uitzonderlijke verschijning en ik krijg nog steeds leuke reacties. Via een facebookgroep leerde ik iemand kennen die een Up GTI had gekocht na het lezen van mijn enthousiaste review. Bijzonder.

Op naar de 100.000!

PRIVATE LEASE Volkswagen Up

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens