Volkswagen Transporter (2025)
autoreview
Signalement
| Versnellingen | 8, Automaat |
|---|---|
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 26 km |
| KM-stand laatst | 6.308 km |
Een elektrische Transporter
- 26 km
Een elektrische bedrijfswagen. Een Volkswagen E-Transporter, of liever gezegd een Ford E-Transporter, want afgezien van het front en de kont, is het 1 op 1 een Transit. En dat zie je en merk je toch wel.
De reden voor een elektrische bedrijfswagen? Puur van het bedrijf uit. Wij doen in windmolens en volgens de kopstukken, moeten we groen gaan rijden. Oke dan, doen we dat. Ben ik er blij mee? Ja en nee. Maar daar komen we zo op.
De wagen zelf. Een VW Transporter. Hij is niet meer zo herkenbaar als dat ie altijd geweest is, en dat ik heel jammer vindt ik. Het is nu echt 1 van de grote hoop geworden. De T6 is toch nog altijd heel herkenbaar als Transporter, en deze is dat absoluut niet. Gemiste kans.
Het rijdt goed, soepeltjes, zacht en stil. Van binnen is ie netjes met alles wat je nodig hebt. Ik heb een 210kw sterke "motor", maar dat vermogen merk je eigenlijk nergens aan. Het is net of je er eentje hebt met de helft van het vermogen, dan zou je het ook geloven.
Er zijn verschillende rij modussen op, van comfort naar sport en eco. In de normale stand rijdt het goed en vlotjes, niet overdreven snel, maar lekker door.
In de sportstand merk je dat ie iets vinniger is, maar daar houdt het echt mee op. Een ID-Buzz is vele malen pittiger en sneller. Nu, voor de snelheid doe je het niet natuurlijk, als bedrijfswagen. Het is geen Tesla of een andere elektrische raket. Maar het valt wel tegen als er gezegd wordt dat je 286pk hebt, en je merkt er eigenlijk geen hol van....
Qua comfort is het heel goed. Stoelen zijn lekker stevig, zelfs in de standaard versie die ik heb. Je kunt toch een goede zithouding vinden, alleen is het typisch Transit dat je het stuur niet ver genoeg naar je toe kunt halen, en je, als je kleiner bent, heel echt recht zit met je benen. Als op een houten stoel.
Ik heb 2 bekerhouders, 1 op het dashboard en 1 onder de radio, Apple Carplay en Android Auto, mooi groot scherm en de digitale tellers die je ook nog een beetje kunt personaliseren door te kiezen welke informatie je wilt zien. Zelf heb ik m op een rustig scherm gezet, want ik wordt knettergek van al die informatie op zo'n klein tussenstukje..
Je kunt het ook allemaal vinden of het infotainment scherm.
Zoals alle nieuwe auto's, een pestbende aan piepjes en hulpsteuntjes.. Lane assist, snelheids assisit, licht assist... Ik heb de snelheidswaarschuwing-assist-hulp-ding uitgezet, want als je ook maar iets sneller rijdt dan de maximale snelheid, hoor je piepjes.. Wel handig, je kunt het aanzetten en met de snelheidsfunctie die erbij hoort, kun je dus niet harder rijden dan de toegestane snelheid. Nu is het systeem van de wagen niet helemaal up to date met alle snelheidsborden, maar het kan handig zijn.
Qua rijden, niks mis mee. Stil, soepeltjes, vlot. De cruise-control is een simpele, geen ACC of iets. Gewoon knopje voor de snelheid en klaar. Ideaal. En heel accuraat. Als je 100 rijdt, is het ook 100, of 99km/h. Dus kijk daar wel mee uit. Spiegels zijn mooi groot en je kan ze lekker wijd zetten.
De actieradius dan.... Volgens de test kun je er 320 km mee halen qua bereik. Ik heb het getest, en met een volle accu haal ik er maar 218 km mee. Met een lege wagen. Ik rijd regelmatig met een aanhanger en volle pallets in de bus, ben benieuwd hoe vaak ik dan moet gaan laden. De bus mag trouwens wel 2350 kilo trekken... Das toch een hoop.
Onderhoud heeft ie nog niet gehad, heb de wagen nu bijna 2 weken, dus dat komt er nog aan.
Keep you posted!
De eerste 3000 kilometers
- 3.228 km
Zo, de 2e review van de E-Transporter. Ik heb er nu een dikke 3000km op zitten, en eerlijk is eerlijk, het rijdt best goed en lekker. Zoals eerder vermeld, het vermogen wat er zou moeten zijn, is er nog steeds niet maar dat stoort me niet zo. En ik heb wieldoppen op de stalen velgen gezet, want die standaard zwarte dopjes zien er niet uit..
Wat me wel begint te irriteren zijn die irritante hulpsystemen. Bahbah, dat is echt niet meer fijn rijden met die zooi aan. Als je ietsjes boven de 50 rijdt, pingt ie een lieve lust. De lane assist is ook lekker actief, en de Driver Alert is een hyper actief huppelkutje. Geeft gewoon aan dat de bestuurder moe is als je net bent vertrokken. Gelukkig kan dit allemaal uitgezet worden, ware het niet dat je dit dan na iedere keer dat je "start"weer moet uitschakelen.
Ander minpunt is dat de laad aansluiting in de voorbumper zit. Zwaar irritant als je met een bedrijfswagen vooruit moet inparkeren om te laden bij een tankstation, zeker met een aanhangert...
Ik heb inmiddels ook gereden met de zware en lichte aanhangers van de zaak. Wat wel grappig is, is dat de wagen de aanhanger detecteert en je deze ook volledig kunt ingeven in het systeem qua afmetingen zodat het rijbereik aangepast wordt. Het enige jammere is dat je het leeggewicht van de aanhanger niet kan aanpassen.
Je hebt ook de rijstand trekken/slepen in het menu zitten. Dit is wel een fijne, zeker met een zwaar beladen aanhanger. Je hebt dan net even dat extra koppel om van je plek te komen. Nu heb je in principe wel koppel genoeg met een EV, maar dan nog. Zoals gewoonlijk slinkt het rijbereik als sneeuw voor de zon.
Al met al, de VW Transit, of Ford Transporter, is een fijne wagen om mee te rijden. Alleen jammer dat het batterijpakket is veel te klein om de wagen lekker te kunnen gebruiken. Voor een groter rijbereik, pak de ID Buzz icm het zwaardere vermogen.
Afscheid
- 6.308 km
Nou, afscheid van de E-Transporter na een kleine 6000 kilometers. Het was een aparte ervaring voor mij, maar ben er nog niet over uit of nu meer positief of negatief was.
Al met al reed de wagen best comfortabel. Lekkere stevige stoelen. let wel op de zijwangen, die begeven het heel snel. De mijne al na 5000km, en het is niet dat ik als een gangstarapper in de wagen zit.
Bediening van de automaat is redelijk, je moet vaak 2x de hendel in de P of de D duwen. Infotainment werkt best goed en de cruise-control ook. Gewoon een simpele, geen adaptieve. Heerlijk.
Minpunt! Toch de zeer beperkte actieradius. Het accupakket is gewoon te klein. Als je rondjes om de kerk rijdt, is het nog wel te doen, maar zodra je de snelweg opgaat, of met een aanhanger rijdt, is het heel erg snel gedaan. Met een lege bak haalde ik maximaal 218 kilometers. Er zijn dagen geweest dat ik 2x moest bijladen om mijn route van Houthalen naar Floreffe v.v. te kunnen doen.
Dit is gewoon niet toereikend, en valt me heel erg tegen van een fabrikant als Ford/VW. Want het blijft natuurlijk gewoon een Ford Transit.
Ik stap weer over naar een VW Crafter met een dieselmotor, gewoon voor de actieradius.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen Transporter 2.0 TDI L2H1 Highline DSG Automaat 3-zits (3 persoons) | Org. NL | BPM Vrij | Trekhaak | LED | Adaptive Cruise Control | PDC V+A incl. Camera | Voorruit verwarming | DAB+ | Lichtmetalen velgen 19" |
- 2020
- 106.520 km

Volkswagen Transporter 2.0 TSI CNG | L2 Highline | Airco | Cruise | Schuifdeur L+R
- 2018
- 200.657 km

Volkswagen Transporter 2.0TDI 204PK DSG Automaat Bulli Dubbele Cabine | Led | Digital Cockpit | Navigatie | Multimedia | Privacy Glass
- 2024
- 72.541 km
Lees ook

Kia PV5 Cargo is recordbrekende elektrische bestelbus

Dieselprijs op hoogste niveau sinds begin dit jaar

Brabant wil verkeersveiligheid verbeteren met data verzekeraar

Met bloedspoed: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio en Maserati MCPura voor orgaantransport

