Volkswagen Touran 1.9 TDI 105pk Trendline (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Touran 1.9 TDI 105pk Trendline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
Eerder geschreven revieuw
Begin 2007 was het weer tijd om een nieuwe leasewagen uit te zoeken. Mijn voorkeur ging uit naar een auto met een hoge instap. Daarnaast moest de auto ca. 1500 kg kunnen trekken voor het werk en prive. Na het vergelijken van diverse auto's bleef de Touran als enigste over vwb laagste prijs. Andere auto's zoals de Opel Zafira en de Mazda 5 waren iets duurder.
Ik heb dus voor de Touran 1.9 TDI met 105 pk gekozen omdat ik in de veronderstelling was dat een merk als VW zichzelf verbeterd.
Dit omdat ik ooit een VW Golf 3 Variant heb gereden welke achteraf een drama bleek.
Het motorlawaai is, zeker tov de Ford Mondeo, behoorlijk aanwezig. Na verloop van tijd went het echter wel. De auto rijdt best wel goed. Vooral de trekkracht is indrukwekkend tov de Ford. Het koppel is met 250 Nm bij beide auto's gelijk. PKs van de VW liggen 15 hoger
Problemen!
Na een jaar (ca. 40.000 km) klonk er een enorm gekraak tijdens stuurbewegingen naar links. Ik was op dat moment in Oostenrijk en heb in overleg met de leasemaatschappij en mijn eigen VW dealer besloten om de reparatie in Nederland uit te laten voeren. Dit bleek het veerpootlager te zijn van de linker schokbreker.
Daar ik al langer een resonatie hoorde in het dashboard bij 50 km/u heb ik bij de reparatie van de veerpoot aan de dealer gevraagd of ze hier naar zouden willen kijken. Dit hebben ze gedaan nadat het rechter deurslot vervangen was. Deze was namelijk spontaan in de werkplaats op slot gesprongen en kon niet meer worden geopend.
De wagen is diverse keren terug geweest om het probleem met de resonantie op te lossen. Totaal ca. 2 weken. Het bleek in de afstelling van het subframe te zitten.
Net voor mijn vakantie in 2009 (km 96.500) bleek de climatronic niet meer goed te functioneren. Door de dealer is het systeem gecontroleerd op eventuele lekken en opnieuw afgevuld. 3 dagen later bleek de airco toch stuk. In overleg met dealer en leasemaatsch besloten om het in Nederland te laten reparen. Hierdoor moesten wij met 36 graden Celcius terug rijden. Temperatuur in de auto was 42 graden.
Tot op heden ben ik teleurgesteld in de VW-kwaliteit en zal niet zo snel meer voor VW kiezen. VW staat wat mij betreft voor Vaak Werkplaats
Wordt vervolgt!
Nog 10000 km (170.000 km)
Het is weer even geleden maar toch nog even een laatste update. Ik ben inmiddels weer een behoorlijk aantal km verder en moet zeggen dat tot op heden er zich geen opmerkelijke storingen meer hebben voorgedaan. Afgezien van enkele lampjes. Ik heb mijn oordeel over deze auto in de positieve zin bijgesteld.Ik zal wel pech gehad hebben de eerste 100000 km. Maar goed nog 10000 km te gaan tot de nieuwe komt. Ik heb toch weer gekozen voor een VW product in de vorm van een Skoda SuperB 1.6 Tdi. Afwachten wat dit gaat worden. Ook deze zal ik opnemen in een review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.