Volkswagen Touran 1.4 TSI EcoFuel Comfortline (2011)

autoreview

Volkswagen Touran 1.4 TSI EcoFuel Comfortline (2011)

Signalement

UitvoeringTouran 1.4 TSI EcoFuel Comfortline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst162.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aardgas en VW , de juiste combi ?

  • 162.000 km

Het was zover,
Ook ik mocht een nw auto uitzoeken voor de lease.
De keuze was vrij en al gauw bleven er nog 2 auto,s over :
een peugeot 5008 diesel bleu lease +/- 35000 met 25% bijtelling
Of een touran op aardgas met 20% bijtelling.
Een uitgebreide test gedaan van een maand of het mogelijk was om tijdig aardgas te tanken, dit is hard meegevallen en toen dus een Touran laten bestellen.
Het is een comforline met advance pakket , RNS510, schuifdak, Lm velgen , trekhaak , wild cherry rood, chrome daktreling, alu inleg, DSG , geworden , kortom een erg complete auto, afgeleverd 46000 euro met een fiscale waarde van 42500 in de 20% bijtelling.

Hiervoor dus een Citroen C4 grand picasso LPG, en daarvoor een toyota verso 2,2dcat 177pk gereden, beide ook geen problemen mee gehad , gemiddeld rijd ik 70000 per jaar dus elke 30 maanden zeker weer een nw auto.

Volkswagen , Pon uit leusden kon mij geen goede info geven over het rijden op aardgas en de verbruiken. Alles in duitsland uit reviews daar gehaald. Het verbruik ligt nu na 4 keer tanken rond de 6 kg gas per 100 km . bij normale snelheid max 120, een tank met snelheden van 140-160 gaf een verbruik van 8 kg per 100 km
dus een actieradius van 360-400 km is goed haalbaar

De auto op zich bevalt beter als verwacht , de motor heeft 150pk en icm de DSG gaat alles erg snel en gemakkelijk ,inhalen is ook bij hoge snelheden perfect ,Kortom deze motor is ruim voldoende .
Ga er als lezer vanuit dat ik een gemmidelde snellere rijder ben , vaak ook naar zuid duitsland waar een kruissnelheid van 180-190 normaal moet zijn , deze auto haalt dit gemakkelijk en rustig.

Aan het einde van dit verhaal een definitieve conclusie.

Ik was altijd septies tegenover volkswagen maar ben in de 1,5 week dat ik hem heb helemaal om. Als er geen problemen komen is dit zeker de auto waar ik de komende jaren in wil rijden.

Deze auto straalt degelijkheid en klasse uit.
Misschien wat saai van binnen maar alles zit zo in elkaar dat ik zelf vind dat je deze auto een klasse hoger mag inschalen dan een C4 of Verso . de prijs is natuurlijk ook aanmerkelijk hoger.
Alle gemakken zitten er ook op. zelfs een regensensor die eindelijk redelijk werkt tov vorige auto,s .

Het navigatie systeem werkt perfect , had ik ook nog twijfels over na een TOM Tom met traffic abonnement . maar files worden ook aangegeven hetzij iets later , maar dit weegt niet op tegen het beeld en gemak waarmee alles bedient word.
De ingeb. premium carkit werkt geweldig en heeft het complete tel boek adressen etc in het geheugen staan.zelfs de gemiste oproepen etc, SMS, staan on de RNS510
Ook de achteruitrijcamera werkt goed en is in de nacht ook duidelijk, werkt perfect
2000 muziek nummers op de harde schijf en gaan maar..


inmiddels is de 15000km beurt uitgevoerd,
geen enkel probleem tot nu toe gehad , wel vond ik het erg raar dat de garage de auto met long life olie(30 euro per liter) vult terwijl de interval op 15000 km staat , dit is volgens diverse meningen niet nodig er kan gewone , dus veel goedkopere olie gebruikt worden. de garage kon me niet beantwoorden toen ik deze vraag aan hun voorlegde. auto bevalt nog uitstekend ,boven verwachting, verbruik is gem 6,5kg aardgas per 100km
huidige stand nu 19200 km ,

35000km
inmiddels weer een beurt gehad bij de 35000 , er waren geen problemen , alles werkt nog steeds goe, op de vraag aan de garage waarom ze longlife olie gebruikten kreeg ik als antwoord dat de belasting op de 1400 turbo motor zodanig hoog was dat VW deze olie adviseerde.

een maal een klein probleem gehad: de motor ( maximum snelheid gedurende lange tijd ) is op tilt geslagen , hij wou niet sneller meer als 80 km per uur .. na stop op de vluchtstrook was het voldoende om de motor even uit te zetten waarna hij het weer deed, dit was tijdens een snelle rit vanuit zuid duitsland naar nederland. garage kon tijdens de beurt hier niets van uitlezen.

45000
inmiddels is het complete navigatie gestolen , en weer na veel getouwtrek mer verzekering vervangen , er mocht in de eerste instantie geen rns 510 meer worden ingebouwd ! maar uiteindelijk een met een extra slot erop .

bij 54000 km de 45000 km beurt laten uitvoeren en winterbanden geplaatst er waren geen bijzonderheden,de auto loopt perfect en ik kan ruim 400km op een tank van 27-29 kg aardgas rijdem.

Het word wel saai , auto inmiddels 80000 km gelopen zonder verdere problemen ,standaard beurt weer uitgevoerd bij 69000km , gelijk is de motorkap voorzien van een nw laklaag onder garantie deze liet op een paar kleine plekjes los.

De gastank liet zich afvullen met meer als 30 kilo de afgelopen wintermaanden,

Het ging goed tot de 98000 km , toen begon de auto raar te doen en te stotteren , kortom ik moest de hulp van vw INROEPEN.
Nadat de auto in de garage was bleek de cilinderkop geheel verbrandt te zijn.
Deze is in zijn geheel vervangen met een check van zuigers en cilinders , vlg de garage hebben ze deze schoongemaakt maar niet vervangen., na de reparatie loopt de auto weer goed , wel kreeg ik het advies om meer op benzine te rijden ?? dit is niet in te stellen, als er nl gas in de auto zit dan rijd hij op gas en is dus niet mogelijk.
Hieruit bleek weer dat de garage er weinig vanaf weet.Toen ik aangaf dat hun dringende advies niet mogelijk was gaven ze aan dat het dan wel zo moest als het nu werkte .

inmiddels 126000 km
dit zeker niet zonder problemen, alweer stilgestaan , dit kort na revisie , auto weer een weekend kwijt en de conclusie was een losse draad? gelijk is toen een onderhoudsbeurt uitgevoerd , 300kkm later weer stilgestaan , spanrollen en multiriem waren defect , met leenauto naar buitenland geweest , weer een week zonder auto. Inmiddels brand er al weer een lampje sinds 3 weken , deze geeft aan dat de bochtverlichting print defect is. maar ja ik ben de garage bezoeken al lang zat.
Vandaag viel motor een paar keer uit met lampjes van motormanagement dus morgen maar weer naar garage daar ik vlg week naar oostenrijk ga skieen...
Al met al , de betrouwbaarheid laat veel te wensen over., ben nu wat minder enthousiast als eerder in de review.

120000
De rit naar Ooostenrijk ging niet echt goed , meerdere malen ging de motor in noodmodus ,en moest je stoppen om deze te resetten maar ja toch maar gewoon doorrijden , je gaat in een weekje wintersport niet elke dag naar de garage.
De terugweg ging zowaar goed , later bij de garage gaf deze aan dat je moet komen als de storing er in zit want het kan van alles zijn.. dus maar afwachten.
137000
Inmiddels weer een 15000 km gereden ditmaal zonder mankementen. af en toe een brandend motormanagement lampje negeer je vanzelf. bij het laatste bezoek aan de garage 13500 beurt gaf deze aan dat de auto moest blijven omdat de koppeling vervangen moest worden . dit gaat 12 maart gebeuren..

De koppeling is uiteindelijk vervangen onder garantie.
De auto was afgelopen februari 2 jaar maar aangezien de klacht al eerder was gemeld werd de rekening uiteindelijk toch door VW gecrediteerd.
Ik was erg blij want vanaf 12 maart heeft de auto het goed gedaan tot afgelopen Donderdag 4-april ! alle lampjes gingen aan en de auto deed erg raar.
vanmorgen 11 april weer opgehaald . de voorwiellagers en ABS sensor zijn vervangen. er komt geen einde aan.
Ik hoop dat hij het nu tot einde juni blijft doen ? bij 150000 nog een onderhoudsbeurt en bij 160000 mag ik hem inleveren.
de km stand is nu 145000

inmiddels 151000 gereden en afgelopen week een laatste beurt laten uitvoeren , olie verversen en : LET OP op voor de eerste keer remblokken voor vervangen. een uur nadat ik wegreed uit de garage ging het motormanagement lampje weer branden..
(Je went er wel aan.) VW gaf aan dat ik direct moest stoppen en hulp inroepen.
Natuurlijk heb ik dit niet gedaan en ga morgenochtend naar de garage voor een reset . voor zover ik kan zien is er teveel olie bijgevuld tijdens de beurt en is dit de oorzaak. de meetstok geeft geen hoogte aan zoveel olie zit erin.

Garage gaf aan dat de olie normaal was maar de bougies versleten waren ? wel vreemd als je elke 15000km onderhoud gaat uitvoeren.

half mei 2013 weer alle lampjes aan , deze keer ben ik naar de garage geweest en heb alleen alles laten resetten.

Inmiddel is er een mercedes B 200cdi besteld welke ik einde juni ga ontvangen.

Eindconclusie :

Het totaal verbruik over 157000 km was 1 kg aardgas op 14,8 km , uitgaande van 1 euro voor een kg gas is dat 6,7 cent per km .
de prijs is de afgelopen 2 jaar van 94 naar 106 euro cent per kilo gegaan.

Door de defecten (auto in garage) is er ruim 7000km met vervangende auto,s gereden!

De volkswagen touran is een fijne goed gebouwde auto met een stabiel goed rijcomfort. de DSG automaat icm met de 1,4 tsi motor werkt erg goed !
Premium komt dicht in de buurt bij deze auto. Een hoge aanschafprijs, maar je krijgt er veel voor terug.
Aardgas is in startfase en VW wist er 2 jaar geleden nog niets vanaf , nu is het inmiddels beter.
De storingen de laatste 60000km zorgden ervoor dat ik ging zoeken naar een ander merk, terwijl ik de auto erg fijn vond!
Het eindcijfer zou een 8,5 geweest zijn voor het totaal beeld als de motor goed had gefunctioneerd . nu een magere 6 wat voor mij onvoldoende is.
Als je dagelijks betrouwbaar vervoer wilt adviseer ik dan ook een diesel te nemen tov aardgas.
Aardgas gaat het niet worden er komen nagenoeg vanwege hoge investeringen geen pompen meer bij ! En soms is het best moeijlijk om een pomp te vinden.

Ik sluit dan voorasnog het hoofdstuk VW touran en aardgas af na 162000 km met plezier te hebben gereden in deze auto. maar in deze periode van goed 2 jaar ook 7800! vervangende km in leen autos gereden.
Ga dus per einde juni 2013 in een mercedes B 200CDI met automaat rijden.

Bedankt voor uw interesse , het lezen van bovenstaande, ik hoop dat u er wat aan heeft. vragen worden nog beantwoort de komende maanden.

Vr Gr Henk






Gr Henk

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.