Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 140pk 4Motion Sport & Style (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tiguan 2.0 TDI 140pk 4Motion Sport & Style |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 11.250 km |
KM-stand laatst | 17.000 km |
ERVARINGEN
- 17.000 km
Tijdens de introductie van de Tiguan in oktober 2007 bij Pon in Leusden was ik erg onder de indruk van deze wagen.
Hij was natuurlijk wel een stuk kleiner als mijn toenmalige auto (Sharan), maar wat een uitstaling heeft de Tiguan!
Het leasecontract van de Sharan liep in augustus 2008 af, dus ik kon langzamerhand naar een andere auto gaan kijken. Eén die ik zou willen kopen.
In december kreeg ik een uitnodiging van mijn dealer (Bourguignon-Leeuwarden) en ben ik weer wezen kijken.
De kofferruimte viel (door de verschuifbare achterbank) niet eens tegen.
Ook de opties welke te verkrijgen waren spraken mij erg aan.
Natuurlijk heb ik ook andere auto s overwogen.
Weer een Sharan? Nieuw model komt pas in 2009/10
Een Touran? Had ik voor de Sharan. Was toen net nieuw maar nu?
Een S-max of een Espace? Mijn hele leven (39jr) VW gereden. (als baby in een kever)
De Sharan heb ik nooit echt mooi gevonden maar de leaseprijs was erg interessant.
Toen ik de verkoopleider bij Bourguignon sprak vroeg hij me of zijn Tiguan niets voor mij was. Hij zou hem in januari 2008 krijgen en er een half jaar in rijden.
Kan natuurlijk, mijn Sharan was ook een ex-demo en is mij prima bevallen.
Maar hoe ziet die er dan uit? Nou, zwart, Xenon, 18 inch New York, Panoramadak, Park assist, 510RSN navigatie, leer...........perfect.
Proefrijden en.....verkocht.
Toen begon het wachten, al begrijp ik nu dat er mensen zijn die veel langer moeten wachten.
Op 1 augustus was het zo ver, en op 2 augustus met de nieuwe auto naar Zuid-Frankrijk.
Tot nu toe zo n 6000 kilometer mee gereden en hij rijdt prima!
Mijn eerste indruk:
Radio/navigatie RSN 510
Werkt echt perfect, touchscreen werkt snel en simpel. Stem is even wennen maar gaat niet irriteren, beeld is onder alle omstandigheden goed af te lezen.
Geluid van de radio is prima.
Telefoon werkt goed via blootooth, ben te verstaan en ontvangst is prima.
De meesturende bi-xenon met extra verlichting bij insturen bevalt nu al dus zal zeker in de winter een fijne optie zijn.
De automaat werkt niet zo fijn als de DSG-bak, maar ik heb van de overstap naar een automaat geen spijt.
Het onderstel is prettig afgesteld, er is, voor dit type wagen best dynamisch mee te rijden.
De nieuwe commonrail diesel is een stuk stiller, heeft voor mijn gevoel wel wat minder power onderin en het verbruik valt me wat tegen, met veel snelwegkilometers (130 a 140 km/u) schommelt het verbruik tussen de 1 op 13,5 / 14,0
Met het panoramadak open is het prettig rijden tot 90 km/u, daarna gaat het irriteren en moet het dus dicht of alleen gekanteld.
Uiteraard is alles nu nog vrij van rammeltjes en piepjes, maar zodra er meer ervaringen zijn zet ik ze erbij.
Ben zelf ook erg benieuwd hoe die mijn aanhanger trekt.
PROBLEMEN
- 17.000 km
VW-embleem velg rechts voor verloren, kostenloos vervangen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.