Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 150pk Sport & Style (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tiguan 1.4 TSI 150pk Sport & Style |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 63.000 km |
Eerste kilometers zitten er op
- 3.000 km
Het heeft heel wat voeten in aarde gehad voordat de auto echt daadwerkelijk gebouwd is en afgeleverd maar het begin van het jaar was ons goed gezind en 2 januari konden we hem ophalen. Het heeft ruim 9 maanden geduurd voordat ie er uiteindelijk was. Waar zat dat probleem dan in. Ik heb de 1.4 TSI met 2WD in de sport&style uitvoering. Als je nu in de catalogus kijkt is die mogelijkheid er niet meer. Ze zaten gewoon met capaciteits problemen wat betreft de 2WD. Uiteindelijk hebben we hem zonder de chromen rand langs de ramen (die eigenlijk in de Sport&Style uitvoering zou moeten zitten) ook vanwege voorraad ed. Maar goed ook zonder ziet ie er en deze "een tikkeltje" opvallende kleur goed uit!
Wat zijn verder de opties:
- park-assist
- vaste trekhaak
- iPod aansluiting
- multifunctioneel stuurwiel
Over de opties kan ik kort zijn: de park-assist is een leuke gadget die prima werkt om file te parkeren, de vaste trekhaak trekt t een en ander en iPod om veel muziek, makkelijk toegankelijk (via multifunc. stuur) bij de hand te hebben.
Om de iPod aansluiting is ook nog een verhaal. Om deze connectie te regelen heeft de dealer een dension gateway 100 ingebouwd. Met de RCD210 radio werkt die prima (er komt gelijk door) alleen op de displays waren alleen maar de "tracks" te zien. Niet de artiest, titel oid. Da's niet handig met een 80 GB iPod vol muziek. Dus met de dealer gebeld en die gaf uiteindelijk aan dat de RCD310 dit wel zou moeten weergeven. OK, omgewisseld en weer proberen, wederom alleen "tracks". Blijkt nu dat er meerdere versies van de gateway te zijn en moet de "goede" nog worden ingebouwd. Niet het einde van de wereld want het wordt geregeld.
Verder over de auto. Hij rijdt relaxed: hij is stil van binnen en je kan er lekker in cruisen. De TSI is eigenlijk best rap. Ik heb als voorloopauto voor deze leaseauto een Renault Grand Scenic gereden met een 1.6 benzine en die was gewoon erg traag. Ook mijn vorige leaseauto de Mercedes A was tam. Deze Tiguan is echt snel. En naast snel is de 1.4 TSI ook nog zuiniger dan de Renault. Prima werk van VW dus, ik ben fan van de TSI. In de lage toeren werkt de compressor mee en in de hoge de turbo dus helemaal leuk rijden eigenlijk.
De sport&style heeft fijne stoelen. Voor iemand die niet te langs is, zitten ze echt goed. De lenden-steun is lekker en de zijwaartse steun gewoon goed.
Zitpositie is wat hoger en dat is prettig kijken. Zeker met dat "cruisen" is het gewoon fijn rijden.
Golf Plus dashboard is ook gewoon netjes afgewerkt en degelijk, niet te frivool maar ook niet te saai.
De eerste 3000km's zijn probleemloos verlopen en in alle comfort.
Alles Top
- 7.000 km
Er zijn weer de nodige km's gereden met de Tiguan en hij bevalt erg goed. Ik blijf hem gewoon leuk vinden. De kleur valt ook goed op, op een groot parkeerterrein zie je hem eigenlijk gewoon meteen staan :)
De TSI bevalt helemaal goed. Hij trekt echt goed door en in zijn 6e versnelling kun je heerlijk cruisen over de snelweg. Op zich gaat inhalen in zn 6 zonder al te veel moeite, maar even terugschakelen laat toch wel een aanzienlijk verschil zien. Qua zuinigheid blijft het de laatste tijd redelijk constant en met veel snelweg km's is dat in de orde van 1 op 12. Met in orde bedoel ik een auto van dit gewicht die dit verbruik haalt. Er zit een flinke tank in (65L) die voor een actieradius van tussen de 600 en 700 km zorgt.
Door het vele gebruik worden nu ook wat punten van kritiek zichtbaar, zij het marginaal.
De cruisecontrol is niet helemaal lekker te bedienen. De lokatie van de cruisecontrol is goed. Alleen het zetten en opheffen van een snelheid gaat met zo'n klein knopje, dat is gewoon te iel en gaat niet lekker vloeiend.
De motor reageert in de lage versnellingen (1,2 en 3) redelijk snel op het gas maar zeker in de hogere versnellingen merk je een soort vertraging. Die vertraging zit eigenlijk ook al een beetje in de 1e drie versnellingen. Als je fel op wil trekken dan is het een beetje vreemde gewaarwording, maar zorgt niet voor problemen oid.
De trekhaak is achteraf gemonteerd en de parkeersensoren houden geen rekening met de trekhaak. Je moet dus echt stoppen als alle balkjes van de sensoren vol zijn!
Maar er zijn ook goede dingen te melden natuurlijk:
Inparkeerhulp is erg leuk en zet de wagen heel netjes en strak op een plekje waar ik misschien zel niet aan begonnen was. Je gaat automatisch meer fileparkeren hierdoor!
De kleur is gewoon gaaf! De vuilgevoeligheid is ook vrij klein. Hiervoor een zwarte auto gehad en daar was het natuurlijk dramatisch, maar hier duurt het echt wel even voor vuil ed. zichtbaar zijn.
Stuurt erg lekker. Je merkt net genoeg dat het een flink gewicht is en hij stuurt gewoon strak. Zowel bochten op snelwegen als ook in de stad vind ik het gewoon erg lekker rijden.
Stoelen zijn top. De sportstoelen in de sport&style zitten gewoon erg goed. Wat moet je er meer over zeggen... Per dag een 2 uur in de auto en nog geen enkel moment gehad dat ik niet lekker zat. Positie is net hoog genoeg. De Tiguan layout zorgt er weer voor dat je niet het idee hebt in een soort Jeep te zitten stuiteren. Ook zijdelingse en lendensteun zijn top.
Ik ben op dit moment blij met deze keuze. De concurrenten op moment van kiezen waren de QashQai, Jeep Compass en de Mercedes B. Nu ik mijn Tiguan rijd zie ik geen enkele reden meer om een van de anderen te kiezen. Overwegingen destijds waren:
QashQai: betaalbare crossover naar SUV met alle luxe en gadgets aan boord. Is het niet geworden omdat veel van die gadgets te ielig (lees: onbetrouwbaar) aanvoelen. Rijden van de QashQai tov de Tiguan was ook een wereld van verschil eigenlijk alleen daar al voor de Tiguan gekozen.
Compass: rijdt als een safari-jeep. Dit is natuurlijk overdreven en gaf op zich geen verkeerd gevoel. Het is gewoon een hele andere sfeer van binnen. Voor mijn gebruik (veel snelweg kms) was het gewoon niet de goede keuze maar bij een volgende auto ga ik zeker weer bij Jeep kijken.
Mercedes B: valt eigenlijk buiten het lijstje van de kleine SUV's maar omdat de vorige een A was, wilde ik deze toch graag proberen. Conclusie was dat de B qua comfort, rijgedrag, alles eigenlijk de A heel erg na deed (en die beviel heel goed!!) alleen dat je dus het idee had in een iets grotere A te rijden. Zeker voorin was het een kopie van de A en heb je een iets grotere achterbak. Prima dus, maar ik wilde echt eens wat anders en dat is de Tiguan zeker tov de Mercedes B.
Toch wat probs
- 63.000 km
Nu een redelijk aantal km's gemaakt en de afgelopen 2 maanden ineens een 2 problemen langs zien komen.
* Tijdens de vakantie uitlaatgas waarschuwingslampje gaan branden. Vooralsnog was er niets aan de hand. Thuiskomst langs de garage omdat ze toch even de foutmelding uit wilden lezen (waarschijnlijk niets aan de hand werd me verzekerd). Maar dat even uitlezen werd een kapotte turbo en mocht niet meer verder rijden. Uiteraard netjes vervangende wagen gekregen voor een paar dagen en is de turbo vervangen.
Overigens merkte ik tijdens het rijden niet dat de turbo stuk was. Dit in zo verre dat er wel wat turbo lag was die na de reparatie weg was. Hij rijd nu echt supersoepel (een en ander schijnt ook opnieuw ingeregeld te zijn).
* Deze week een grote long life service beurt laten doen en daar kwamen ze er achter dat de karterslang (?) een scheurtje had. Deze wordt dus asap vervangen.
* Lekke band (maar dat is niet aan de auto toe te schrijven): een heel klein nietje zorgde er voor dat de band heeeel langzaam leeg liep. Bandenspanningswaarschuwingsysteem pakte dit goed op overigens.
Verder gebruik van de auto blijft top. Vakantie naar Italie op en neer geweest ging lekker. Fijn door de bergen gereden aldaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.