Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 150pk ACT Highline (2017)

autoreview

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 150pk ACT Highline (2017)

Signalement

UitvoeringTiguan 1.4 TSI 150pk ACT Highline
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf7.050 km
KM-stand laatst12.780 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e review van onze nieuwe Tiguan

  • 12.780 km

In mei 2017 is onze fraaie golf 7, na 4 probleemloze jaren, ingeruild voor een nieuwe VW Tiguan in de kleur deep black. De auto is voorzien van executive pakket, advance pakket, wegklapbare trekhaak, electrische achterklep en carnet, 150 PK en DSG, keyless go en entry.
Zelf heb ik er een originele achteruitrijcamera op laten monteren, als je die eenmaal gewend bent dan wil je niet anders. Helaas is het bij de Tiguan niet zo'n mooi systeem als in de golf 7, daar zit het mooi achter het logo van de achterklep verwerkt en blijft het ook met vies weer schoon. In de Tiguan zit en het boven de kentekenplaat en met regen zie je dus veel regendruppels op de lens.
Het is dus een hele complete auto met o.a. glazen schuif panoramadak en ergo active bestuurdersstoel. Mensen met lange benen hebben hierop meer ondersteuning. De zijdelingse ondersteuning is wel behoorlijk minder dan in de golf. Dat past ook wel bij het weggedrag van een hogere auto. De eerste keer nam ik de rotonde net als in de golf en dan merk je dat je met meer massa (+200 kg) en een hogere auto de bocht om moet. Rustiger aan doen dus, minder sportief. De auto stuurt ook minder direct dan de golf.

Het aankoopproces.
We (ik eigenlijk) waren dus op zoek naar een hogere auto met meer bagageruimte. De SEAT Ateca stond hoog op de verlanglijst, maar ik vond de buitenkant mooier dan de binnenkant en daar zit je zelf toch de hele tijd tegen aan te kijken. Hij stuurt wel lekkerder , die Ateca. De nieuwe Renault Scenic vond ik ook mooi, maar ik wil benzine en 150 PK en automaat en die combinatie is er helaas niet. Ook viel de ruimte achterin tegen vanwege de dikke opklaptafels. Ook de BMW 2 Active Tourer stuurt heel lekker. Model sprak me echter niet zo aan en ook het prijskaartje was wat aan de hoge kant, iets stoerders had de voorkeur. Wachten op de Skoda Kodiaq was een optie maar dan zouden we waarschijnlijk niet meer met de fiets uit de schuur kunnen komen want deze grote auto vult de beperkte ruimte onder de caport net teveel op. Ook de Hyundai Tucson en Mazda MX5 waren het niet echt voor ons. Lastig he, de keuze is reuze maar de ideale auto vinden is toch heel persoonlijk.

Terugrijdend uit Limburg, waar we een proefrit hadden gemaakt met een Ateca, opperde mijn zoon dat een Tiguan ook wel wat was. Deze auto was tot nu toe buiten beeld gebleven, maar stond in Limburg toevallig naast de Ateca in de showroom en ook mij vrouw vond het wel een mooie auto. Tja, dan weet je het wel, dus op naar Veenendaal waar een mooie stond waar we gelijk in konden proefrijden. Na een kop koffie werd de koop gesloten en had ik een auto gekocht waar ik ‘s ochtends nog niet eens aan gedacht had, het kan verkeren zullen we maar zeggen. En ja, hij is wat anoniem, je ziet hem in NL niet zo veel (in Duitsland wel) en er hangt wel een stevig prijskaartje aan, dus het spaarvarken moest er aan geloven. Geen R-line, extra zwart plastic zie je niet op een zwarte auto.

Ervaring na 5750 km
Zelf heb ik na aankoop de wat zaken in laten stellen zodat nu de led achterlichten altijd branden, dat is wel zo veilig want soms zie je de auto's met dagrijverlichting in slecht weer en zonder achterlichten. Dat vind ik persoonlijk minder fijn en veilig. Ook gaat het glazendak nu open en dicht mt de afstandsbediening. Kosten van dit alles € 20, dus daar val je je geen bult aan.
De grootlichtassistent is echt slechter dan die op de golf. Daar werd per xenonkoplamp de hoogste afzonderlijk ingesteld afhankelijk van tegenliggers. Dat leverde de een fraai lichtspel op en geen verblinding. De Tiguan kent maar 2 standjes aan en uit. Ook de bochtenverlichting bij de golf ging via een reflector in de koplamp, was echt super. Nu gaan de mist lampen aan en het heeft nauwelijks effect. Is ook geen LED volgens mij. De auto is super stil en comfortabel en wil best rap vooruit ondanks het hogere gewicht. De massagefunctie van de bestuurdersstoel is af en toe lekker bij lange vakantieritten. Wat heel mooi is is het active display in plaats van de analoge klokken. Ook makkelijk om daar de navi recht voor je neus af te kunnen lezen.
Achterin is het zitcomfort businessclass. Ook de verstelbare rugleuning draagt daar aan bij en mooi uitzicht met het glazen dak. '' avonds is er verlichting in het dak, een dunne led strip langs de randen van het glas, ziet er wel chique uit. Ook zitten er verlichtingsstrips in alle deuren en in de dorpels voor. De wegklapbare trekhaar is makkelijk in gebruik en ook de stekkerdoos is goed bereikbaar. De radio (discover media) klinkt wat minder vol qua geluid dan die van de golf (discover pro). Op de mooie 18 inch velgen zit een band van 55 hoog dus het veercomfort op de verkeersdrempels is goed. Ook de spiegels zijn lekker groot en geven een goed beeld naar achteren. De overzichtelijkheid van de auto is prima, ook naar achteren, dat is bij sommige concurrenten wel anders. Het blijft wel even wennen aan het formaat. De donkere stoffen bekleding is van een fijn materiaal. Geen licht leer meer wat zo lekker ruikt en maar wel een beetje besmettelijk. Dat geldt ook voor de zwarte lak, maar dat weet je van te voren. Af en toe maar eens extra wassen want een schone auto rijdt lekkerder (zal wel een afwijking zijn haha).

Het verbruik is tot nu toe ongeveer 1 op 13,3 maar daar zitten 1.000 km met caravan in. Met caravan en wat solo rijden is het verbruik in de vakantie 1 op 12 en de laatste twee ritten na de vakantie was het 1 op 15,5 dus dat is niet slecht voor een grote zware en hoge auto. De verkeersborden herkenning is ook handig (deze zat ook op de golf) en je kan instellen bij welke overschrijding er een waarschuwing komt.

Lane departure werkt minder voelbaar dan bij de golf, die voelde je meer aan het stuur trekken en daar kreeg ik ook vaker de vermelding dat ik het stuur vast moest houden terwijl ik dat al deed. De Tiguan slaat wel (te) veel alarm als je bochten ingaat. Er komt dan een groot rood beeld in het display en de auto piept terwijl er dan helemaal niets aan de hand is. Kennelijk is het systeem gevoelig voor alles wat langs de weg staat. Voetgangers signaleren doet het systeem helaas wat minder, dan moet je zelf snel in actie komen en dat valt dan weer tegen. Oh ja, ook nog 2 chromen uitlaatsierstuken gemonteerd om het totaalplaatje compleet te maken. De 6 traps DSG (was in golf 7 traps) schakelt onmerkbaar, de flippers heb ik zelden gebruikt. De trekkracht en stabiliteit met caravan van 1300 kg is uitstekend.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.