Kia Sportage - Mazda CX-5 - Volkswagen Tiguan
De bomen groeien tot in de hemel

Mazda blijft een lekker eigenwijs merk; op het gebied van motoren, waarover straks meer, maar ook qua design, rijgedrag en uitstraling heeft het Japanse merk zijn eigen plekje in de markt. En al jarenlang met succes; in 2012 bijvoorbeeld werd de eerste generatie van de CX-5 een regelrechte hit. In Nederland werd de middelgrote SUV weliswaar ietwat geholpen door de lagere bijtelling (het was toen één van de weinige modellen in zijn soort met twintig procent), maar de auto viel sowieso goed in de smaak. Inmiddels leunt een kwart van de Mazda-verkopen op dit model, dus de verwachtingen voor de nieuwe versie zijn hoog. Want is de tweede CX-5 wel helemaal nieuw, of hebben we te maken met een grondige facelift? Beide, feitelijk. Hoewel het lijkt alsof Mazda de SUV alleen wat strakkere kleren heeft aangetrokken, is het koetswerk qua vormgeving en materiaalgebruik volledig nieuw. Het onderstel en platform vinden daarentegen wel hun technische oorsprong in de vorige CX-5, al voerde Mazda grondige aanpassingen door met onder meer stijvere staalsoorten en andere schokdempers. Of dat het gewenste effect heeft, vertellen we verderop. Eerst stellen we de andere kandidaten voor.
Twee zeer relevante auto's die gelden als de beste van hun segment. De oudste van de twee komt bij Kia vandaan; de huidige Sportage rolde begin 2016 de showroom uit en keer op keer wist de Koreaan ons te overtuigen. Maar inmiddels heeft hij gezelschap gekregen van een hele lading nóg nieuwere modellen. Denk aan de Peugeots 3008 en 5008, terwijl vanuit de Volkswagen Groep zelfs drie geduchte tegenstrevers aan de deur kloppen. Skoda doet goede zaken met de Kodiaq, Seat kan de Ateca niet aanslepen en bij Volkswagen is de tweede generatie Tiguan, onze derde testauto, een succesnummer. Het geeft eens te meer aan hoe sterk de concurrentie is en hoezeer de lijn in het segment der compacte SUV's alsmaar stijgt. Louter eigenwijsheid is niet genoeg; de Mazda CX-5 moet van goeden huize komen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Uitgelicht aanbod

Volkswagen Tiguan 1.5 Tsi 150pk DSG ACT Highline | R-Line | Panoramadak | Camera | Elek. Trekhaak | Active Info Display | Parkeerassistent | 12 Maanden BOVAG-Garantie
- 2019
- 62.607 km

Volkswagen Tiguan 1.5 TSI ACT 150pk DSG/AUT Comfortline Business | Adaptief cruise control | Navigatie | Panorama dak | LED koplampen | Keyless | Park assist | 360 camera | 100% dealeronderhouden | Stuur + Stoelverwarming | Leder bekleding | Privacy glass | 19"LMV
- 2019
- 103.653 km

Volkswagen Tiguan 1.5 TSI ACT 150pk DSG Join | Trekhaak | Led | Incl. 1 jaar Bovag garantie
- 2019
- 29.853 km
Lees ook

Praktijkervaring Volkswagen Tiguan: dit vinden eigenaren van hun SUV

Praktijkervaring Mazda CX-5: dit vinden eigenaren van hun auto

Mazda CX-5 SkyActiv-D 184 - Eerste Rijtest

Test: Mazda CX-5 (2021)

Skoda Kodiaq vs. Mazda CX-5 - Dubbeltest
