Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 150pk ACT Highline (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Tiguan 1.4 TSI 150pk ACT Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 60.000 km |
Eerste 1.000km
- 1.065 km
Begin oktober 2016 mochten we een nieuwe wagen kiezen binnen een bepaald budget. Hierbij hadden we enkele vereisten: hoge instap (last van de rug) en comfortabele zetels, ruime koffer, mooi interieur.
Dus eerst gaan proefrijen/configureren met verschillende wagens:
- Discovery Sport: ruim, interieur voelde wat goedkoop aan, mindere boordcomputer, binnen budget zonder alle opties
- Jaguar F-Pace: ruim, prachtig allround, boordcomputer minder (upgrade is beter, maar duur), valt nét binnen budget met slechts enkele opties
- BMW X3: mooi interieur en goed qua ruimte, maar buiten budget wegens zo goed als geen korting (op een model die 2017 vernieuwd wordt...)
- Hyundai Tucson: zelf full-option voelt deze wagen goedkoop aan, plastic-fantastic en rijdt iets minder leuk
- VW Tiguan: compact maar toch héél ruim binnenin, luxueus afgewerkt in highline uitvoering, binnen budget met bijna alle opties..
De Tiguan is het dus geworden in volgende uitvoering:
Highline (met o.a. adaptieve LED koplampen en active info display) 1.4 TSI 150pk, DSG met volgende opties:
- R line pakket in "Oryx White" - parelmoereffect met 20" velg Suzuka
- Panoramisch open dak
- Elektrische koffer
- Discover Media 8" met inductief laden gsm en appconnect + DAB
- Keyless access
- Trekhaak elektrisch + 230V aansluiting in koffer
- Voorruit draadloos verwarmbaar + infrarood reflecterend
- Dynaudio 400W - dig. 16 kanaals versterker & subwoofer
- Reservewiel
Bij de bestelling werd leverdatum februari 2017 vooropgesteld.
Eind december telefoon gehad dat de wagen al binnen was (samen met de nieuwe Passat van mijn broer) en de week erna de wagen al opgehaald.
Hier mijn eerste ervaringen na 1.000km:
De 150pk zijn ruim voldoende voor om mee te kunnen in het verkeer, het verbruik staat voorlopig op 8.3l/100km wat niet slecht is gezien mijn vlotte rijstijl en nieuwe wagen zijnde. DSG werkt heel aangenaam, enkel de korte aarzeling bij het optrekken is vervelend.
Active info display: wauw! Scherpe graphics en handig met navi + weergave versnelling.
Geluid is prachtig en werking met Spotify via Bluetooth is behoorlijk
De wagen in het wit met 20" velgen is wel opvallend, toch al enkele thumbs up en wat "staarders" gehad.
Het rijcomfort is op slechte wegen net iets minder, waarschijnlijk door de grote velg + verplichte sportvering, op de betere autosnelwegen loopt de wagen zéér aangenaam. Het comfort is wel beter dan in een Mercedes GLC coupé met gelijkaardige velgen waar ik even kort mee gereden heb. Misschien dat de adaptieve vering wel een beter keuze had geweest.
Het interieur is misschien wat saai voor velen, maar ik vind het toch mooi en kwalitatief aanvoelend en met de standaard LED verlichting geeft dit 's avonds ook wat extra cachet.
De trekhaak nog niet gebruikt, misschien deze zomer met een fietsenrek ofzo. De integratie is wel dik OK en geen vuile handen met het monteren!
De keyless entry is wel leuk, maar het systeem is toch beter bij Renault: je moet de wagens telkens manueel sluiten bij VW, ging bij Renault toch automatisch...
De adaptieve koplampen zijn een echte aanrader, wat een licht! De borden zijn altijd mooi verlicht en je ziet echt veel verder dat met halogeentjes!
Momenteel nog altijd zeer tevreden met de keuze die ik gemaakt heb. Ik zal deze review later updaten, na wat meer ervaring met deze wagen.
Een goed jaartje verder...
- 18.888 km
Ondertussen heel wat ritjes gemaakt met de Tiggy; Zuid-Frankrijk, West-Frankrijk, Zwitserland, Noord-Holland (best ver vanuit België)...
De wagen wordt vooral voor kortje ritjes thuis-zaak gebruikt, maar dus ook om (verre) klanten te bezoeken.
Wat me vooral positief verrast heeft zijn de adaptieve LED lampen, zalig om lange afstanden af te leggen in het donker! Ook het audio-systeem is goed, maar settings zijn meer afhankelijk van de soort muziek dan ik verwacht had. Vooral de bas kan soms heel aanwezig zijn en soms gewoon perfect.
Vooral de laatste tijd heeft de Tiggy last van waanvoorstellingen: hij denkt dat er een wagen voor mij is en een alert komt op het dashboard om mij te waarschuwen dat ik zal crashen.. Schikken! Vooral als er geen wagen te zien is, of ook maar iets die als wagen kan doorgaan. Regelmatig gebeurt dit op een lege weg waar zelf geen huizen of struiken dicht staan. Waarom? No idea... 1x werd het noodrem-systeem geactiveerd, op een donkere verlaten weg; gelukkig zonder achterliggers. Het systeem heeft me echter ook al geholpen door te remmen bij een iets te optimistisch ingeschat parkeermaneuver.
In verband met de motor kan ik kort zijn: voldoende, maar mag meer zijn om fun te worden. Je hebt echt niet tekort om vlot te rijden, maar het motortje mag soms wel goed werken om de boel vooruit te krijgen.
Om te cruisen is dit echt wel een aangename wagen, je hoort de motor bijna niet (enkel bij het optrekken en dan klinkt de motor toch pittig), het dakje open in de zomer en gaan met de banaan!
Bij de motor hoort ook de DSG: deze doet zijn werk naar behoren, maar vanuit stilstand is het toch altijd spannend; soms doet werkt het, soms wacht hij en gaat er dan als een halve gare vandoor. Zeker de samenwerking met ESC is ronduit slecht: bij vlot optrekken om een baan te dwarsen kan de wagen soms gewoon half stil blijven staan en bokken de wielen vrolijk op en neer, maar vooruit gaan? Nee, dat is voor later... best wel gevaarlijk! Jammer dat de ESC niet uitgeschakeld wordt in Sport modus, dit zou heeel wat ergernissen oplossen.
Oh ja: Tiggy 2WD en sneeuw? Relatief goede combinatie, als je weet dat de ESC UIT moet zodra je een helling ziet of vast staat. Rijd je normaal? Ingeschakeld laten! Het houdt de auto goed op de weg.
Kort:
+ LED koplampen
+ Open dak
+ Stilte en luxe
+ Ruime koffer
~ Audio (soms goed, soms niet)
- DSG (twijfelaar)
- ESC bij optrekken vanuit stilstand
Op naar de 20k!
Bijna 3 jaar
- 37.000 km
De auto is twee maal naar de garage geweest:
- Terugroep actie voor pano-dak samen met onderhoud
- Update software ivm noodremmen
Beide mooi opgelost, al heb ik zelf na een tweede noodstop (rond de 20k km) toch een geanimeerd gesprek gehad voor de update er kwam.
Verder geen kosten of problemen gehad met de wagen, enkel bandenslijtage is wel serieus. Zal de banden rond de 40k moeten vervangen: nu nog 2mm profiel. Vanaf oktober eens winterbanden gebruiken, met zomerbanden op wegdek met ijzel bergop proberen te rijden is vragen voor problemen...
Na de hete zomer kan ik wel zeggen dat de airco prima werkt en het pano dak is de max om te cruisen.
De voorruit verwarming is dan weer geen overbodige luxe in de winter, mag wel iets sneller gaan! Voor mijn volgende wagen neem ik wel verwarmde zetels...
Wat is er wel veranderd? Er is een dochtertje bij (en straks een zoontje)! De tiggy is ideaal voor de maxicosi en ook voor een autostoel: perfect qua grote en de verschuifbare achterbank helpt om voldoende plaats voor de wandelwagen te creëren.
Op naar de 50k!
5 jaar verder
- 60.000 km
Na 5 jaar hebben we beslist om de Tiguan privé aan te schaffen: we konden deze aan een mooie prijs aanschaffen, de wagen rijdt nog altijd perfect (zonder kraakjes en rammeltjes) en de matrix lichten blijven nog altijd verbazen :-)
Qua ervaringen en kosten:
Geen ghost braking meer gehad, de update heeft zijn werk gedaan.
Geen speciale kosten, enkel normaal onderhoud (is ook normaal voor zo weinig km te hebben gereden)
Als negatief punt(je): de bluetooth verbinding is niet altijd stabiel
Het verbruik blijft toch rond de 7 liter ondanks een rustige rijstijl.
Mijn grootste ergernis is toch de DSG bak die het optrekken vanuit stilstand echt niet goed doet. Misschien is dit ook door autohold die altijd actief is.. Soms gaat de motor hoog in toeren voor hij effectief schakelt en dan vertrek je met gierende banden wat uiteraard niet de bedoeling is.
De volgende wagen is ondertussen besteld en eind januari mag ik met de BMW iX3 rijden! Review en bevindingen van de andere wagens die we getest hebben komt er ook bij.
Alvast kort: we hebben een iD4, Mustang Mach E, Enyaq, Ioniq 5, Q4 Etron, Tesla 3 en uiteraard de BMW getest. Op voorhand was de BMW het minst indrukwekkend in cijfers, maar de werkelijkheid is toch wat anders...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Tiguan 1.5 TSI IQ drive all in rijklaar incl gar.
- 2019
- 83.927 km

Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150pk DSG R-Line Business+ Trekhaak Keyless Virtual Cockpit Navigatie
- 2020
- 22.369 km

Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150pk DSG ACT Comfortline Business Virtual Cockpit Camera DAB+ App-Connect
- 2019
- 91.876 km