Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 150pk ACT Connected Series (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Tiguan 1.4 TSI 150pk ACT Connected Series |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 44.000 km |
Heerlijke auto
- 2.689 km
Inmiddels, na deze auto eind juni opgehaald te hebben alweer 2 maanden gereden met de nieuwe Tiguan. Als 1 van de eerste besteld in februari en daardoor geleverd in juni. Vergeleken met de nieuwe BMW X-1, maar de Tiguan won op binnenruimte onder meer (van papier). Veel opties erbij genomen, DSG (automaat), rear view camera, elektrische achterklep, Led plus en natuurlijk het R line pakket. R line pakket maakt de auto echt af, mede door de 19 inch velgen en de algehele uitstraling van de auto.
Standaard zit in de Connected Series opties als front assist, lane assist, Discover Media navigatie etc.
De rijervaringen in de 2 maanden zijn zeker goed. Ik zou de oude Tiguan iets directer willen noemen, maar op lange afstanden is dit een erg comfortabele reiswagen, en door de toegenomen binnenruimte kunnen er met gemak 4 grote volwassenen in of 2 volwassenen en drie kinderen. Ook de laadruimte is aanzienlijk toegenomen t.o.v. de oude Tiguan. Als je rustig rijdt kun je rustig 1: 15/16 halen, maar zo gauw je wat sportiever rijdt zakt dit duidelijk naar beneden (1:12). Al met al een positieve terugkijk op de eerste 2 maanden. Stap iedere dag nog met een glimlach in en uit.
Qua afwerking wel wat zaken die ik niet verwacht had (Deutsche grundlichkeit?). Geen belangrijke dingen maar toch. Luchtrooster wat niet afsluit, en motorkap naden sluiten niet goed aan. Wordt wel allemaal netjes verholpen.
Betrouwbaarheid daarom nu 4 sterren.
Voor potentiele kopers, welke opties zijn erg handig? Voor de ongeveer 2500 euro meer zou ik altijd het R line pakket nemen. Vaak zijn 19/20 inch velgen al 1500 euro of meer duurder, dus je krijgt, ook doordat de kunstofdelen meegespoten zijn, en de wielkasten verbreed, een veel sportievere uistraling. Net of er een andere auto staat. De standaard Tiguan is wat saai, dit is een auto die echt specialer is. Vaak bekijks bij parkeren en op de weg. Led plus, met light assist, is erg handig. Op 80 km met groot licht blijven rijden, en bij tegenliggers, wordt de lichtbundel iets anders gericht, mbv een camera, waardoor tegenliggers niet verblind worden. Elektrische achterklep is erg handig, even snel openen en sluiten vanuit de bestuurderspositie als de kinderen iets moeten hebben. Of op afstand al openen als je met boodschappen loopt. Met de optie Easy open kun je het ook met je voet doen, maar vaak werkt dit niet goed, zie ook youtube. DSG is geen noodzaak, maar het schakelt erg snel en fijn. Rear view camera is geen noodzaak met parkeersensoren, maar wel erg gemakkelijk, zeker als je nekklachten hebt;-).
Had ook nog wel het Advance pakker gewild met ergo stoelen en open dak, maar ergens houdt het financieel op.
Nog steeds tevreden.
- 11.000 km
Inmiddels alweer ruim een half jaar in bezit en 11000 km gereden. Weinig bijzonderheden te melden, probleemloze, fijne, kilometers. Na ca. 10dkm een half litertje olie moeten bijvullen, dus dat is heel netjes voor een nieuwe motor, is eigenlijk het enige. Nog steeds blij met de keuze, zou alleen nu geen wit meer nemen. Met het herfst en winterseizoen wel regelmatig schoon moeten maken, wil je althans je auto een beetje toonbaar houden. Verder werkt Carnet niet altijd even handig icm een iPhone. Je moet telkens opnieuw verbinden, en herkent je telefoon pas nadat je "persoonlijke hotspot" een keer uit en aan hebt gezet. Je zou verwachten dat hij automatisch verbindt (zoals hij wel doet met de Bluetooth telefoon) als je de auto start, dat dus niet. Ook al een keer de kaarten geupdate voor de Discover Media. Met een iMac gaat dit erg onhandig, dus je bent gedwongen dit met een Windows computer te doen. Hoewel er een goede instructie online is, zou dit wel allemaal een stuk gebruiksvriendelijker kunnen. Als je auto met Carnet is verbonden zou feitelijk ook de update al kunnen plaatsvinden ....
Verder zijn de bestuurdershulpsystemen als Lane Assist, adaptief licht, front assist handiger dan ik dacht. Alleen de front assist kan een enkele keer ingrijpen, terwijl je zelf al lang bezig was met ingrijpen of anticiperen .... Dat kan dan even schrikken zijn, omdat je opeens een remingreep krijgt. De DSG bak schakelt erg fijn, schakelt wel snel door, maar als je sportiever wilt rijden verhoog je de gasrespons, en dan gaat ie ook verder omhoog in de toeren. Sportstand is dan niet nodig.
Overall nog steeds tevreden, ik meld me weer over een half jaartje....
Nog steeds probleemloos genieten
- 21.422 km
Nog steeds erg content met deze auto. De eerste 20dkm probleemloos. Nauwelijks olieverbruik zoals eerder aangegeven. En als je wilt rijdt deze auto heel zuinig 1:15/16 haal ik regelmatig. Je moet dan wel echt rustig rijden en lange afstanden.
Enige waar ik spijt van heb dat ik voor geloof ik 1600 euro meer niet het Advance pakket erbij heb genomen met Ergo stoelen, open dak en nog wat zaken.
En voor de mensen die nog moeten kiezen: elektrische achterklep is er handig, zeker doen. LED koplampen met Dynamic Light Assist is wel het mooiste qua lampdesign en de andere voorgril, maar het DLA is niet perse noodzakelijk. Wel leuk dat je met groot licht kunt blijven rijden en dat die de bundel anders richt met een tegenligger. DSG rijdt erg lekker dus als je het kunt betalen, zeker doen. Nog geen dealerbezoek gehad, gaat dus met de 30dkm beurt gebeuren.
Tot over 20dkm weer!
Nog steeds heel goed bevallend
- 44.000 km
Alweer 1 jaar geleden de laatste toevoeging hier. In de tussentijd 30dkm beurt gehad. Auto rijdt echt probleemloos. Voor mensen die zich druk maken over olieverlies of problemen met de DSG kan ik die gerust stellen.
Nauwelijks olieverbruik en de DSG is echt heel fijn, schakelt snel en geruisloos. Auto wordt ook zuiniger. Soms, met rustig rijden haal ik 1 : 16,5.
Wel zat er een (bekende) bug in het multmediasysteem (ging soms niet aan bij starten). Dit was bekend en is verholpen.
Nog steeds heel tevreden over deze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150pk DSG ACT R-Line Highline Keyless Camera Virtual Cockpit Panoramadak Navigatie
- 2020
- 107.850 km

Volkswagen Tiguan 1.5 TSI R-Line Black Edition Pano Virtual Trekh. NAP
- 2020
- 159.077 km

Volkswagen Tiguan 1.5 TSI R-Line Sport 7 Persoons 150Pk Automaat (PANORAMADAK, VIRTUAL COCKPIT, APPLE CARPLAY, GROOT NAVI, CAMERA, SPORTSTOELEN, ZWART HEMEL, ADAPTIVE CRUISE, LED KOPLAMPEN, KEYLESS, NIEUWE APK, NIEUWSTAAT)
- 2020
- 124.502 km