Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 150pk ACT Connected Series (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tiguan 1.4 TSI 150pk ACT Connected Series |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 18 km |
KM-stand laatst | 15.000 km |
Inrijden hoeft niet meer
- 1.000 km
De eerste kilometers vanuit de showroom ("nee meneer, inrijden hoeft niet meer tegenwoordig") is het enerzijds thuiskomen (al het essentiële zit waar je het verwacht, alles werkt soepel) en anderzijds wennen (waar dient dat knopje voor, hoe krijg ik dit of dat voor elkaar). Deze auto heeft een flinke schep electronica en computerkracht, zoveel is duidelijk. Het is een Connected Series met Active Info Display, Dynaudio, spiegel-, opberg- en winterpakket en full LED rondom. De R-Line is me wat te prijzig, wit met het donkere kunststof staat 'm best goed. De 1.4STI motor ken ik in andere auto's (oa in Tiguan vorige genaratie en Sharan) en in de Tiguan komt hij goed levendig voor de dag. Niet echt snel, maar je merkt wel dat het lagere gewicht het de 150pk wat minder zwaar maakt. En superstil! Soms een klein schokje als 'ie op 2-cilinder modus gaat bij lage belasting. Het verbruik is 6 liter op 100 km gedurende deze eerste periode.
Heel positief: het weggedrag is formidabel; onverstoorbaar en strak door de bochten en toch comfortabel; ja, het stuurgedrag bevalt me zeer. Wordt vast versterkt door het sportonderstel dat met de andere band/velg-combi kwam. Velgen trouwens netjes beschaafd 17inch gehouden.
Puntjes van kritiek zijn er ook; het Active Info Display is best druk, veel info - en da's wennen. En uitzoeken en proberen. Hoe werkt dat met de navi tussen de klokken, wat betekent die blauwe schijf in de klokken, hoe krijg ik de totale gereden kilometers in beeld? Alleen als je de motor uit zet, blijkbaar. Aan de stoel moet ik ook nog wennen, geeft voor mijn lengte net ruggesteun op de verkeerde plek. Het Dynaudio systeem is me wat te zwaar en te brommerig. Ik had een zuiverder geluid verwacht. De boxen zijn prima, maar de sound is niet prettig in de lage tonen. Dat zit 'm misschien in de instellingen, die ik ook nog verder moet uitproberen. Het Fender systeem in de Beetle klonk in elk geval prettiger. In de volgende update meer over de adaptieve cruise control en lane assist. Met name die laatste bevalt me vooralsnog voor geen meter; blijf van mn stuur af ;-)!
(over Betrouwbaarheid en Gebruikskosten kan ik nog niets zeggen, die die heb ik vooralsnog een medium 3-sterren gegeven)
Tot de volgende update.
Probleemloze auto, maar die stoel...
- 15.000 km
Inmiddels ruim een half jaar met de Tiguan onderweg. De auto bevalt prima. Inmiddels ben ik gewend aan het ACC en de rijstrookassistent. Wel is het jammer dat de laatste al na 10 seconden gaat zeuren dat je het stuur moet overnemen. Terwijl je het gewoon vast hebt en rechtuit rijdt. Snap dat je het stuur niet lang mag loslaten, maar als je niet hoeft bij te sturen omdat je rechtdoor gaat, wordt er wel frequent gepiept. Een klein rukje aan het stuur ('ja ik ben er nog' ) brengt alles weer tot bedaren.
De auto is uiteraard weer op zomerbanden gezet. De winter probleemloos doorgekomen (voor een sneeuwdek op vlakke weg heb je geen 4Motion nodig, winterbanden is genoeg). Ook de eerste warme dagen inmiddels gepakt. Prima airco. De Navi en het entertainment doen het ook prima. Geen klagen dus.
Regelmatig kom ik vanuit de stad, over snelweg en naar mijn woonplaats met een verbruik van 5 liter per 100km met reguliere maximumsnelheden en op de ACC. Vind ik best zuinig! Regelmatig springt de auto op de 2 cilinder modus (het display meldt dan in modern Nederlands '2-cylinder modus' ) en dan gaat het nog een tikkie zuiniger. De DriveBlue Trainer (of zoiets) in de auto motiveert om soms nog zuiniger te gaan rijden, maar dat gaat op den duur wel irriteren. Die 1.4TSI is niettemin krachtig genoeg om even snel in te halen of snel weg te komen. Tot op heden probleemloos en heel prettig. Ook het Active Info Display is inmiddels gewend en mooi scherp.
Alleen die stoel. Ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik geen comfortabeler ErgoActive stoel heb besteld, desnoods had ik paar duizend meer afgetikt voor een Highline, waar die standaard in zit. Deze stoel is glad, geeft geen goede lendesteun (bij mij op de verkeerde plek) en is nauwelijks te stellen. Alleen die hendel die een balk ik je onderduw duwt en uiteraard de stoelverstelling horizontaal en verticaal. Voor mij met mijn lengte is het een ramp. Ik zou iedereen met bovengemiddelde lengte aanraden goed te passen in de auto en zeker te gaan voor de ErgoActive stoel in plaats van de standaard stoel want die is echt ruk. Dit is een ErgorMedood-stoel :-(.
Afgezien van de stoel ben ik dus tevreden over de Tiguan en zal weer een review-update plaatsen als er weer 10 of 15k bij staan. Bovenstaande sterren aangepast aan de ervaring die ik inmiddels heb.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion Highline
- 2016
- 125.147 km

Volkswagen Tiguan 1.5 Tsi 150pk DSG ACT Comfortline Business · Panoramadak · Apple/Android Car Play · Navi · Elek. Trekhaak · Elek. Achterklep · Alarm · 17'' Inch ·
- 2020
- 66.672 km

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 150pk DSG7 Highline Business R | Wegklapbare Trekhaak | Panoramadak | 360° Camera's
- 2018
- 60.141 km