Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 150pk 4Motion Sport & Style (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tiguan 1.4 TSI 150pk 4Motion Sport & Style |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 45.000 km |
Eerste ervaringen
- 1.150 km
Het was 6 maanden wachten maar dan heb je wel wat. Speciaal heb ik geen panoramadak genomen omdat het anders nog langer had geduurd. Communicatie vanuit de dealer had wel wat beter gekund. In eerste instantie had ik de 2wd versie besteld in oktober maar die bleek ineens niet meer leverbaar te zijn en moest het dus een 4wd worden (met bijbehorende kosten). Dit kreeg ik echter via de leasemaatschappij te horen, niet erg netjes.... Omdat wij gebonden zijn aan Audi (te duur), Ford (interieur niet mijn smaak) en VW is het de Tiguan geworden omdat ik de Passat te "grijs" vind en graag wat rechter op zit.
Rijervaring: lekker pittige motor, ondanks dat het "slechts" een 1.4tje is. Door de mechanische compressor is er nauwelijks een turbogat en trekt de auto al flink onderin het toerengebied. De 1e versnelling is erg kort maar daarna loopt het mooi in elkaar over. De 150pk is voor mij meer dan genoeg. Jammer is dat de 1.4 niet met automaat leverbaar is. Het weggedrag is redelijk strak, zeker voor dit type auto. Oneffenheden worden goed opgevangen maar je hebt wel het gevoel dat de auto goed contact heeft met de weg. Een terreinauto is het uiteraard niet. Zicht rondom is prima.
Comfort: ik heb aardig wat in de optielijst zitten vinken en het meest tevreden ben ik over de heerlijk leren bekleding (cornsilk beige) die er in zit. Verder bedient het navigatiesysteem (RNS510) kinderlijk eenvoudig en deze is later ingebouwd wat me 2.500 aan bijtelling scheelt. Er is hierdoor geen multimedia aansluiting meer mogelijk maar de RNS510 heeft genoeg harde schijf ruimte voor mijn mp3-tjes. Zoals normaal bij VW zitten alle knoppen op de plekken waar je ze verwacht. De afwerking voelt degelijk en solide aan.
Opmerkingen: onhandig instructieboekje. Ik heb een hele tijd gezocht hoe de boardcomputer werkt maar nergens kunnen vinden. Ik ben er nu per ongeluk achter gekomen (via de knopjes op het stuur).
10 maanden verder
- 24.890 km
Nee, ik rij niet veel. 30.000 op jaarbasis en daarom dus ook benzine. Ervaringen tot nu toe:
Plus:
- veel positieve reacties gekregen op het interieur, de bekleding is gevoelig voor vlekken maar laat zich heel gemakkelijk reinigen, ik wil nooit meer een auto zonder stoelverwarming: heerlijk!
- RNS510 navi is gemakkelijk te upgraden met nieuwe kaarten maar neemt niet altijd de meest logische route
- 4Motion is deze winter echt een uitkomst, wat een wegligging met slecht weer!
- Geen enkel mankement gehad (op een lekke band door een spijker en glasschade na)
Min:
- de 1.4 is dorstig, 1 op 12 is het meest zuinige wat ik heb gehaald
- de kofferbak is wat aan de kleine kant
- geen verwarmde ruitenwisservloeistof
Afscheid
- 45.000 km
Helaas afscheid genomen van de Tiguan ivm andere baan. Nog steeds een goed gevoel bij de auto, maar ben blij dat ik 'm niet privé rij want hij drinkt enorm.
Daarnaast begint de toch wat kleine kofferbak op den duur behoorlijk te irriteren. Ik moest redelijk vaak de achterbank naar voor schuiven of zelfs neerklappen, vaker dan met andere auto's.
Als laatste wil ik als tip meegeven om niet voor de Corn Silk beige bekleding te kiezen. Deze is zeer gevoelig voor vuil en de stoelen worden snel blauw bij het dragen van spijkerbroeken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.