Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150pk ACT Comfortline Business (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tiguan 1.5 TSI 150pk ACT Comfortline Business |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 157.392 km |
Een nieuwe vriend
- 15 km
En daar is hij dan: de Tiguan. Helemaal nieuw, zonder krasjes en vuiltje.
Ik heb gekozen voor Comfortline Business. Ik had nog gekeken voor de financiële gevolgen voor de R-line, maar vanwege de leaseregeling toch uiteindelijk gekozen voor de versie zonder de R. En ik vond het belangrijker om een iets dikkere motor te hebben dan de iets betere looks.
Mijn eerste indruk is WOW. Deze 150pk versie is echt super. Heel veel power al in de lage toeren en op de snelweg dus ik ga hier nog veel plezier aan beleven. Mijn eerste indruk van deze auto is zelfs beter dan de Passat B8 met een diesel, die ik nog recent reed.
Wel al een klein tegenvallertje. De Discover Media kan geen WLAN verbinding maken met een recent Android toestel. Na contact met VW Carnet heb ik al de dealer moeten opzoeken voor een software update en nu werkt het naar behoren.
Belooft veel goeds en ik meld me weer over een paar duizend kilometer.
Afscheid van mijn vriend
- 157.392 km
Het is weer tijd om afscheid te nemen van de Tiguan na 157000 km en na 3 jaar en 3 maanden. Om eerlijk te zijn neem ik dit afscheid met gemengde gevoelens.
Laat ik maar eerst met de positieve punten beginnen en gelijk met de belangrijkste: hij heeft me nooit laten staan en ik ben altijd in de mogelijkheid geweest om van A naar B te kunnen. Ook al was het 1 keer echt op het randje maar daar kom ik zo meteen op terug.
Dit was een rasechte Volkswagen en ik houd wel van het rijgevoel van een Volkswagen. Het is geen auto van extremen ook al was hij lekker pittig en als je zin had om hem op zijn staart te trappen dan was het een leuke auto om mee te rijden, mede vanwege zijn 150 pk waar ik destijds bewust voor had gekozen. Jammer alleen dat het motorgeluid van deze auto niet echt spannend was want ik denk dat een Polo met 50pk hetzelfde zal klinken. Verder is het een lekker ruime auto en er zitten veel opbergvakken in en er is een ruime kofferpak aanwezig. Na 3 jaar zijn er niet echt veel gebruikerssporen ook al zaten er al na een paar weken een paar lichte krassen op het glanzende plastic rondom de schakelpook.
Tsja.... maar er waren ook nadelen en om eerlijk te zijn betreffen dit nadelen waardoor ik twijfel of dit wel een auto is waar de tweede eigenaar blij van zal gaan worden. Hij voelt niet echt duurzaam aan en in de laatste maanden had ik het gevoel dat het niet lang zal gaan duren dat er grote kosten komen aan deze auto.
Allereerst het olieverbruik: een ramp! Volkswagen zegt doodleuk dat het heel normaal is dat je om de 5000 km er een liter olie bij moet gooien. Om de haverklap gaat het gele olielampje branden, de ene keer na 7500 kilometer de andere keer (in de winter) na 10000 kilometer. Heel vervelend als je dan verplicht door de leasemaatschappij) altijd naar de garage moet omdat je het zelf niet mag. En dan moet er ook nog hele dure olie in 5W30 of 10W40. Die ene keer op zondagavond toen we van Tsjechië af kwamen was het toppunt toen ca 400 km van thuis het lampje weer eens ging branden en dat we na smeken bij de leasemaatschappij toch een busje van 60 euro mochten kopen bij een tankstation. Een auto die veel olie verbruikt kan gewoon geen lange levensduur hebben ....
Ook het schakelen van de handbak in deze auto voelt al een tijdje wat wolliger aan. De versnelling grijpt later aan en vaker gaat de versnelling er niet helemaal in met een vervelend knarsend geluid als gevolg. Deze gaat niet meer lang mee.
Het feit dat deze auto er uit gaat is dan ook niet verwonderlijk en ik denk zelf dat er vanaf de 150k km een grote kans is dat deze auto veel geld gaat kosten. Niet echt charmant voor een auto van destijds 40.000 euro.
CONCLUSIE:
- leuke auto die lekker rijdt. Een VW liefhebber vind het fijn om met deze auto te rijden mede vanwege zijn hoger vermogen.
- Hij is verder niet spannend , ook al had hij best veel opties.
- een auto van 40.000 euro anno 2019 (nu 45k!) mag wel wat duurzamer zijn. De motor en de versnellingsbak van deze auto zal niet meer lang mee gaan. Een occasion kopen van deze auto met dit bouwjaar raad ik af.
(Nog wat nieuwe foto's toegevoegd van zijn status bij inleveren 30-12-2022)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.