Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 130pk Comfortline (2019)

autoreview

Volkswagen Tiguan
Volkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen Tiguan R-LineVolkswagen Tiguan R-LineVolkswagen Tiguan R-LineVolkswagen Tiguan R-LineVolkswagen Tiguan R-LineVolkswagen Tiguan R-LineVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen Tiguan R-LineVolkswagen Tiguan R-LineVolkswagen Tiguan R-Line

Signalement

UitvoeringTiguan 1.5 TSI 130pk Comfortline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf26.000 km
KM-stand laatst38.000 km
Lezerswaardering: 54%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Groter = Beter ?

  • 30.500 km

N.B. Het betreft een Tiguan 1.5 ACT 130 pk IQ Drive; deze uitvoering komt niet voor in de lijst van AW want (?) Duitse import.
Waarschuwing vooraf; dit is volgens mij de enige review van een recente Tiguan, die NIET over een leaseauto gaat...

Net als de auto's zelf worden die van mij steeds iets groter. Zo heb ik o.a. een Fabia en een Yeti gehad.
Na die overigens zeer fijne Yeti (1.4TSI 2015, probleemloos 70.000 km) wilde ik weer eens iets anders. Omdat onze zoon in een Prius rijdt en we dat allemaal een fijne auto vinden (sorry hoor) gezocht bij Toyota. Volgens mijn bovenstaande logica moest die groter zijn dan een Yeti, dus een RAV4. Alleen het nieuwe model vond ik mooi, maar te duur; ik koop altijd 'de kop eraf'. De dealer attendeerde mij op de naastgelegen Lexus-dealer, waar enkele UX-en stonden te shinen. Prachtige auto in mijn ogen en verrassend betaalbaarder dan de RAV4.
Heerlijke motor/automaat; als die CVT bij je rijstijl past : super! Maar gezien mijn 1.95 mtr. en versleten rug bleek de UX te klein om er lange ritten comfortabel in te zitten.

Dit alles leidde ertoe, zoals al de afgelopen 40 jaar, dat ik om lekker te zitten en de ruimte te hebben tóch weer bij VAG terecht kwam. De Fabia 1.2TSI uit 2011 was een oliemonster, maar voor de rest op een enkel Japans uitstapje na altijd VW/Skoda zonder problemen en opvallend lage onderhoudskosten (vooral t.o.v. Japans).
De dealer had een mooie DasWeltAuto uit 2019, 26.000 km, IQ Drive is Duits model aanvullend op de Comfortline, verlengde fabrieksgarantie tot 2024, er zitten voor een voormalige Yeti-rijder best wat leuke opties op, maar veel Tiguans in de lease zijn wel luxer uitgevoerd. Dat liet het budget echter niet toe. Ik heb wel ACC, Lane-departure e.d. maar geen Android-auto bijv., of die mooie LED koplampen en ook helaas geen achteruitrijcamera.
Dat laatste is wel jammer want zie de kop van deze review; Groter = Beter? De Tiguan is natuurlijk langer dan de Yeti, dat snap ik, maar gevoelsmatig is het verschil groter dan in centimeters. Ik las in een Duits autoblad dat de zitpositie in de VAG auto's met dit MQB onderstel vrij ver naar voren is in vergelijking.
Naderhand inbouwen van die camera kost bij de dealer ca € 850,- dus daar moet ik nog even over nadenken.... Overigens heb ik gelukkig wel voor en achter parkeersensoren en zelfstandig inparkeren (zowel file- als zijwaarts) en wordt e.e.a. op de display goed weergegeven.
De automatische cruisecontrol is echt top; rijdt heel relaxed, tot nu zonder onnodige ingrepen. Ook de lane-departure zorgt voor ontspannen rijden, alleen de functie waarbij de auto jouw favoriete plek in de rijstrook vasthoudt is voor mij onhandig omdat ik veel over regionale wegen rij en dan werkt dat systeem niet goed. Als je dat dan steeds in je menu moet wijzigen dan blijft het al gauw uit staan.

Rijden gaat echt super, er zaten 17"Pirelli all-season banden op en dat is voor mijn gebruik en woonoord precies goed. De stoelen zijn echt TOP, de bediening is voor een VAG-veteraan natuurlijk een makkie, gelukkig heb ik nog fysieke knoppen voor verwarming/ventilatie e.d., dat is na de facelift niet beter geworden.
De echte verrassing zit in het verbruik. Na zo'n 4000 km gemiddeld 5,9 l/100 km., met ook best wat korte ritten. Een rit van 130 km laatst bijna alleen snelweg maar nergens harder dan 100 i.v.m. tijdstip en drukte leverde zelfs 5,0 l/100 km., bij een gem. snelheid van 93 km/u.
Voor een auto van dit formaat echt zuinig in mijn ogen.
Onze Panda rijdt niet zuiniger.
De cilinder uitschakeling gaat heel soepel; komt er heel snel in en je merkt het alleen als je weet dat het er op zit en als je op je dash kijkt.
Nadeel behalve dus het ontbreken van die camera is het op klinkers erg harde onderstel, terwijl 'normale' kuilen en verkeersdrempels juist soepel genomen worden. Méér asfalt dus!!
Servicebeurt gehad bij aflevering want toen bijna 2 jr. oud en richting 30K km dus als het goed is zien ze mij bij de dealer pas terug in 02/2023.

Toch ingeruild

  • 38.000 km

Wat een fijne auto die Tiguan, maar toch na een jaar ingeruild.
De overzichtelijkheid zonder achteruitrijcamera is voor ons toch een probleem. Mijn rug en nek werken niet mee, en mijn vrouw vindt de Tiguan gewoon te groot en rijdt er daarom nooit in. Met het teruglopen van de kilometers per jaar wordt het een overweging de tweede auto (Schitterende Panda uit 2008, hiervoor van een oud omaatje geweest, zonder dollen) weg te doen. Ook ontstond de wens naar een automaat en een trekhaak; dan ga je toch eens rekenen en om je heen kijken. Dat klinkt heel stoer, maar in de praktijk is dat koffie drinken bij mijn garage.

Intussen nog een 'inspectiebeurt' gehad want 3 jaar oud en wisseling van remolie. Met een leen-Leon erbij toch zo'n 350 Euro, viel me wat tegen voor een 'inspectie'. Voorheen reed ik een Yeti, die kostte duidelijk minder.
Wel is de Tiguan véél zuiniger dan die Yeti, een langetermijn verbruik van 5,5 l/100 km is makkelijk te halen met mix snelweg en regionaal. Voor zo'n grote en zware wagen erg zuinig. Ook een super motor trouwens die 1.5 met cilinder-uitschakeling, bijzonder relaxed rijden is dat met de hulpsystemen aan en op een (voor mij dan) super stoel.

Maar toch ingeruild; niet schrikken, het is een T-Cross met DSG en camera en trekhaak geworden van 1 jaar oud, ook weer een United uit Duitsland (DasWeltAuto).
Gedurfd zult u zeggen, maar daar komt nog wat uitleg bij in de Review die ik binnenkort van die T-Cross schrijf.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.