Volkswagen Taigo 1.0 TSI 110pk Life (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Taigo 1.0 TSI 110pk Life |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 3.365 km |
Aanleiding
In december heb ik van mijn werkgever de aanbieding gehad voor een leaseauto. Op dat moment reed ik een 20 jaar oude Opel Astra, die een paar maanden daarvoor (voor zijn leeftijd) glansrijk door de APK-keuring was gekomen. Veel goedkoper rijden als dit kon op dat moment niet, dus ik heb de aanbieding voor dat moment mogen parkeren. Op de vraag of ik er later op terug mocht komen, mocht de Astra het begeven, werd bevestigend geantwoord.
Oude auto kapot
Vandaag was het zover, de Astra gaf de geest. Onder andere de uitlaat moest compleet vernieuwd worden en de kosten werden hoger dan we ooit voor de auto betaald hadden. Bij mijn werkgever teruggekomen op het verhaal van de leaseauto en het zoeken mocht beginnen. Aangezien we op dat moment dus een auto nodig hadden, op zoek gegaan naar een voorraadmodel, omdat in deze tijden de levertijden van nieuwe auto's flink op kunnen lopen. Qua budget moest het een B-segmenter worden en zelf had ik de wens voor een iets hogere instap.
Na wat zoekwerk en proefritten uiteindelijk de Volkswagen Taigo besteld en volgens de leasemaatschappij konden we deze binnen enkele weken rijden. Het werd een 1.0 TSI 110 pk met een handmatige 6-versnellingenbak, in het zwart met navigatie. Het wachten begon...
Eerste werkplaatsbezoek
- 329 km
Eigenlijk wilde ik een review achterlaten waarin ik na een paar duizend kilometer liet weten hoe mij alles beviel. Tenslotte is het mijn ervaring die ik graag wil delen, maar dat liep even wat anders:
Vrijdag 8 juli was het zover, de Taigo mocht worden opgehaald in Waalwijk. Zaterdags lekker op familiebezoek in het zuiden van het land en zondag richting schoonfamilie in het westen van het land, toen op de terugweg bijna bij huis de eerste storing tevoorschijn kwam: 12v accu werd niet opgeladen en storing aan het start-stop systeem. Toevallig reden we net voor de kinderen het parkeerterrein van de grote gele M op, dus ik kon de auto parkeren en uitzetten. Ijsje gegeten en terug naar de auto, gestart, geen storingen, dus lekker verder naar huis gereden.
Maandag op weg naar kantoor weer dezelfde melding toen ik de parkeerplaats van kantoor op reed. Aldaar de leverende dealer gebeld en die verwees me door naar de pechhulp van Volkswagen, want ik mocht geen meter meer rijden. Zij stuurden een monteur aan, daar moest ik op wachten. Die was er vervolgens binnen een uur, vertelde dat hij nog geen meetapparaat bij had en dat ik mij dezelfde dag nog moest melden in Gorinchem. Afspraak gemaakt en vervolgens in de middag toch maar naar Gorinchem gereden.
Daar kreeg ik spijt van, want onderweg viel letterlijk alles uit. Eerst de hulpsystemen als lane-assist en front-assist, daarna de knipperlichten, de airco, het multimediasysteem, stuurbekrachtiging, rembekrachtiging en het dashboard. Uiteindelijk viel zelfs het gaspedaal weg en met alleen een koppeling de auto bij de dealer in Gorinchem gekregen. Daar werd mijn vermoeden al vrij snel bevestigd, een kapotte dynamo. Moest besteld worden in Duitsland...
Tweede werkplaatsbezoek
- 501 km
Donderdag 14 juli mocht de Taigo wederom opgehaald worden. Hopende dat ik gewoon pech heb gehad met een kapotte dynamo, ging ik weer op weg en in het weekend weinig gereden. Maandag 18 juli weer de weg op richting het werk:
Storing start-stop systeem, hulpsystemen uitgeschakeld en een pruttelende motor op de koop toe. Auto uitgezet en opnieuw gestart. Geen storingen meer en alle meldingen waren weg, behalve het motormanagementlampje. Om 8 uur toch maar weer even met de dealer bellen...
Ik kon dezelfde middag nog terecht bij de leverende dealer in Waalwijk. Daar ook het verhaal van de vorige week verteld en er werd een misfire vermoed, wat weer verband hield met de dynamo problemen. Ik ben geen monteur, heb de ballen verstand van techniek, dus ik vertrouw op wat een monteur mij vertelt. Ik heb aangegeven dat de auto grondig onderzocht moest worden en dat ik hm liever een paar dagen langer kwijt was, zodat de auto 100% in orde was als ik hem weer ophaalde. En zo geschiedde. Meer dan een week heeft de auto bij de dealer gestaan tot hij op dinsdag 26 juli weer opgehaald wilde worden.
Derde werkplaatsbezoek
- 1.306 km
Sinds het bezoek in Waalwijk heb ik elke 2 á 3 dagen storingen als ik de auto start, de pruttelende motor blijft gelukkig wel achterwege en met het uitzetten en opnieuw aanzetten van de auto verdwenen de storingen weer. Maandag 1 augustus was mijn leidinggevende weer terug van vakantie en via hem contact opgenomen met de leasemaatschappij. Deze wilde in elk geval dat de auto nogmaals ter reparatie werd aangeboden.
Vrijdag 5 augustus heeft een berger de auto in opdracht van de leasemaatschappij opgehaald en inmiddels staat de auto weer in de werkplaats in Gorinchem. Met 1.300 km op de teller, 4 weken oud en hij heeft inmiddels langer in de garage gestaan, dan bij mij voor de deur...
Vierde werkplaatsbezoek
- 1.638 km
Donderdag 11 augustus was de Taigo weer terug. De monteurs in Gorinchem hadden vuil in de tank gevonden, dus de eerste vraag die men stelde was waar ik tankte. Dit bleek uiteindelijk geen probleem te zijn, want de eerste melding van deze aard was op 5 juli al verschenen bij een tankinhoud van 8%. 3 dagen voor aflevering dus...
Men heeft de tank gereinigd en opnieuw gevuld met benzine. Hiermee moest het probleem opgelost zijn. En inderdaad, de Taigo heeft een week zonder storingen gereden...
Vrijdag 19 augustus was het echter weer zover en nee, ik heb in de tussentijd niet getankt. Storing in het start-stop systeem, de motor begon weer te pruttelen, hulpsystemen vielen uit en het motormanagementlampje brandde weer. Meteen weer contact opgenomen met de leasemaatschappij en inmiddels is de auto weer door een berger opgehaald...
Omdat inmiddels de vakantie voor de deur staat heb ik de eerste leenauto om mogen ruilen tegen een leenauto met een vergelijkbare kofferbakruimte. Gezien alle problemen vonden mijn werkgever en ik dat de leasemaatschappij deze concessie best mocht doen. Daarvoor ben ik 26 augustus bij de dealer geweest en even geïnformeerd hoe het met de auto stond. Het antwoord: Die staat inmiddels bij de importeur, de storing heeft zich voorgedaan toen onze hoofdmonteur er mee reed en de storing is zodanig complex dat we inmiddels Pon erbij gehaald hebben... To be continued...
Zou het dan toch?
- 3.365 km
Inmiddels is de Taigo een week terug. Vorige week heb ik hem opgehaald met 2.945 km op de teller wat inhoud dat de dealer er goed mee heeft proef gereden. Het technische verhaal is door gebrek aan kennis niet blijven hangen, maar het kwam er op neer dat er een plakkerige substantie in de cilinderkop zat, wat zorgde dat de zuiger vast kwam te zitten met starten. Doordat vervolgens dus niet alle cilinders dezelfde timing hadden, werd degene die uit de toon liep uitgeschakeld en degene ernaast veiligheidshalve ook. Met totaal 3 cilinders, waarvan 2 uitgeschakeld wordt ook de pruttelende motor verklaard.
Ik juich nog niet te vroeg, want ik wil eerst weer wat vertrouwen krijgen in de auto, maar inmiddels is de auto zo'n 1.700 kilometer storingsvrij. Zou het dan toch goed komen?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.