Volkswagen Taigo - Eerste rijtest
'Een T-Cross maar dan net even hipper'
77 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Wat de smaakpolitie ervan vindt is niet belangrijk, de SUV-coupé rukt in alle segmenten op. Volkswagen vond dat het niet kon achterblijven en komt daarom met de Taigo: een lagere SUV op basis van de T-Cross. Wij reden ermee.
Als je alle SUV’s van Volkswagen naast elkaar zet, heb je niet snel de indruk dat er een ontbreekt. En als je er dan toch geforceerd een model bij moet doen, dan lijkt het gat tussen de Tiguan en de Touareg aan de forse kant, en boven de Touareg kun je wellicht een nog grotere SUV kwijt. Maar dat is niet waar Volkswagen een extra editie heeft bedacht. Nee, de nieuwe Taigo komt aan de onderkant. Net boven de T-Cross en onder de T-Roc was nog wel ruimte voor een extra auto, vonden de Duitsers. Immers, er zat nog geen SUV-coupé in het gamma en het succes van deze carrosserievorm bij andere fabrikanten is groot. Voor kenners van de wereldwijde automarkt is bekend dat de auto niet gloednieuw is: in Zuid-Amerika wordt deze auto al geleverd als de VW Nivus. Een paar kleine tweaks om het kwaliteitsniveau op orde te krijgen en hij kan hier aan de slag.
Anders dan de foto
De eerste reallife kennismaking met de auto laat zien dat foto’s de Taigo geen recht doen. Hij is groter dan hij lijkt en omdat hij lager is dan zowel de T-Cross als de T-Roc komt hij niet zo plomp over. Hij is zelfs langer dan de T-Roc, ook al zit die auto een segment hoger. De wielbasis is wel korter, dus de T-Roc heeft meer binnenruimte. Zo doet de Taigo mee aan het creëren van verwarring tussen de segmenten. We zagen het eerder bij Renault, waar de zeer grote Arkana toch een B-segment-auto is, op basis van de Clio. Het resultaat is wel dat je met de Taigo veel auto krijgt voor je geld. De Taigo is nog geen duizend euro duurder dan de T-Cross in vergelijkbare uitvoering. In ruil krijg je dus een lagere auto die, we kunnen het niet ontkennen, er net wat dynamischer uitziet dan de T-Cross. Niet dat dat een lastige opgave is, veel braver dan de T-Cross wordt het niet.
Kijken we even naar hoe de ruimte in de praktijk uitvalt, dan is dat allerminst een tegenvaller. Op de achterbank hebben we genoeg beenruimte en ondanks de aflopende daklijn is ook de ruimte voor het hoofd verrassend goed. En dit lijkt allemaal zo vanzelfsprekend, maar er zijn genoeg verhoogde B-segmenters waar dit niet het geval is. De kofferbak is met 438 liter net even ietsje kleiner dan de T-Cross, maar de verschillen zijn niet schokkend.
Voorin oogt het allemaal erg bekend als je de laatste vijf jaar een Volkswagen met verbrandingsmotor hebt gereden. Het multimediasysteem kreeg wel de jongste upgrades die we kennen uit de gefacelifte Polo en voor onze neus hebben we een digitaal scherm dat alle benodigde info laat zien. De zitpositie is helemaal goed en ook voorin valt de ruimte op. De afwerking is prima, maar het materiaalgebruik vrij eenvoudig. Hier blijkt goed dat een segment meer is dan formaat alleen: een Golf of T-Roc leveren beter. Het oogt degelijk maar simpel. Als je wilt kun je de auto bestellen met een leuk kleurtje op het dashboard en dat scheelt een stuk.
Drie motoren
Het motorenoverzicht is eveneens bekende kost: de 1.0 TSI kun je krijgen met 95 of 110 pk, waarbij die laatste er ook is met DSG-automaat. Wil je meer dan is er de 1.5 TSI met 150 pk, waarbij je altijd een DSG krijgt. Wij reden de 110 pk versie met automaat en die zal voor het overgrote deel van de kopers voldoen. Wellicht voor een gezin met grote pubers dat veel met autovakantie gaat, biedt de 150 pk toegevoegde waarde, maar de gemiddelde koper van een auto als deze is met de sterkste 1.0 perfect bediend. De motor trekt lekker door en weet genoeg vaart in de auto te krijgen, en de DSG is voor dit vermogen goed afgesteld: we zien het weleens slechter bij andere fabrikanten die dit vermogen combineren met een automaat. Vlot wegrijden is dan lastig door een gebrek aan tractie. Vandaag niet. Het is evengoed jammer dan de 1.0 eTSI niet verkrijgbaar is voor de Taigo, want dat extra koppel bij lage toeren voegt bij dagelijks gebruik eigenlijk meer toe dan de 40 pk extra van de 1.5 TSI. Maar VW vindt de techniek te duur voor zijn B-segmenters, en dus begint het bij de Golf.
Het rijden is braaf en daarnaast weinig onderscheidend van de T-Cross: het verschil zit dus echt in het design. En braaf is bovendien wat anders dan slecht, want de wegligging van de cross-over is goed, net als de tractie. En dit terwijl de auto meer dan genoeg comfort biedt. Weet dat een T-Roc wel een stap verder gaat als we het hebben over verfijning van het onderstel, maar daar betaal je dan ook voor. Kijken we naar directe concurrenten dan rijdt de Taigo gewoon bovengemiddeld, ook al is het allemaal wat weinig inspirerend.
Begin volgend jaar staat de auto bij de dealer, wel even goed zoeken tussen alle andere compacte VW’s.
PRIVATE LEASE Volkswagen Taigo
Uitgelicht aanbod

Volkswagen Taigo 1.0 TSI Life Adaptive cruise / Clima / Navi / Achteruitrijcamera
- 2022
- 35.664 km

Volkswagen Taigo 1.5 TSI 150pk DSG R-Line / Navigatie / Stoelverwarming / Achteruitrijcamera + Parkeersensoren / Adaptive cruise control
- 2021
- 8.861 km

Volkswagen Taigo 1.0 TSI 110pk DSG-7
- 2022
- 3.304 km
Lees ook

Ford Puma vs. Volkswagen Taigo - Dubbeltest

AutoWeek Test - Volkswagen Taigo

Volkswagen Taigo vs. Opel Mokka - Dubbeltest

Volkswagen Taigo - Back to Basics

Test: BMW i5 - opnieuw weet BMW zwaarlijvigheid te kop in te drukken

Lezersreacties (77) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.