Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk R-Line Edition (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | T-Roc 1.5 TSI 150pk R-Line Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 21.774 km |
KM-stand laatst | 29.900 km |
Mijn eerste jonge auto.
- 25.500 km
Sinds eind juni 2025 de trotse eigenaar van deze jonge T-Roc uit februari 2024.
Ik heb mijn vorige auto, een Vw Polo 1.4 TDI met 110pk (getuned) na 285.000 km ingeruild.
Zag de T-Roc te koop staan bij een VW dealer in en was eigenlijk direct verkocht. Heb er velen gezien en deze viel meteen in de smaak. De uitvoering met het zwarte dak en de sportieve velours beklede alcantara look zetels zie je hier bijna niet. De meeste hebben standaard zetels met een grijs streep motief erin. Ook de zwarte accenten in de bumpers en de zwarte sportieve nep einddempers maakte hem wel af.
Zoals gezegd veel gezien maar deze leek wel degelijk van een particuliere eigenaar te zijn geweest en uit Duitsland, geïmporteerd door VW. Tja in Duitsland heb je toch net even vaker dat extra's erop.
Velen die te koop stonden kwamen bv uit Denemarken vanuit de huurmarkt en waren erg standaard R-lines met ook soms de nodige gebruiksporen bij een lage KM stand. Ik heb gewoon wat langer gezocht. Bijna alles wat je kan bedenken zit erop. Alleen niet het digital pro dashboard maar het standaard digitaal dashboard. Maar dat werkt ook prima.
Rij er nu 2 maanden in en ben zeer tevreden. Elke dag ontdek ik nog kleine dingen qua techniek of zaken die het rijcomfort verhogen. Bv de fijne bestuurderszetel. Deze is zeer fijn af te stellen, verlengde zitting, stoelmassage en lende steun wat ingesteld kan worden. Hij zit fijner als mijn vorige Vw polo die ook geen standaard zetel had. De automaat, 7 traps DSG met droge koppeling loopt fijn. Omdat deze auto zo jong is kan de motor nog niet getuned worden door bijvoorbeeld VAG techniek. Ze hebben nog niet de juiste software. Of ik het ga doen weet ik nog niet. Je wint er wel wat mee maar moet zeggen dat deze auto je vrij rustig doet rijden. Ik warm de motor vaak op in de eco stand waardoor hij korter opschakelt. Als de olie de 90-91 graden heeft bereikt zet ik hem op normaal of sport.
De auto is behoorlijk stil en dat merk je. Ik had gelezen dat hij voorin vanuit de wielkasten rumoerig was, maar dat ervaar ik totaal niet. Ik heb goed naar de plus en minpunten gekeken en heb tot nog toe na ongeveer 4 duizend km nog geen klachten. De auto heeft fijne remmen is goed geveerd. Qua rij dynamiek mis ik op bv rotondes weleens het directe. In de sport stand gaat dit al beter. Maar een T-roc koop je niet om de straatstenen eruit te trekken. Het is vooral een fijne rijdersauto. Het liefst had ik de 2.0 200pk versie gehad maar dan betaal je een klap meer Bpm. Jammer, maar dat is Nederland.
Over een kleine 5 duizend KM komt de eerste onderhoudsbeurt. Ik ben voornemens om dan elke 15 duizend de olie te verversen i.p.v elke 30 met 0W-20 olie.
Hij rijdt behoorlijk zuinig. Op lange ritten van 150 km enkele reis wat ik geregeld rij heb ik al vaker 1 op 18-19 gehaald. En dan geef ik best af en toe ook wel eens gas.
Zijn er minpunten?:
-Heel soms moet je het digitale scherm opnieuw opstarten omdat bv de telefoon niet werkt of blijft hangen. Dat schijnt een bekend probleem te zijn
- Heb je hem op ACC en je rijdt middels IQ drive 80 kan hij soms snelheidsborden op een ventweg lezen, bv 50 en dan gaat hij ook ineens terug naar 50. Dit is erg wennen. Je kan je eraan storen, maar ervaring leert je ook ermee om te gaan.
- verder geen noemenswaardige zaken.
Binnenkort gaan we met de auto op vakantie en zal ik later verder mijn ervaringen delen.
Leuk om te zien dat een bijna naamgenoot ook recent een mooie review heeft geschreven van ook een R-line T-Roc.
Ik sta open voor vragen, opmerkingen en tips..
Verbruik en ervaring
- 26.837 km
In Wales het verbruik volgens de boordcomputer bijgehouden van de afgelopen 495 km. Een gemiddelde van 1 op 16,7. De wegen zijn uiteraard zeer heuvelachtig. Ik had Euro 99 (E5) getankt en gister ook Euro 97(E5) beiden niet verkrijgbaar in NL. In Nederland zal ik het verbruik ook weer gaan bijhouden en hier vermelden.
Nog steeds tevreden over de auto na een goeie 5 duizend km. Een fijn rijdende auto. De verlichting kan je in een paar klikken wijzigen in linksrijdend verkeer, zo verblind je geen tegenliggers in linksrijdende landen. Eveneens de verandering van KM/U maar MPH is makkelijk te wijzigen in het menu. In Wales wel gemerkt dat bij heuvelachtig gebied en momenten dat je even omhoog gaat de DSG voor mijn gevoel soms achterblijft. In de ECO stand rijden is prima maar niet in stijl gebied. Tenminste rijmodus stand "normaal" en als hij warm is (olie) de "sportstand" is aan te raden. Het nadeel is dat hij vaak al in een te hoge versnelling zit bij een klim. Dan moet je hem dus eerder op z'n staart trappen(kickdown) of middels de flippers handmatig een versnelling terugzetten. Voor NL is dit alles prima. Het is ook wennen en uitproberen. Ik zou haast adviseren als je in heuvelachtig gebied bv de Eiffel of Wales rijdt de handmatige modus te gebruiken. Sportief en je eigen gevoel is nog altijd het beste. De sport stand vind ik ook erg grillig. Toch maar eens een DSG update overwegen.
Verder de tip van een andere T-Roc gebruiker (bedankt Mike) gekregen om in het menu bij IQ drive het lezen van verkeersborden uit te zetten. Deels had ik wel e.a geregeld maar het continu zelf aanpassen van snelheid a.d.h.v verkeersborden vond ik zeer storend in de ACC stand. Hij leest zelfs borden op een ventweg.
Binnenkort langzaamaan een afspraak maken voor de eerste 30K beurt. Bij terugkomst zal de auto ws rond de 28K staan. O.a verse 0 W 20 olie die ik van plan ben elke 15 duizend te verversen ipv bij 30 duizend.
Wordt vervolgd....
Verbruik
- 26.837 km
.
Eerste beurt
- 29.900 km
De auto heeft deze week de eerste (kleine) beurt gehad. Geen bijzonderheden! O.a verse 0W-20 olie en andere gebruikelijke zaken. De volgende (grote)beurt is bij 60K. De olie laat ik over 15k vervangen. Mijn garage wil in de toekomst de volledig synthetische olie vervangen voor een ik geloof 5W-20. Iemand ervaring met deze beslissing?
Verder rijdt de auto nog steeds prima. Op vakantie ruim 2k gereden en ben nog steeds tevreden. Het is goed volhouden op de fijne bestuurdersstoel met verlengbaar zitvlak.
To be
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen T-Roc
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk R-Line DSG Automaat / Navigatie / Park Assist / LED / Camera / LM 18 inch / Elektr klep / Trekhaak AFN Garantie tot 13-05-2028 / max 100.000km
- 2024
- 27.488 km

Volkswagen T-Roc 1.5 Life Business TSI 150pk | Virtual | Carplay | Climate | Adaptive | Lane Assist | LED
- 2023
- 24.983 km

Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150PK R-Line / Fabrieksgarantie tm 2028 / Afneembare Trekhaak / Digitale Cockpit / Achteruitrijcamera / Elektrische Achterklep / Stoelverwarming
- 2024
- 27.139 km