Volkswagen Polo 1.4 TDI 70pk Trendline (2005)

autoreview

Volkswagen Polo
Volkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen Polo - interieurVolkswagen Polo - interieurVolkswagen Polo - interieurVolkswagen Polo - interieur

Signalement

UitvoeringPolo 1.4 TDI 70pk Trendline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 32%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Update: heb deze wagen 28 maanden gehad, en heb hem steeds meer weten te waarderen. Bulletproof, best comfortabel, en het driecilinder torretje geeft wat karakter. Na 28 maanden was het contract afgelopen en kreeg ik in Jan 2008 van de werkgever een nieuwe Polo: een Bluemotion dit keer. De Bluemotion beviel veel slechter door het sportonderstel, de slechte banden en de rare versnellingsbakverhoudingen.

Originele review:
Deze VW Polo was een auto van de zaak. Mijn werkgever heeft hem voor mij uitgekozen, ik heb er zelf niets aan kunnen kiezen / configureren.

Voor wie geen zin heeft om de hele review te lezen: De Polo is een prima auto, maar wordt verpest door de 1.4 TDI motor.

Comfort & ruimte
De auto is vrij stug afgeveerd. Dit gevoel wordt versterkt door de stoelen, die aan de harde kant zijn. De vorm van de stoelen is goed, je kan er lange ritten in uitzitten zonder fysieke klachten. De ruimte voorin is voldoende, ook voor lange mensen. Met het verstelbare stuur vind je snel een lekkere zitpositie.
Achterin zitten is geen pretje. Er is niet veel ruimte voor benen, en de rugleuning heeft een ongemakkelijke vorm. Ik zit er nogal gebocheld in. Voor deze klasse is het acceptabel.
Ook de kofferruimte is niet al te ruim, maar waarschijnlijk prima voor deze klasse. De achterbank is in delen neerklapbaar, en dan kan je verrassend veel rommel in de auto kwijt.
Het geluidsniveau (afgezien van de motor, die bewaar ik even voor later) is acceptabel. Helaas zit in mijn auto een belabberde radio die wat roet in het eten gooit. De bediening, verwarming en ventilatie werken prima. De airco lijkt wat onderbemeten; op warme dagen (vanaf zo’n 26 graden) heb je er weinig aan. Misschien komt dat doordat mijn auto zwart is.

Weggedrag
De Polo heeft vooral in korte bochten verrassend veel grip op de voorwielen. De wagen helt nauwelijks over en je zoeft er mee door het stadsverkeer. De auto lijkt niet onder de indruk van een beetje gooi en smijtwerk. Drempels zijn wel goed te voelen, dus als je passagiers hebt kun je die beter rustig nemen. De stuurbekrachtiging vond ik in het begin wat zwaar, maar is wel lekker direct.
Op de snelweg is de auto stabiel. Het onderstel is net te stug om comfortabel te zweven, maar de auto gaat keurig rechtuit. Spoorvorming, hobbels en richels worden zonder veel theater verwerkt. Eigenlijk boven verwachting voor zo’n kleine auto.
Een minpunt aan het weggedrag vind ik het remmen. De remmen halen de snelheid er wel goed uit, maar de neus van de auto duikt hierbij te veel. Verder grijpt de ABS regelmatig in als je tijdens het remmen over een hobbeltje rijdt. De remdruk is dan volledig weg en dat stoort nogal, kan zelfs gevaarlijk zijn.

Motor
De grootste teleurstelling van deze auto is de 1.4 TDI motor (70pk). De motor maakt erg veel herrie, vooral stationair bij het stoplicht (alles vibreert mee, zelfs je koppelingspedaal) en bij optrekken. De loopcultuur van de driecilinder is erg ruw, onverfijnd. Bij constante snelheid valt de herrie mee, maar je voelt de trillingen van de motor wel goed in het gaspedaal. Dat is erg storend bij lange snelwegritten.
Er is voldoende kracht aanwezig om met het verkeer mee te komen, vooral lekker veel koppel. Bij het indrukken van het gaspedaal moet de turbodruk wel even opbouwen. De rode lijn van de toerenteller begint bij 4500 toeren, maar bij 4000 toeren is de fut er al helemaal uit.
Het grote voordeel van deze motor zou in het brandstofverbruik moeten zitten, maar daar ben ik niet van onder de indruk. Afhankelijk van de hoeveelheid stadsverkeer wisselt het tussen de 1 op 16 en 1 op 18. Het verbruik is hoger dan VW belooft.

Ik heb als vervangende auto al een paar keer een Polo 1.4 benzine gereden, en dat is een verademing. Qua verbruik lever je niet zo heel veel in (1 op 15 of beter is makkelijk te halen) en qua comfort krijg je er heel veel voor terug.

Prijs
Het is dan wel een auto van de zaak, maar door de fiscale bijtelling voel ik wel in mijn portemonnee dat dit een hele dure kleine auto is. Deze 1.4TDI heeft volgens de belastingdienst 19.600 euro gekost. Voor minder geld heb je een benzine basisuitvoering van een Megane of Golf.
Uit ervaring met mijn vorige auto (Golf III) weet ik dat bij VW de onderdelen ook vrij prijzig zijn.

PROBLEMEN

Doorgebrand knipperlicht in de zijspiegel (10.000km)
Doorgebrande koplamp (20.000km)
Allebei vond ik vrij vroeg, maar de dealer verzekerde mij dat dit normaal was.

N.B. de koplampen van de Polo zitten akelig verstopt in de motorruimte, je kan er rechts nauwelijks en links helemaal niet bij. In het instructieboekje staat dat je beter naar de garage kan gaan om een lampje te laten vervangen. Dit vind ik onacceptabel, slecht ontwerp. Zeker als de lampjes zo vaak stuk gaan.

Bij het vervangen van mijn kapotte koplamp heeft de VW dealer de hele reflector gesloopt, die moest helemaal vervangen worden. Daarvoor moest de bumper er helemaal af. Een klusje van nog geen 5 minuten heeft daardoor meer dan 2 uur geduurd.

Overigens zijn de onderhoudsintervallen met deze motor (en longlife olie) indrukwekkend: eerste beurt hoeft pas bij 50.000km. Dan moet VW wel zorgen dat de lampjes het ook zo lang uit houden.

Update bij 57000km: verder probleemloze kilometers gehad.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.