Volkswagen Polo 1.4 16V 80pk Optive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.4 16V 80pk Optive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 92.100 km |
ERVARINGEN
Auto sinds enkele dagen in bezit, en meteen door het hele land heen voor mijn werk. Lange afstanden, veel stadskilometers, de Polo direct aan het werk!
Wat viel mij meteen op aan de auto, hij fopt je. Je hebt het gevoel een Golf 5 te rijden, maar het is toch echt een Polo. Heel apart. Eerder kennis mogen maken met een Polo 1.4 (de 55kw versie van voor de facelift), maar alsnog een groot verschil!.
De vernieuwde 1.4 motor is een aanwist voor het motor gamma. Waar de 55kw versie nog wat te kort kwam qua souplesse (net weg bij het stoplicht en de inhaalmomenten op de snelweg) gaat het de 59 kW versie veel soepeler af. Gas erbij is ook echt versnellen, souplesse is aanwezig op bijna alle snelheden en in bijna alle versnellingen (je kan zelfs lui schakelen en behoorlijk rap zijn). Eindelijk een motor die bij deze Polo past. Motor leent voor wat sportiever rijgedrag, is niet bang voor de toeren, maar 80 in zijn 5 is is ook geen straf.
Tevens het motorgeluid is aangenamer, ingetogen bij lage toeren, sportief roffeltje bij het maken van toeren.
De wagen is niet geheel stil ( rolgeluiden behoorlijk aanwezig), maar zeker stil genoeg om comfortabel te zijn.
Materialen voelen vertrouwt en robuust aan. Qua rijgedrag voelt hij groter aan (zoals ik al meldde, je wordt gefopt) , echter waar de Golf V mij qua gedrag in de steek liet (direct sturen en oneffenheden op de snelweg vielen mij persoonlijk tegen), pakt de Polo het voor mijn gevoel beter aan. Lekker direct sportief sturen mogelijk en een hobbel op de snelweg levert geen nare resultaten op.
Auto is in aanschaf in zijn klasse wel een van de duurdere en zeker wat karig te noemen voor het bedrag van ruim 16.320. Tevens verbruikt hij redelijk en zijn de onderdelen (lampen e.d.) wel wat prijzig te noemen.
Maar daar staat tegenover dat je een robuust aanvoelende en prettig rijdende auto voor terugkrijgt !
PROBLEMEN
Geen, Zou ook een slechte visitekaartje zijn voor VW bij 1100 KM.
Wel al een minpunt gevonden:
de lak -> deze is van ongekend zwak niveau. De stukjes vliegen eraf! Black Magic is ook echt magic, het verdwijnt waar je bijstaat.
Al contact gehad met de lease maatschappij, die vind dit normaal. VW heeft gekozen voor een blanke onderlaag ( ivm reflectie). Iedere lakbeschadiging is een doorn in het oog en de lak springt er naar mijn gevoel te makkelijk vanaf..
...erg jammer...
*18000 km update*
zonder zucht steun of kreun en een olieverbruik van bijna 0, vliegen de kilometers probleemloos voorbij. Wat een genot en verademing ten opzichte van van vorige VW. technische kwaliteit bestaat nog bij VW.
Motor is alleen maar soepeler geworden ( electronische begrenzing tot +/- 2000 km ??) en een tussensprint op de snelweg is ook zonder problemen !
*33000 km update*
Wagen wilde netjes op 30.000 een longlife beurt hebben, heeft deze ook gekregen. Geen bijzonderheden daarbij te noemen, wel nog een zwakte gevonden , de remmen ! Die trekken erg makkelijk krom ! Op 22000 schijven krom. Naar garage. Ze hadden ze afgedraaid. Maar op 27000 weer het probleem terug.
Er werd niet getwijfeld aan mijn remstijl door de garage maar aan de kwaliteit van de schijven (vorige polo’s via dezelfde garage hadden bij mij het probleem niet) dus vervangen inclusief blokken en de trommels achter werden even goed gereinigd.
De gerepareerde remmen grijpen voor het gevoel beter aan. dus dat is een pluspunt.
En die lak...ongelofelijk wat een brakke kwaliteit. Te sneu voor woorden. Lakgarantie wordt er niet gegeven (alles komt door steenslag en gebruik) maar je ziet de lak gewoon verdwijnen. het betreft een leasewagen en de maatschappij vind het wel gesneden, dus de kous is er bij af. *jammer*
*45500 KM Update*
in een maand tijd 2 keer toe naar de garage terug. Onderdelen van de inspuiting in de cilinder waren verbrand. Heel bizar. Zo midden op de snelweg al je vermogen kwijt en een noodprogramma dat je niet harder laat rijden dan 60, dat was tot 2x toe flink schrikken op de snelweg, want het was net de periode zonder files.
Gelukkig beide keren prima gemaakt en we rijden weer prima.
Ook vond het iemand nodig om zijn sleutel in mijn lak te zetten. En bedankt... een kras over de gehele breedte van de motorkap. Netjes laten spuiten en warempel, de lak van het schadeherstelbedrijf is vele malen beter dan van VW ! . Zie nog geen steenslag (even afkloppen).
Helaas is er ook een flink krakend geluid uit het dashbord sinds enkele kilometers. Het komt ergens tussen de rechter A-stijl en dashboard zelf vandaag. Stopt men iets hiertussen dan is de kraak weg ( maar dat mag natuurlijk gezien de airbag niet de oplossing zijn).
Dealer staat voor een raadsel, deze blijft het uitzoeken. Irritant is het zeker ( het kan zelfs de radio overstemmen !)
Voor de rest, auto rijd nog steeds prima ! Zonder zucht of steun van de auto en de bestuurder zelf heel NL rond !
***57800km update***
laatste tijd wat minder gereden, maar de wagen was er niet minder om. Prima wagen. Weliswaar komt er een kraakje nog steeds uit de dashboard (uit armoede maar een plastieke kaart in een kier in de dashboard gestoken en het geluid is weg).
Bestuurdersstoel begint nu wel wat te kraken, maar dat ligt aan de laatjes eronder. Weinig aan te doen dus.
Auto geeft aan binnen 2100 km een service beurt te willen niets mis mee dus.
Beetje oftopic : stelletje lolbroeken hebben de wieldoppen (standaard VW) gestolen. hahaha humor (NOT) Helaas rekent VW voor wieldoppen ook een VW prijs (ai)
aja, doet niets af aan de kwaliteit van de wagen natuurlijk
Tijdje verder
- 83.500 km
...we zijn een tijdje verder.
Auto heeft geen noemenswaardige problemen gehad sinds zijn 60.000 km beurt. Remmen blijven toch wel een aandachtpuntje van de auto. Remmen beginnen nu wel wat minder heftig te grijpen, het is nog niet storend.
Daarentegen kraakt het dashboard als nooit te voren. Oorzaak is ook bekend. Materiaalkeuze en de overgangen zijn allemaal hard plastik op hard plastik of op metaal. Nergens rubbers of demping dus dat wil dan wel. Bovendien niets aan te doen. Jammer.
En die lak...ongegekend wat slecht. Dat mag gewoon niet. VW en PON beweren dat dit gebruikelijk en ik kan mij dat gewoon niet voorstellen. Leasemij is op de hoogte en maakt er geen punt van. Prima, hun risico.
Helaas Total Loss
- 92.100 km
Goed maandje na mijn vorige update gebeurde het.
Op de noordbaan van de A27 ter hoogte van knooppunt Lunetten moest ik afremmen voor een file. Niets dramatisch, echter had de bestuuder achtermij niet door dat er een file vormde.deze knalde met een behoorlijke vaart (airbags geactiveerd in die wagen) op mij. Door deze klap Ik schoof door naar de wagen voor mij.
Resultaat, wagen rechtsachter op het chassis 8 cm korter en voor de motorsteun op diverse punten afgebroken.
Ikzelf heb er niets aan overgehouden dan administratieve ellende, de wagen is helaas TL verklaard.
Jammer, wagen heeft altijd prima gefunctioneerd en ik wilde hem nog niet "kwijt". Toegegeven de lak en de rammels waren niet helemaal je van het. Maar dat waren dan ook de enige kritiekpunten die ik echt had .
Remmen waren een keertje goed schoongemaakt door een bandenspecialist en die waren weer prima.
Nee helaas deze 15-..-.. is er niet meer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.