Volkswagen Phaeton 3.0 TDI V6 4Motion 5-zitter (2008)

autoreview

Volkswagen Phaeton 3.0 TDI V6 4Motion 5-zitter (2008)

Signalement

UitvoeringPhaeton 3.0 TDI V6 4Motion 5-zitter
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf68.000 km
KM-stand laatst123.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 71.000 km

Helaas kan ik bij het ingeven niet jaar van aanschaf aan het jusite jaar aanpassen, maar deze auto heb ik dus op 3 Maart opgehaald bij een dealer in Duitsland. Hij staat op ook Duits kenteken, op naam van mijn vriendin. Zelfs t.o.v. Belgie, waar ik woon scheelde dit even €5.600 eenmalig (BIV en CO2 uitstoot) en ca. € 1.300 op jaarbasis (mijn vriendin heeft 70% no-claim, ik echter ook,) Dat zijn ong. € 1.000 op verzekering en € 300 wegenbelasting (in BRD € 455 per jaar)

Ik was eigenlijk op zoek naar een A8 welke ik persoonlijk mooier vindt, maar het prijsverschil ligt toch snel op €7.000 tot €8.000, bij gelijke motor, KM-stand (vooral) en uitrusting.
Het moest een diesel worden (nieuwe baas accepteerde geen benzine), 4 wielaandrijving hebben, veel ruimte en luchtvering (voor de pokkige wegen hier in Belgie)

Eerste ervaringen

COMFORT
Gewoonweg zalig, door de luchtvering kun je hem op zacht of sportief zetten en je merkt het verschil wel degelijk. Ik zet hem altijd op comfort als ik naar huis toe rij over de slechte Belgische wegen en dat filtert een hele hoop elende weg. Op de autobaan gaat hij dan op "sport". Je houdt dan nog genoeg comfort over, maar hij stuurt strakker en directer.
De airco is echt een juweeltje, er blaast bijna geen wind in je gezicht, door de houten lamellen die geperforeerd zijn (voel je goed in het hout). Vindt je het allemaal te langzaam koud worden, dan zet je hem op manueel en schakel je de middenroosters in, de houten lamellen zakken dan weg en de wind kan je flink om de oren blazen.
Op de forums staat van alles dat je problemen met een iPhone hebt als je bleutooth wilt gebruiken. Ik heb hem gekoppeld, en hij doet het perfect, laadt zelfs het telefoonboek. Raar maar waar.

RIJ ERVARING

Het is een zwaar en groot beestje, rond de 2.200kg en dat merk je natuurlijk. De motor heeft er niet zo veel problemen mee. De draaicirkel is niet overdreven groot. Hij stuurt vrij direkt en reageert mooi, in de comfort stand is het allemaal wat wollig. Maar daar staat tegenover dat het comfort fantastisch is. In "sport" is dat beduidend beter, veel betere stuurreactie. De 4WD merk je heel goed in de bochten, houdt hem goed in de gewenste richting. Helaas (of gelukkig) is de sneeuw al weg, dus daar moet ik later maar iets over schrijven.

MOTOR
Ik heb lang gezocht om de "laatste" versie van de 3.0 V6 diesel met 240pk te vinden, hij bestaat ook nog met mindere vermogens uit eerdere bouwjaren. Die is dus gevonden en het is een fijne motor, die wel raadt weet met het gewicht. Het is natuurlijk geen strepentrekker, maar ruim voldoende. De 0-100km zou in 8,5 tellen moeten gaan. Niet nagemeten, maar het zou wel eens waar kunnen zijn.
De Tiptronic werkt zijdezacht en heeft 6 versnellingen. Het enige "vervelende" is dat HIJ bepaalt wanneer er geschakelt mag worden. Als je handmatig snel wil opschakelen, staat hij dat niet toe, omdat je dan onder een bepaald toerental komt en dat wil hij schijnbaar niet. De Kickdown werkt goed en redelijk snel. In S stand nog sneller en allerter, hij trekt dan echter niet tot het rode gebied door. Dat doet hij trouwens wel als jij je voet helemaal naar beneden houdt.

Het verbruik ligt nu rond de 8,5 liter/100km (1:11,7), dit vindt ik zeer acceptabel, daar ik regelmatig in Duitsland 200 en soms erover rij. Van de 3.000km tot nog toe denk ik dat ik ca. 800km rond die snelheid heb gereden. De rest is B-wegen en bebouwde kom. Mijn Range Rover Vogue deed bij 140km/u rond de 1 op 10, maar die is nog wat zwaarder.

AFWERKING

Die is gewoon perfect, heb nog geen foutjes kunnen ontdekken.
Alleen een negatief ergonomisch puntje: De schakelaars van de ruitbediening bij de bestuurder zitten te ver naar voren, je moet echt reiken en uit je rugleuning komen.
Daarnaast kun je de tankopening alleen via het knopje aan de binnenkant van de bestuurdersdeur openen. De kofferklep kan via een knopje in de deur en via de afstandsbediening geopend worden. Deze zaken zijn even wennen, maar niet onoverkomelijk.

Tot nu toe zeer tevreden over het beestje. Zal er van genieten als een oude opa, want het is een op comfort gerichte auto. Dat zocht ik ook!!!

Genieten

  • 89.000 km

De eerste 20.000km zitten erop, dus een klein tussenverslag.

Verbruik:
Het verbruik ligt op 8,7/100km (1 op 11,5), dit is een voor mij zeer acceptabele waarde voor een auto van 2.150kg, temeer daar er ook regelmatig met snelheden van > 180km/u over de duitse autobaan gereden wordt. In en buiten de bebouwde kom houdt ik me redelijk aan de max. snelheid.

Comfort - wegligging:
Alhoewel je merkt dat je met een zware auto onderweg bent is de wegligging zeer goed door de vierwielaandrijving. Zet de luchtvering op sport en het wordt subliem op de autobaan bij hogere snelheden.
Zoals eerder meegedeeld hebben we hier in België zeer slechte wegen. Gewoon du luchtvering op comfort en g
je merkt er bijna niets meer van, wat een genot!!!! Ook op de autobaan tot snelheden van 160km/u is dit een zalige stand.

Kwaliteit - problemen:
Het spiegelglas van de linker buitenspiegel is er spontaan afgevlogen, vindt ik eigenlijk niet kunnn, maar werd niet onder garantie vervangen. Kosten € 87,00 incl. BTW. Geen arbeidsloon berekend. Dat is natuurlijk een nadeel als je de auto ver weg gekocht hebt.
Voor de rest geen problemen.

Heb onlangs ook in een Mercedes S klasse gereden, met diesel motor. Die is lichter, daarom vindt ik dat de prestatie van mijn 3.0 diesel zeer goed (240pk).
Ook de kwaliteitsbeleving is beter, de afwerking is subliem en je hebt het gevoel dat je niks kan gebeuren. Net een blok graniet. Gewoonweg indrukwekkend.

Enige opmerkingen:

Het ontgrendelen van het tankklepje kan alleen via een knop aan de bestuurdersdeur. Is toch wel even wennen. Stond al vaak genoeg klaar om te tanken, moest ik weer naar de deur lopen, maar het went zo langzamerhand.

De lichtsensor is niet erg gevoelig en kan niet aangepast worden. Dit resulteert dat je vaker gewoon het licht moet aanschakkelen. Geen ovekomelijk probleem, maar voor een auto van 2008, vindt ik het een beetje achterhaald.

Dit zijn eigenlijk de opmerkingen die ik heb, mar dat doet niks af aan mijn tevredenheid vn de auto in het algemeen. Ik geniet er iedere keer weer van als ik instap.

Ik overweeg zelfs om de Skoda Octavia van mijn vriendin in te ruilen voor een tweede Phaeton, dan zou ik graag de V10 diesel met 313pk nemen met 4 zitplaatsen. Deze zijn met ca. 100.000km op de teller voor rond de €13.000 in Duitsland te vinden en hebben dan meestal nog meer opties erop als de mijne, b.v. massage en koeling in de stoelen voor en achter.
Als ik zie wat vergelijkbare Mercedessen, Audis en BMW's kosten, dan is de Phaeton echt een koopje. Maar ja dan rij je in een Volkswagen. Ik ben er wars van en geniet voor "weinig" van mijn Volkswagen!!!

UPDATE

  • 105.000 km

Verder genieten.

Het comfort blijft op een hoog niveau. Het interieur blijft lekker rustig tot boven de 200km/u.

Het verbruik ligt nu rond de 8,6 liter per 100km. Echt 50/50 autobaan een binnenwegen.

Het wordt eigenlijk saai, maar er gaat niks echt kapot. Een van de klepjes (die links naast het stuur) voor de uitstroomopening, gaat niet altijd open en dicht, blijft dus wel eens hangen. Vervangen kost € 220, maar zolang ik er geen last van heb laat ik het maar zo. Er zitten sowieso gaatjes in het hout (geen fout), dus lucht komt er altijd uit.
Dit is dan ook het enige mankement, voor de rest alles zo als het was.

90.000km beur gehad bij Duitse dealer, kosten € 520 compleet. Vind ik acceptabel.

Dus gewoon verder genieten, totdat ik naar NL terug verhuis, dan zal ik wel weer aan een benzine moeten, en ook nog een die een stuk kleiner is. Deze kost ongeveer € 220 wegenbelasting per maand, en dat haal ik er gewoon niet uit. Jammer, maar soms kun je niet alles hebben.

En maar door

  • 120.000 km

Helaas niet veel te vertellen. Nu de 120.000 km aangetikt zijn, zal hij voor een beurt moeten gaan. Denk dat ik dit in Duitsland laat doen. Meestal is de service beter als in Nederland, maar of het goedkoper is, weet ik niet.
Door aanpassen van mijn rijstijl (duidelijk rustiger optrekken en max. snelheid ca. 140km/u) is het verbruik nu gedaalt naar 8,1 ltr/100km. Op de route naar mijn vriendin in Duitsland (ca. 235km) heb ik zelfs al eens 7,1 ltr/100km gehaald, met bovenstaande rijstijl.

Ik vind steeds weer kleine details, waaruit blijkt dat de afwerking toch echt top is, en verder boven de S-klasse die wij ook bezitten. Zoals b.v. de chroomllijsten op de plak waar de gordel uit de bodem komt.

Blijf een tevreden mens, ik hoop binnenkort een nieuwe baan in Duitsland te krijgen (en zal ik dus niet naar Nederland hoeven te verhuizen), daar mag ik dan ook een auto bij uitzoeken. Denk dat ik dan weer voor een (2e hands!!) Phaeton ga van ca. 1 jaar oud met 10 tot 20.000 km op de teller. Die kunnen bedrijven hier ook "leasen" en dan zijn ze goedkoper als bv.. een Audi A6, Mercedes E-klasse of BMW 5 Serie (ook als occasion). Tel daarbij, de meestal full option (bv. stoelen met massage en ventilatie functie, adaptive cruise control, Keyless Entry, enz) uitvoeringen voor dezelfde prijs op, en je ziet dat het een super deal is
Ik ben dus blij, dat dit een ondergewaardeerde auto met veel afschrijving is.

Conclusie: Gebruikt is het een top auto met comfort en luxe tegen zeer betaalbare prijzen in vergelijking met concurrenten (behalve wegenbelasting in NL).

En mensen: Over smaak valt niet te twisten!!

Met pijn in het hart

  • 123.000 km

Zoals de titel al zegt, heb ik met pijn in mijn hart afscheid van mijn Phaeton moeten nemen.
Nu wachten op mijn nieuwe werkgever wat deze aan zal bieden. Dan begint voor mij ook weer de strijd met bijtelling t.o.v. vermogen etc.
Met dank aan de Nederlandse staat, want ik verhuis weer naar Nederland.
De werkgever is een Deens bedrijf, zitten zoveel vragen aan te komen, en dat binnen Europa.
Voordeel is natuurlijk wel dat zij "zeer hoge autoprijzen" gewend zijn.
Mijn direkte baas krijgt een S80 kost in NL. ca. € 55.000 bij hun € 82.000.
En die hebben ook 25% bijtelling van de nieuwwaarde. Na 3 jaar is het echter nog maar 75% van de nieuwwaarde.

Zit te denken aan:

Citroen DS5 4hybrid
Skoda Octavia SW 1.6tdi DSG Eleg. bus. Line

Ik wil absoluut automaat rijden, schijnt dat die van de Citroen niet zo lekker rijdt. Ik vindt hem wel mooi, maar ben niet zo van Franse kwaliteit gecharmeerd. ;)

Octavia heb ik oud model gehad en dat is gewoon een goede, no nonsense auto. Met veel voor weinig. Ook al Superb gehad, idem dito. Nooit problemen met dit merk gehad.

Als het zover is schrijf ik wel weer een review. In de tussentijd rijd ik met mijn Porsche 928S4.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.