en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Bij liefhebbers van youngtimers liggen de autobladen uit 2003 opengeslagen op het bureau. De gunstige bijtelling bij zakelijk gebruik maakt modellen van 15 jaar of ouder nog steeds interessant. Wedden dat de markeerstift dikke lagen inkt heeft achtergelaten bij de BMW 760Li en de Volkswagen Phaeton W12?
De calculerende leaserijder, verwend geraakt door 14 procent bijtelling over zijn zuinige diesel, heeft het bij de keuze voor een volgende zakenauto niet gemakkelijk. Door de algemene regel van 22 procent neemt de auto onvermijdelijk een grotere hap uit het huishoudbudget. Aan de keukentafel komt voorzichtig de optie van elektrisch rijden ter sprake en gaat het erom of vier procent bijtelling opweegt tegen de ongemakken van een mogelijk tekortschietende actieradius. Voorzichtig wordt geïnformeerd of een collega in de zomervakantie zijn diesel twee weekjes kan missen. Youngtimer-bezitters hebben zichzelf vrijgesteld van zulke problemen, en voelen zich de koning te rijk in hun lijvige zakenauto’s. Die zijn weliswaar op leeftijd, maar bieden alle geneugten van het betere autoleven, terwijl de fiscus ze vriendelijk aanslaat voor 35 procent over de dagwaarde. Ideaal wanneer je een leuke 5-serie, V70 of E-klasse vindt voor een overzichtelijk bedrag. Wanneer het dan ook nog eens gaat om een versie waarvan je, toen hij nieuw was, al stiekem droomde hem ooit te bezitten, is de lol nog groter. Daarmee is de youngtimer voer voor autoliefhebbers, voor wie de zoektocht naar dat ene, mooiste exemplaar een belangrijk onderdeel van het young timer-plezier is. Je kunt hier ook heerlijk overdrijven. Als alle remmen losgaan, je de fiscus tot het uiterste wilt tergen en daarvoor zelfs bereid bent om je bijtellingsvoordeel met gepeperde brandstofrekeningen teniet te doen, is het duo op deze pagina’s uitermate geschikt. Veel dikker, luxueuzer en machtiger dan deze twee Duitse twaalfcilinder limousines worden youngtimers niet.
KOOPMANSHUIS
Dik, luxueus en machtig – en dan komt er een soort verlengde Passat in beeld? Pardon, de groen-grijze sedan is inderdaad een Volkswagen, maar geen Passat. Hij heet Phaeton, heeft een zesliter twaalfcilindermotor en is het grootste prestige-project in de historie van het merk. Maar maak je geen zorgen wanneer je hem bent vergeten, want zijn aanwezigheid op ’s lands wegennet is altijd zeer bescheiden geweest. Volgens de statistieken zijn er slechts 360 exemplaren in Nederland op kenteken gezet, en dat over een periode van 13 jaar. Bij de importeur noteren ze 2005 als het absolute topjaar in de Phaeton-verkopen, vanwege de 69 auto’s die er toen de deur uitgingen, vijf à zes stuks per maand maar liefst, en dat is gauw riant het dubbele van wat er in de overige jaren werd verkocht. Ter vergelijking: BMW verkocht dat jaar 291 stuks van de 7-serie en Audi verzamelde 262 handtekeningen voor de A8 – en dat waren nog best magere jaren voor beide modellen.