Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Volkswagen
  • Phaeton

Volkswagen Phaeton 3.2 V6 (2003)

Hard werken in stilte

1
Volkswagen Phaeton 3.2 V6 (2003)
Volkswagen Phaeton 3.2 V6 (2003)Volkswagen Phaeton 3.2 V6 (2003)Volkswagen Phaeton 3.2 V6 (2003)Volkswagen Phaeton 3.2 V6 (2003)Volkswagen Phaeton 3.2 V6 (2003)
  • Autotest
2 juli 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De duurste Volkswagen aller tijden kreeg van zijn geestelijk vader, ex-topman van VW, Ferdinand Piëch, als opdracht mee 'alle andere toplimousines in de schaduw te stellen'. De Volkswagen Phaeton is inderdaad subliem, maar dat zijn zijn concurrenten ook.

Het is echter de vraag of kopers in het topsegment een auto willen met het VW-logo in de grille. Daarom direct naar de essentie: hoe rijdt zo'n Phaeton?
VW belooft een auto die beter rijdt dan de toonaangevende topklasse-limousines, die stiller is, comfortabeler, gerieflijker en sneller. Als het geluidsniveau maatgevend is, kunnen we vaststellen dat de Phaeton is geslaagd. Wat is die auto stil! De decibelmeter gaf aan dat de Phaeton bij 100 km/h onder de 60 dB blijft. Het zo goed als ontbreken van windgeruis en rijgeluid draagt in hoge mate bij aan het comfort. Dat doen ook de fantastische stoelen, die op alle denkbare manieren te verstellen zijn. Ook de luchtvering (instelbaar van Comfort tot Sport) en de koersvastheid doen hun duit in het zakje. De Phaeton laat zich door zijwind of spoorvorming niet van de wijs brengen. Maar op bochtige wegen speelt de gevoelloosheid van de besturing de Phaeton parten. Zet je de vering op 'Sport', dan is het onderstel wel behoorlijk communicatief, maar de besturing blijft wat vaag rond de middenstand.


Hard werken
Nog twee belangrijke voorwaarden voor rijgenot op hoog niveau zijn een perfect
schakelende transmissie en voldoende motorvermogen. Om met dat laatste te
beginnen: de Phaeton is behept met de VR6 3.2 uit de Golf R32! Alleen moet die
zescilinder nú 'n auto voortbewegen die, zonder inzittenden en bagage, 2.084 kg
weegt. De motor moet echt alle registers opentrekken om de vaart erin te krijgen.
Wil je 'n sukkelende verkeersdeelnemer voorbij, dan moet het gaspedaal echt helemaal naar de bodem om de Tiptronicautomaat tot meerdere trappen terugschakelen te bewegen. En kijk eens naar zijn score op de sprint van 0–100 km/h: 11 tellen. Op snelheid lijkt de V6 echter niet de minste moeite te hebben met de zware Volkswagen. Uit zijn brandstofconsumptie blijkt trouwens dat er flink gewerkt wordt in de machinekamer. Netter dan 1 op 7 lukte niet. De automatische versnellingsbak van de Phaeton telt vijf overbrengingen en is op comfort afgestemd. Hij schakelt opvallend snel door naar een hogere overbrenging en zal uit eigen beweging niet snel terugschakelen. Tenzij je de stand 'Sport' kiest, dan is hij iets beter bij de les.
Overigens doet u er goed aan om bij een Phaeton V6 onmiddellijk voor andere velgen te kiezen. De standaardwielen meten 16 inch en lijken van een afstand
zelfs op wieldoppen. Wanneer je het over uitrusting hebt, kom je bij auto's als deze al snel terecht in opsommingen waar een normaal mens duizelig van zou worden. Bij de Phaeton moet alleen worden bijbetaald voor een navigatiesysteem en leren bekleding. Je voelt je veilig in de weldadige Phaeton. Het enige wat uit de toon valt, zijn het stuur en de schakelaars voor richtingaanwijzers en ruitenwissers. Ze ogen te gewoontjes voor een extreem exclusieve auto als de Phaeton. En nu we het toch over dat stuur hebben: daarin zitten de knoppen voor de cruise control verwerkt en dat blijkt minder handig dan een aparte schakelaar aan de
stuurkolom.
Een week sturen met de Phaeton heeft vooral aan het licht gebracht dat hij een ontzettend hoog verwengehalte heeft en ongekend goed is voor zijn inzittenden. De afwerking en de gebruikte materialen zijn van absolute topkwaliteit en het comfort staat op zeer hoog niveau. Onze zwaarste kritiek op de Phaeton is zijn V6. Verder is de auto subliem.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Phaeton 3.2 V6 5-zitter
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 86.265

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.189 cc
Maximaal vermogen 177 kW / 241 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 315 Nm bij 2.400 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 5.055 mm / 1.903 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.881 mm
Massa leeg 2.010 kg
Laadvermogen 630 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.200 kg / 750 kg
Banden235/60YR16Prijzen
Topsnelheid 242 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s (fabrieksopgave: 9,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 5,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,7s
Brandstofverbruik 12,2 l/100km
CO2-uitstoot 290 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Phaeton
Volkswagen Volkswagen Phaeton

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Phaeton 4.2 V8 LANG HIGHLINE / AIRCO / LEER / NAVI / STOEL VERWARM + KOE

    Volkswagen Phaeton 4.2 V8 LANG HIGHLINE / AIRCO / LEER / NAVI / STOEL VERWARM + KOE

    • 2008
    • 147.442 km

    € 14.990

    Volkswagen Phaeton 4.2 V8 Lang 4p. Highline BOMVOL TOPSTAAT

    Volkswagen Phaeton 4.2 V8 Lang 4p. Highline BOMVOL TOPSTAAT

    • 2010
    • 192.397 km

    € 17.999

    Volkswagen Phaeton 5.0 TDI V10 5p. * YOUNGTIMER !!

    Volkswagen Phaeton 5.0 TDI V10 5p. * YOUNGTIMER !!

    • 2005
    • 276.676 km

    € 5.750

Meer Volkswagen Phaeton occasions

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Phaeton specificaties
  • Volkswagen Phaeton occasions
  • Volkswagen Phaeton video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Phaeton tests
  • Volkswagen Phaeton gebruikersreviews
  • Volkswagen Phaeton index
PREMIUM
Volkswagen Phaeton 6.0 W12 - BMW 760Li

Volkswagen Phaeton 6.0 W12 - BMW 760Li

Bij liefhebbers van youngtimers liggen de autobladen uit 2003 opengeslagen op het bureau. De...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Phaeton 3.0 TDI V6 4Motion 5-zitter Highline (2009)

    Volkswagen Phaeton 3.0 TDI V6 4Motion 5-zitter...

    2
    • 26 januari 2014
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Phaeton 3.0 TDI V6 4Motion 5-zitter (2011)

    Volkswagen Phaeton 3.0 TDI V6 4Motion 5-zitter...

    2
    • 20 november 2013
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Phaeton 3.0 TDI V6 4Motion 5-zitter (2008)

    Volkswagen Phaeton 3.0 TDI V6 4Motion 5-zitter...

    21
    • 22 maart 2012
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Phaeton 5.0 V10 TDI 4Motion 5-zitter Highline (2004)

    Volkswagen Phaeton 5.0 V10 TDI 4Motion...

    24
    • 28 februari 2005
meer reviews
Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

Met alle elektrische Kia’s en Volvo’s in de top van de verkooplijsten lijkt het een ver verleden...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Volkswagen Phaeton 6.0 W12 - BMW 760Li

    Volkswagen Phaeton 6.0 W12 - BMW 760Li

    • 22 december 2018
  • Nieuws
    In het Wild: Volkswagen Phaeton W12

    In het Wild: Volkswagen Phaeton W12

    84
    • 11 juni 2018
  • PREMIUM
    VW Phaeton 3.0 TDI V6

    VW Phaeton 3.0 TDI V6

    • 24 januari 2017
  • Nieuws
    Facelift Friday: Volkswagen Phaeton

    Facelift Friday: Volkswagen Phaeton

    74
    • 12 augustus 2016
  • Nieuws
    Doek valt voor Europese Volkswagen Phaeton

    Doek valt voor Europese Volkswagen Phaeton

    89
    • 22 maart 2016
  • Nieuws
    Komst nieuwe Volkswagen Phaeton uitgesteld

    Komst nieuwe Volkswagen Phaeton uitgesteld

    149
    • 22 augustus 2015
  • Nieuws
    Volkswagen Phaeton alleen nog leverbaar met V8

    Volkswagen Phaeton alleen nog leverbaar...

    115
    • 3 augustus 2015
Merk
Merk
  • Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen gaat samenwerken met Mahindra

    Volkswagen gaat samenwerken met Mahindra

    51
    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond -...

    26
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend design

    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend...

    49
    • 16 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    119
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend als de rest

    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend...

    86
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden