Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Volkswagen Phaeton

Feestwagen

Volkswagen Phaeton
  • Luc Vranken
  • Eerste rijtest
9 juli 2002 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2002 week 24
AutoWeek 2002 week 24

Je leest het in AutoWeek 2002 week 24

Oberklasse. Vanaf september doet VW mee in de race op dat allerhoogste niveau. En deze Phaeton moet het daar gaan doen. Dus maakte Volkswagen van die toplimousine een heuse feestwagen. We reden 'm van Dresden naar Berlijn. En weer terug.

'Ga jij maar even rijden, dan ga ik achterin zitten en de directeur uithangen', zeg ik tegen fotograaf Louis. Hij neemt de bestuurderspositie van me over, maakt de stand van de 18-voudig verstelbare stoel tot de zijne en geeft de 420 pk sterke W12-uitvoering, het topmodel van de Phaeton, de sporen. Ik installeer me rechts achterin. Na het pielen met de zes verschillende knoppen voor de achterzetelverstelling, het inschakelen van de rugmassage en het activeren van de stoelverwarming, ontbreekt het me nog aan een ding: voldoende beenruimte. Door nog een knopje in te drukken kan de achterpassagier echter ook de stoel vóór hem verstellen. Dus verschaf ik mezelf een riante beenruimte met een simpele druk op deze knop. Vervolgens is het tijd om de airco helemaal aan mijn wensen aan te passen. Achterin kunnen beide passagiers, evenals de voorste inzittenden, elk hun eigen klimaatje creëren, zodat in een Phaeton vier verschillende weertypen kunnen heersen. Is dat feest of niet?

Louis gaat lekker, ongemerkt tikken we de 200 aan. Pas bij 250 (afgeregelde) kilometers per uur is het over voor de opper-Phaeton, maar daar komen we niet aan. Er doemt een tunnel op. Met het licht aan duiken we een donker gat in en¼ het lijkt in enen wel kerstmis! Een Phaeton in het donker is van binnen net een kerstboom. Prachtig. Ein richtiger Festwagen.

Serieuze VW-zaak
'Volkswagen wil een wereldspeler zijn en wereldspelers zijn vertegenwoordigd in alle segmenten. VW moet dus ook een Oberklasse-limo aanbieden én een SUV zoals de Touareg', zo maakt een marketingman van VW in Wolfsburg duidelijk bij de chique presentatie van de nieuwste VW vorige week. Dus die topklasser is er nu en dat ontgaat het Duitse publiek bepaald niet. Wat een bekijks met deze verse sedan als we de binnenlanden van het oude Oost-Duitsland en de Stadtmitte van zowel Dresden als Berlijn onveilig maken. VW spreekt over een 'ingetogen, elegante limousine', vooral niet te patserig dus. Maar voorlopig trek je veel meer aandacht met deze Phaeton dan met welke A8, Lexus, S-Klasse of BMW 7 ook. Vooral en profil en recht van achteren maakt de VW indruk. Trap op de rem en de ronde Ferrari-achterlichten knallen je tegemoet. Kijk via het achterportier richting C-stijl en zie de subtiele hoek die de carrosserie daar maakt. Alleen dat front, daar zijn we nog niet uit. Met alle respect, dat lijkt toch veel te veel op een doodgewone Passat!?
'Daar hebben we over nagedacht', vertelt onze zelfde marketingman, 'maar we wilden de Phaeton per se een VW-familiegezicht geven. Bovendien is het andersom: het front van de huidige Passat is juist gebaseerd op dat van de Phaeton, want die was eerder klaar. 'Dat is ook de reden dat VW maar heel even in het begin van het Phaeton-project heeft overwogen de Phaeton een andere merknaam te geven zoals, Toyota dat met Lexus heeft gedaan. Maar daar stapten ze snel vanaf. 'Ook de Lupo-rijder mag genieten van de uitstraling van een VW-product als de Phaeton', aldus marketeer Martin. Maar die sturen we nu weg, want we willen rap verder!

Doe maar achttien inch
De W12 (140.000 euro, slik) staat op 18 inch, instapmodel V6 (vanaf 84.000 euro) doet het met 16 inch: wat een verschil in aangezicht zeg. Bovendien heeft de dikste standaard vierwielaandrijving, de V6 is voorwielaangedreven. Tijdens het rijden merk je daar in zoverre wat van dat de V6 wat weker overkomt dan de W12. Gek genoeg klinkt de V6 weer wat sportiever dan de W12 als je ver doortrekt in de versnellingen. Vanuit het vooronder produceert de zespitter een ronduit rauwe brul. Niks van dat al in de 12-cilinder: die is altijd geraffineerd. En¼ altijd snel. Alleen is 'ie zó beschaafd dat je dat niet echt heel intensief beleeft. Met het onderstel van de Phaeton is iets bijzonders aan de hand, het is namelijk voorzien van luchtvering. De stugheid past zich bovendien aan de wegomstandigheden aan. Een optimale allroundafstemming heeft de Phaeton desondanks niet. Want op de oude klinkerwegen van de Duitse binnensteden of de kadunk-kadunk-kadunk-snelweg door de voormalige DDR valt op dat de auto korte oneffenheden erg duidelijk doorgeeft, zowel in geluid als in gevoel. Schoonheidsfoutje?

Het gewicht blijft ergens
Louis wil foto's maken van een rijdende Phaeton. Dus van de snelweg af, het binnenland in, op zoek naar een rustig weggetje. Vijf keer heen en weer rijden, vijf keer snel optrekken, hard afremmen, vijf keer vlot keren en altijd blijven opletten. De Phaeton scoort dan goed op het punt 'handelbaarheid'. Hoewel de achterkant matig te overzien is door de erg vette C-stijlen en een relatief kleine achterruit, is de draaicirkel prettig compact, laat de VW zich precies (maar wel erg gevoelloos) sturen en is bediening van pookknop en richtingaanwijzers vanzelfsprekend. Gooi je een Phaeton kort door de bocht, of slinger je hem in het rond, dan voel je wel het gewicht even doordenderen, doorduwen. Dat kan ook niet anders, want dit beestje doet zomaar eventjes 2400 kilo schoon aan de haak! Verder bekruipt ons bij dynamisch stuurwerk nog een ander gevoel: het Audi A8-gevoel. Toch nog maar even aan VW vragen: is die Phaeton niet gewoon een extra concurrent in eigen huis voor die A8? 'Hij zit absoluut in hetzelfde segment maar de nieuwe A8 (introductie eind september in Parijs, LV) staat straks verder af van de Phaeton dan nu het geval is. Met de A8 gaan we op de sportievere toer.'

Chroom waar we ook kijken
Zegt u het maar: gaat u voor mirte, wortelnoten, kastanje of gewoon eucalyptus? In de grote VW kun je kiezen welke houtsoort je op het dashboard en op de deuren wilt. Maar dat geldt niet voor het chroom. Dat is standaard op de Phaeton. En nog eens uitgebreid ook. Complimentje voor de tekenaar: het is veel, maar niet te veel en het is mooi. De dunne randjes rond de klokken (waaronder een olietemperatuurmeter), het display van de keuzehendel, de knopjes van de elektrische buitenspiegelverstelling (vlakbij die keuzehendel). Kijk om je heen in de Phaeton en heus: de topklasse straalt er van af. Bij een donker interieur is de atmosfeer echter nogal somber en erg serieus, maar dat chroom verluchtigt de boel weer een beetje. En dan die zitpositie. Over de zeer uitgebreide verstelbaarheid van de stoelen (met geheugenfunctie), hadden we het al en het is dan ook geen verrassing dat we een perfecte rijpositie vinden. Die perfecte werkplek komt mede door het uitgebreid, traploos en elektrisch in hoogte en diepte verstelbare stuurwiel. Dat stuurwiel zit in de W12 ook nog eens bomvol functies. Onder meer: automatische afstandsregeling ofwel ADR. We naderen een truck die 100 rijdt, hebben de VW op de cruise met ADR staan en¼ de Phaeton mindert vaart en houdt een constante snelheid. Zonder dat we rem- of gaspedaal aanraken. Dan sturen we naar de vrije linkerbaan en¼ de VW trekt door naar de oorspronkelijk ingestelde cruise-snelheid. Jammer alleen dat 'ie dat zo traag doet. Een achteropkomende inhaler moet dan geheid in de remmen. Dan kun je dus beter zelf het gaspedaal weer beroeren.

Wat moeten we ermee?
Die W12 is een prijzig 'karretje'. Maar dan krijg je ook wat. Hij is beresterk, erg compleet, vast erg veilig en binnen- en buitenkant 'kloppen'. Het is verder een heel harmonieuze auto.
De instap-V6 is wel een beetje een rare kwibus. Want wie telt er nu 84.000 euro neer voor een auto als deze en gaat dan zelf zitten schakelen? De zesbak schakelt overigens prima en is goed afgestemd op de V6-motor, maar opmerkelijk blijft het wel. De V6 is uiteraard ook met automaat te bestellen.
Rijden met de nieuwe Phaeton is bijzonder, maar niet bijzonder spannend. Auto's van de Oberklasse zijn veelal slaapverwekkend goed omdat alles zo gigantisch wordt gefilterd dat¼ dat het eigenlijk niet leuk meer is. Wat dat betreft lijkt de Phaeton dus te passen in die Oberklasse.
Dan de hamvraag. De vraag die de hele automobiele wereld zich stelt: gaat VW met de Phaeton een echt plekje in de topklasse veroveren? Kan de auto op tegen de gevestigde karren met de klinkende imago's?
Da's heel simpel. Dat bepaalt u.

  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Phaeton
Volkswagen Volkswagen Phaeton

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Phaeton 4.2 V8 LANG HIGHLINE / AIRCO / LEER / NAVI / STOEL VERWARM + KOE

    Volkswagen Phaeton 4.2 V8 LANG HIGHLINE / AIRCO / LEER / NAVI / STOEL VERWARM + KOE

    • 2008
    • 147.442 km

    € 14.990

    Volkswagen Phaeton 4.2 V8 Lang 4p. Highline BOMVOL TOPSTAAT

    Volkswagen Phaeton 4.2 V8 Lang 4p. Highline BOMVOL TOPSTAAT

    • 2010
    • 192.397 km

    € 17.999

    Volkswagen Phaeton 3.0 TDI Automaat Highline | 5 Persoons |

    Volkswagen Phaeton 3.0 TDI Automaat Highline | 5 Persoons |

    • 2011
    • 244.010 km

    € 11.990

Meer Volkswagen Phaeton occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Phaeton specificaties
  • Volkswagen Phaeton occasions
  • Volkswagen Phaeton video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Phaeton tests
  • Volkswagen Phaeton gebruikersreviews
  • Volkswagen Phaeton index
PREMIUM
Volkswagen Phaeton 6.0 W12 - BMW 760Li

Volkswagen Phaeton 6.0 W12 - BMW 760Li

Bij liefhebbers van youngtimers liggen de autobladen uit 2003 opengeslagen op het bureau. De...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Phaeton 3.0 TDI V6 4Motion 5-zitter Highline (2009)

    Volkswagen Phaeton 3.0 TDI V6 4Motion 5-zitter...

    2
    • 26 januari 2014
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Phaeton 3.0 TDI V6 4Motion 5-zitter (2011)

    Volkswagen Phaeton 3.0 TDI V6 4Motion 5-zitter...

    2
    • 20 november 2013
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Phaeton 3.0 TDI V6 4Motion 5-zitter (2008)

    Volkswagen Phaeton 3.0 TDI V6 4Motion 5-zitter...

    21
    • 22 maart 2012
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Phaeton 5.0 V10 TDI 4Motion 5-zitter Highline (2004)

    Volkswagen Phaeton 5.0 V10 TDI 4Motion...

    24
    • 28 februari 2005
meer reviews
Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

Met alle elektrische Kia’s en Volvo’s in de top van de verkooplijsten lijkt het een ver verleden...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Volkswagen Phaeton 6.0 W12 - BMW 760Li

    Volkswagen Phaeton 6.0 W12 - BMW 760Li

    • 22 december 2018
  • Nieuws
    In het Wild: Volkswagen Phaeton W12

    In het Wild: Volkswagen Phaeton W12

    84
    • 11 juni 2018
  • PREMIUM
    VW Phaeton 3.0 TDI V6

    VW Phaeton 3.0 TDI V6

    • 24 januari 2017
  • Nieuws
    Facelift Friday: Volkswagen Phaeton

    Facelift Friday: Volkswagen Phaeton

    74
    • 12 augustus 2016
  • Nieuws
    Doek valt voor Europese Volkswagen Phaeton

    Doek valt voor Europese Volkswagen Phaeton

    89
    • 22 maart 2016
  • Nieuws
    Komst nieuwe Volkswagen Phaeton uitgesteld

    Komst nieuwe Volkswagen Phaeton uitgesteld

    149
    • 22 augustus 2015
  • Nieuws
    Volkswagen Phaeton alleen nog leverbaar met V8

    Volkswagen Phaeton alleen nog leverbaar...

    115
    • 3 augustus 2015
Merk
Merk
  • Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen gaat samenwerken met Mahindra

    Volkswagen gaat samenwerken met Mahindra

    51
    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond -...

    26
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend design

    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend...

    49
    • 16 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    119
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend als de rest

    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend...

    86
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden