Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk BlueM. T. Highline (2011)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk BlueM. T. Highline (2011)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 2.0 TDI 170pk BlueM. T. Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst3.900 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk weer een Passat ! ?

  • 2.120 km

Na twee Passats even 'de weg kwijt geweest' met een Alfa159 en (tijdelijk) een BMW 320D, nu weer terug bij Passat. Vorige week vrijdag mocht ik bij mijn dealer Wealer in Heerlen van Tom Stassen mijn bolide in ontvangst nemen. Maar liefst een uur en een kwartier uitleg gehad over alle knopjes, opties en nieuwe dingetjes. Niet een keer gedacht "dat weet ik nog wel"... Dus super begin !
In een week tijd dus ruim 2000 kilometer gereden, waarvan een groot deel op de Duitse snelweg.
De auto is in één woord: GENIETEN.
Prima trekkracht (170 pk), goede wegligging (niet te stug, maar wel stevig op de weg). Erg goede keuze van extra's. Het sportpakket levert o.a. twee fantastische stoelen, door het executive pakket voorzien van leder. De beste optie ooit gekozen.
Wennen is de bediening van de cruise control, de bediening van de boordcomputer op het stuur ipv aan de ruitenwisserhendel, bediening radio, telefoon en navigatie, maar alles redelijk intuïtief te bedienen (na de uitleg van Tom ;-)).
De eerste 1500 km mag je niet meer dan 3000 toeren maken, maar dat betekent in de 6e versnelling op de Duitse snelweg een knappe 180 km/u. Daarbij zeker geen overdreven geluidsproductie, integendeel, lekker stil binnen. Alle vakjes, bekerhouders e.d. kunnen de goedkeuring van mijn ega wegdragen, de enorme kofferruimte van ons beiden. Als fanatiek vrijetijds-golfer kunnen we nu wel erg gemakkelijk twee golftassen mét karretje vervoeren. De runflat banden leveren nog extra opbergruimte (door het ontbreken van een reserve-wiel) op. In de kofferruimte 12V aansluiting en de mogelijkheid om de stoelen te ontgrendelen om de rugleuning neer te klappen. Pico bello! Helemaal fijn is de mogelijkheid om de afdekrol met een licht aantikken tot halverwege en een tweede tik helemaal terug te laten 'rollen'. Erg handig.
Uitsluitend lof? Nee, een storend punt is de 'taalkeuze' in het dashboard. De halve wereld kan hier een taal kiezen (Engels, Duits, Frans, Italiaans, Arabisch, etc.), maar géén Nederlands. Beetje maf in zo'n Volkswagen minnend land als Nederland, maar uiteindelijk zal ik hier nog wel mee kunnen leven.
Maar ... wat ronduit onacceptabel is, is het feit dat de kaarten van het navigatiesysteem sterk verouderd zijn. Let wel, je kunt tegenwoordig bij een navigatiesysteem van 300 euro al ieder kwartaal je kaarten updaten, maar Volkswagen heeft de arrogantie om een systeem te leveren van meer dan 1000 euro en kaarten mee te leveren, waar bijvoorbeeld de randweg Eindhoven (gereed sinds zomer 2010 !!!) niet op de juiste wijze wordt weergegeven. De dealer verwijst naar de importeur en de kaartenleverancier Navteq. De klacht naar Auto Pon gaat natuurlijk nog wel komen, Navteq levert volgens haar website ieder kwartaal nieuwe kaarten ... Kortom een accessoire dat sterk overgeprijsd is en niet past bij de verdere beleving van deze verder schitterende auto. Ik hoop van harte dat iedere eigenaar cq berijder van een Passat2011 met navigatiesysteem Pon gaat bestoken met klachten, anders blijft bij mij toch een nare smaak hangen.
Wordt ongetwijfeld vervolgd ...

Iets meer ervaring

  • 3.900 km

Bijna 2000 km verder zijn mij een aantal zaken opgevallen aan mijn fantastische auto.
De AutoHold functie is echte toegevoegde waarde. Eigenlijk vergelijkbaar met cruisecontrol een aantal jaar geleden. Zolang als je niet weet dat het bestaat, mis je het niet. Als je het hebt en eraan gewend bent, wil (kun) je niet meer zonder.
Wat erg opvallend is, is dat het start-stop systeem hetzelfde lijkt te werken als bij mijn vorige auto (BMW320D), m.a.w. in de vrij zetten, koppeling laten opkomen en de motor stopt. Wat echter opvalt is dat bij het weer activeren van de motor via het induwen van het koppelingspedaal, het hele elektrische circuit een 'dip' krijgt. Het licht van de koplampen verzwakt, de blower van de airco blaast even iets minder. Bij de BMW was daar helemaal niks van te merken.
Het navigatiesysteem is nog altijd niet ge-updated door VW c.q. AutoPon, maar het is wel beresnel met het berekenen van de route. Nu nog actuele kaarten ...
Het verbruik valt nog tegen, nog niet onder de 6,3 liter/100 km kunnen krijgen. Wellicht dat dat beter gaat als ik wat meer kilometers op de teller heb.
Verder is de automatische meting van de luchttoevoer (verontreinigde luchttoevoer of niet) helemaal geweldig. Niet meer in de file (of tunnel) een knopje zoeken om de luchtcirculatie op 'intern' te zetten, maar een automatische 'afsluiting' als de toegevoerde lucht verontreinigd is. Chapeau!
De beschikbare ruimte voldoet helemaal aan mijn (hoog gespannen) verwachtingen. Als we gaan inkopen en ik laad de normale, wekelijkse boodschappen in de kofferbak, blijkt dat we twee keer zoveel hadden kunnen inkopen ;-)
De beenruimte, zowel voor- als achterin, is riant. Wat ik wel potentiële kopers zeer aanbeveel is het sportpakket. Dit ivm de stevigere stoelen. stevige zit, goede steun en met de leren bekleding, prima 'looks'.
Op de verouderde kaarten van het navigatiesysteem na, dus niks te klagen.
wordt vervolgd ...

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.