Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150pk Business Edition R (2016)

autoreview

Volkswagen Passat
Volkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen PassatVolkswagen Passat Variant

Signalement

UitvoeringPassat Variant 2.0 TDI 150pk Business Edition R
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst20.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 4 maanden

  • 20.000 km

Begin maart deze Passat afgeleverd gekregen na de bestelling november vorig jaar. Overigens stond de auto al na 8 weken vanaf januari bij de dealer maar ivm lopend leasecontract pas in maart geleverd.

Keuzeproces:
Lang getwijfeld tussen nieuwe 3-serie ( vorige kwam uit pool) en de nieuwe Passat. Omdat de BMW touring in gewenste samenstelling duurder werd dan wij wilden toch de rationele keuze gemaakt voor de Passat, De ruimte in de auto is enorm, zoals bekend, en in de Business Edition R goed in de opties.

Uitvoering:
Variant
150pk handbal ivm bijtelling van 21%
Tungsten metallic
Donkerbruin leer met stoelverwarming
Avance Pakket met panoramadak
Achteruitrijcamera
Active Info Display (onderdeel Bus Ed R)
LED Plus

Qua looks naar mijn smaak net even wat aparter dan de reguliere Passat door andere grille, bumpers en LED plus dagverlichting, die afwijkt van de reguliere dagrijverlichting. . Auto oogt daardoor breder en lager.

Ervaringen na 20.000km
- Wij rijden ca. 1:18. Redelijk maar niet extreem goed. Zorgt wel voor een bereik van 1100 km op een tank, dus dat is fijn.
- De stoelen zijn goed en zorgen ook na 1.000 km op een dag dat je zonder pijn uitstapt. Bieden voldoende steun (zijn wel ergo comfort stoelen). Zitting is wel wat vlak, waardoor je meer op de stoel zit dan erin. De BMW sportstoelen zitten m.i. echt een stuk beter. Let overigens op: in de BUs Ed R zijn de voorstoelen verschillend. Alleen de bestuurder heeft een uitschuifbaar deel in de zitting.
- Alle connectiviteit is aanwezig. De active info display is fantastisch en een echte toevoeging op het reguliere scherm. Bij staat de AID altijd op navigatie, waarbij ik het grote scherm veel voor muziek gebruik. Wat jammer is, is dat je dan de navigatieaanwijzigingen niet meer ziet op het grote display in het midden op het dashboard. Als dat deelbaar zou zijn voor muziek en navi (zoals dat bij BMW kan) zou dat nog een echte toevoeging zijn. Volgens mij is de virtual display van Audi hierin beter. Apple CarPlay vind ik een zinloze optie. Werkt bovendien alleen via snoer. maar apps als spotify kan je ook gewoon streamen CIA Bluetooth of USB. De andere apps beschikbaar via CarPlay gebruik ik niet in de auto. Wat verder onhandig is, is dat je voor online file-informatie iedere keer je telefoon als hotspot moet instellen en opnieuw moet verbinden. Zou eigenlijk automatisch moeten gaan. Maar werkt verder wel heel goed.
- De versnellingsbak schakelt soepel en precies. Dat is handig want de 150pk is op zich voldoende, maar ik merk dat ik vaak bij inhalen even 1-2 versnellingen terugschakel.. Toch mis ik de automaat en is het zonde dat die leidt tot 25% bijtelling.
- Motor: over het algemeen toereikend zoals gezegd. Stil, alleen treedt vanaf 140kmh vaak een heel hinderlijk bromgeluid op.. Misschien komt het door de banden, maar ben denk het niet. Verder ook op hoge snelheden in Duitsland blijft de auto erg stil. Ik mis wel iets power, dus wellicht dat de 190pk beter is. Maar is in de marge. Over het algemeen voldoende.
- Wegligging is goed. Er is veel grip en eigenlijk nooit onderstuurd. De bochtsnelheden die je kunt halen zijn verrassend hoog. Daarbij is de auto stevig, maar toch comfortabel geveerd. Ideaal voor snelweg kilometers. Auto voelt wel wat zwaar aan en is m.i. minder geschikt voor uitdagende kleinere wegen. Hierin missen wij echt het BMW-gevoel, maar dat wisten wij toen we de auto kochten, dus dat kan ik de auto niet verwijten. Is meer kwestie van smaak denk ik.
- Stuurgedrag is daarmee ook oké. Zoals bekend niet heel veel gevoel en het stuur zelf is aan de dunne kant.
- ergonomie is zeer goed
- Ruimte, ruimte en nog eens ruimte. Net terug van vakantie en je moet echt moeite doen om zoveel mee te nemen dat je bagage boven de rolhoes uitkomt. Achterpassagiers hebben echt een zee aan beenruimte, dus wat dat betreft kun je geen betere auto nemen.
- Panoramadak: geeft een luxe gevoel en veel licht als je een donker interieur hebt. Het donkerbruin leer dat wij hebben vind ik erg mooi (smaak) maar op de vloer zie je alles. Het dak opent ver, zodat ik het gevoel uit mijn cabrio enigszins benader
- Ambient verlichting binnen geeft warme sfeer. Zowel voetenruimte, portiervakken als handgrepen zijn verlicht. Daarnaast een led strip in de portieren. Ziet er fraai uit
- Led verlichting is weer beter dan xenon. Alleen schijnt het bij ons niet ver genoeg. Wellicht iets niet goed in de afstelling. Meedraaiende koplampen m.i, een zinloze optie, zelfs in buitenland. Dus Led Plus is alleen voor looks interessant
- Auto hold werkt perfect. In Nederland weliswaar niet heel hard nodig, maar zeker in buitenland erg handig. Gewoon even de rem vasthouden en dan schakelt het systeem in, waardoor je de rem kunt loslaten. Werkt perfect, zowel heuvel op als af.
- De dealer in Zeist was vriendelijk in het aankoopproces, hoewel vooral de kennis van de connectiviteit te wensen overlaat. Tenzij je een van de jongere verkopers spreekt. Daarbij is aftersales beroerd. Men lijkt zich weinig te bekommeren om bestaande klanten. Op vragen wordt niet terug gekomen, terwijl wel wordt toegezegd ed. Dit neem ik wel mee als ik ooit een nieuwe Volkswagen bestel. Niet hier vermoedelijk. Maar volgens mij lees ik dit over mee VW dealers.

Concluderend een fijne auto, waarvan wij tot op heden niet echt spijt hebben en waarmee ik prima nog 4 jaar verder zou kunnen rijden..

Door verandering van baan inmiddels een een nieuwe auto uitgezocht en toch terug gegaan naar BMW. Een 320dA touring in Centennial High Executive. Het prijsverschil is ca. 5k, maar daarvoor dus wel een automaat en meer vermogen met ook een goede uitrusting. Belangrijkste overweging hierbij is dat de BMW een veel betere rijpositie biedt en je meer betrekt bij het rijden dan een Passat. Toch ben ik positief verrast door de kwaliteit van de Passat en is het een erg goede auto, die eigenlijk niets fout doet.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.