Volkswagen Passat Variant 2.0 BiTDI 240pk 4Motion Highline (2014)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 2.0 BiTDI 240pk 4Motion Highline (2014)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 2.0 BiTDI 240pk 4Motion Highline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf8.700 km
KM-stand laatst19.000 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volkswagen Passat Variant 2.0 BiTDI 240pk 4Motion

  • 9.800 km

Vorige week was het dan eindelijk zover. Ik mocht mijn VW Passat op halen.

Het gaat hier om een jong gebruikte Passat. Vorige eigenaar was de eigenaar van een lokale Volkswagen Garage, welke 8700km op de teller heeft gezet. De prijs was ook stukken aantrekkelijker t.o.v. een splinternieuwe.

Wat zit er zoal op en aan deze zwarte Passat? (shortlist)
- Highline uitvoering
- Deepblack Perleffect
- Lederen bekleding ('Nappa")
- Discover Pro-systeem
- Area View en Camera
- Cruise control met automatische afstandsregeling (ACC) tot 210km/h
- "Marseille" 18 inch velgen
- Trekhaak (elektrisch wegklapbaar)
Verder nog de nodige assistenten aanwezig voor o.a: Licht, parkeren en onderstel.

Inmiddels de eerste paar ritten erop zitten waaronder 2 langere. Wat kan ik zeggen echt vergelijkbaar met de Golf is de auto niet. De Passat is en biedt gewoon aanzienlijk meer in de zin van comfort, luxe en vermogen.

Van alle vooruitgang wat springt er bovenuit.
- Carkit, mensen kunnen mij veel beter verstaan en ik hen ook.
- ACC, het is even wennen om op de techniek te vertrouwen, maar wat ontspannend rijden als de auto anticipeert op de voorganger.
- Comfort, in de zin van stoel en interieur geluid.
- Keyless Entry, sleutel niet nodig om auto te openen, sluiten of zelfs starten.
- Area View, eindelijk weten hoe ver je nog achteruit kan (zonder het bekende gezegde: boem is ho, en plons is water.)

Kan er dan nog iets beter?
- Verbruik zal wel tegenvallen t.o.v. de Golf... (Sommige dingen moet je niet willen weten.)
- Het Easy Open pakket zou ik bij een nieuwe auto wel geselecteerd hebben. Aangezien ik meerdere keren per dag in de kofferbak moet zijn.
- Opbergvakjes zijn kleiner dan in de Golf, m.u.v. de kofferbak en de brillen- en drankhouder.

Tot zover is het een pracht wagen om te zien en rijden.
Binnenkort meer info, eerst wat kilometers op de teller zetten.

  • 19.000 km

Nog altijd zo blij als een kind met de auto alweer bijna 6 weken onderweg.
Hierbij een indruk over de Passat.

Vermogen:
Fenomenaal is een understatment! Tot de 220km/u is de machine niet te stoppen de laatste 40km/u duren iets langer. Inhalen stelt niks meer voor, mede door de DSG blijft de auto eigenlijk vrijwel feilloos accelereren. Heb al een aantal keer van medepassagiers de vraag gekregen of er geen benzine motor in lag door het vermogen wat snel merkbaar wordt.

4Motion:
Afgelopen week een mooie velddag gehad in Duitsland echter door de regen was het toch een beetje nat geworden. En een zware aanhanger in het natte gras op een lichte helling was toch een uitdaging voor de Sharan van mijn collega. Met de 4x4 wilde het helemaal niks zeggen, rustig aan met weinig slip de aanhanger weer op het asfalt gezet.

Verbruik:
Dankzij de mooie website van Spritmonitor.de het verbruik ook redelijk in kaart kunnen brengen.
Volgens de website van VW zou het gemiddeld verbruik van deze Passat rond de 18,5km/l zijn.
Praktijk wijst echter na 12 tankbeurten uit dat het gemiddeldeverbruik rond de 12,4km/l ligt. Ter vergelijking met de Golf lag dit rond de 14-15km/l. Rijd niet vaak auto op zondag zullen we maar zeggen... Een kleine 1500km geleden kwam ineens de melding dat de AdBlue bijna op was op het scherm naar boven. Ter verduidelijking: AdBlue is de gedeponeerde handelsnaam voor AUS32, een 32,5%-oplossing van ureum in gedemineraliseerd water, die gebruikt wordt als bijvoeging bij bijvoorbeeld vrachtwagens die diesel gebruiken, om ze schoner te laten rijden.
Verbruik hiervan is rond de 1 liter per 1000km.

Bijzonderheden:
Tot op heden houd de Passat zich goed, hopen dat het zo blijft.
Wat viel er op in deze weken? Tot op heden bleef de Discover Pro 2x hangen. Maar door opnieuw opstarten was het probleem opgelost.
Bandenspanning was rondom 2 bar. Echter staat in de boekjes en in de deurstijl dat bij lege belading 2,6 gewenst is en bij zware belading richting de 3 bar zelfs. (Vond ik persoonlijk veel in vergelijking met vorige auto`s.)

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.