Volkswagen Passat Variant 1.8 5V (2000)

autoreview

Volkswagen Passat Variant
Volkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieur

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.8 5V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf174.000 km
KM-stand laatst234.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 234.000 km

Mijn vriendin en ik hebben deze auto dit jaar bij een handelaar gekocht en ik mag
wel zeggen dat we er zeer over te spreken zijn!
Nu was de overstap ook wel erg groot i.v.h. tot onze vorige wagen en daarom zien we
alles misschien iets te rooskleurig maar dit is gewoon een of twee klasses hoger
hoor!
Kijk, ik hou van grote praktische auto’s met een eveneens groot uitstralingsniveau
en ik vind dat deze wagen dat alles bezit! Wat nou VW is saai; mooie zeer goed
doordachte werkpaarden zijn het, gemaakt voor vele, vele kilometers...
En het feit dat je geen 200 meter kunt lopen in dit land zonder er niet eentje tegen
te komen (of een Opel, nog zo’n kei) bewijst dat velen het met mij eens zijn
(ondanks de ietwat pittige prijs zowel gebruikt als nieuw).
’Klasse fuer die Masse’ werd het beleid bij VW omschreven door de nieuwe baas daar
en we zijn het 200% met hem eens.
Je kan niet verkeerd zitten in deze Passat, alles valt te verstellen, van binnen is
-ie lekker groot en ruim, dashboard is mooi;strak en overzichtelijk (en ik kick een
beetje op die blauwe verlichting van de klokken etc.)de vorige eigenaar heeft er
lekker een ’climatronic ’ in laten zetten (geniale airco; andere merken hebben vast
ook wel zoiets maar dat weet ik niet) en last but not least tevens de reden van deze
review: als tegengas voor eerder gelezen Reviews over deze wagen; niets kraakt en
rammelt en piept in het interieur. En dat met deze kilometerstand! Ja, het is
overduidelijk een leasebak geweest maar er zijn waarschijnlijk ook een hoop mensen
die een lease-auto wel netjes gebruiken; ergo: mijn auto dus.
Klassebak.
Ik schrik niet van deze km -stand want ik weet dat deze wagens makkelijk het 3-
voudige kunnen hebben, mits goed z´n beurtjes gehad natuurlijk.
Sommige mensen in deze rubriek klaagden over het gebrek van de turbo op de 1.8 20V;
nou, had die dan gekocht! Nee,een dikke bak rijden maar wel met de hand op de knip
onder ’t motto ’ons bent zuunig ’. Als je luxe en veel accessoires wilt, dan moet
je daarvoor, attentie Nederlanders; (tromgeroffel...) betalen. Anders zit de wereld
niet in elkaar mensen.
En trouwens,is de gewone 125 pk niet genoeg die uit de 1.8 worden geperst d.m.v. die
(unieke) 20 kleppen techniek ? Me dunkt dat dat al een flinke bonk power is voor Jan
Modaal waar ik ook bij hoor!
25 Jaar geleden was je al de koning van de straat
met je E-Kadett-je met 65 pk en optionele interieurverwarming dus nou niet allemaal
de stoere Harries gaan uithangen a.u.b. (zo,dat moest er effe uit)
Al met al dus een superauto die leunt tegen Audi niveau qua afwerking, prestaties en
duurzaamheid.

p.s. nou weet ik uit ervaring dat de T.DI.’s nog lekkerder rijden dus wie weet, de
volgende...


O.K. dit is het vervolg op de review anno 24.04 2005:
eigenlijk niets aan toe te voegen. Het blijft een klassewagen en nog steeds rammelt
er niets!! Alleen moest ik even wennen aan de VW-dealers. Kijk het is natuurlijk
geheel mijn eigen keus of ik zonodig bij de merkdealer onderhoud laat plegen of bij
een andere (universele?) garage. Maar die extra Euro’s geven mij wel de zekerheid
dat ik niet in de maling wordt genomen en dat alle onderdelen (meestal) snel
voorradig zijn.
Bij mijn vorige (Nissan) dealer was het contact klant-dealer een beetje warmer en
minder zakelijk en het werk gebeurde uitstekend;graag wilde ik ook bij hun blijven
maar ze zeiden dat ik net zo goed naar VW kon gaan voor onderhoud want voor grote
reparaties en bepaalde onderdelen moeten zij toch ook bij de concurrentie gaan
shoppen en dat schiet qua tijd ook niets op.
Nou, aldus geschiedde. De VW dealer doet zijn werk ook erg goed maar het ’ouwe
jongens krentebrood’ is helemaal weg en soms heb ik het gevoel dat ze zich boven mij
plaatsen maar laat ik mezelf geen minderwaardigheidscomplex aanpraten: tenslotte is
dit een autosite en geen geitewollesokkenchatroom (lol). Ze zijn gewoon erg
(ERG)zakelijk en puenktlich (jawohl...).Gelukkig hebben ze meer verstand van auto’s
bouwen en onderhouden (als U zich die reclame nog herinnerd?)

Ok, hier is Klaas Komiek weer...
We schrijven nu 30-06-2007 en de wagen is zo’n beetje half Europa afgeweest:
Polen,Tschechie,Frankrijk,Duitsland en 5 keer Nederland in de rondte.
Ik moet zeggen: hij bevalt nog steeds erg goed. Nog steeds lekker fel en makkelijk
in het gebruik. Er zijn erg weinig dingen geweest die stuk zijn gegaan.
Haha..alleen toen de servo van de deurvergrendeling het begaf op een duister
parkeerterreintje ergens in Warsawa. Dat betekende dus of de wacht houden bij de
auto(onzinnig) of weer weggaan of...een dealer zoeken. Het laatste is dan ook maar
gekozen; gelukkig zit VW wereldwijd heel goed in zijn agentschappen.En saillant
detail: in Polen repareren ze je auto voor minder geld dan het onderdeeltje hier zou
kosten. Dat gaat vast ook wel veranderen.
Maar ik dwaal een beetje af; i.v.m de kilometerstand (260.000) zijn we nu toch wel
op zoek naar een andere wagen.Ik heb nu een kleine jongen in huis erbij dus ik vraag
me af ik dan niet richting Sharan/Zafira/Espace en consorten ga zoeken.
Maar voor minder dan 2.0 liter ga ik nu niet meer; een beetje power onder het
zitvlak hebben is toch wel verslavend.


------------------------
Update 15 September 2008.
------------------------
Nou, de auto is nog steeds in ons bezit en ik moet zeggen dat het nog steeds een
fijne reismakker is! Zoals boven al gezegd ben ik op zoek naar wat groters ivm
gezinsuitbreiding en ik heb mijn oog laten vallen op de Seat Alhambra.
Die moet dan wel op gas rijden i/h kader van de huidige benzine
prijzen.(pffffff.........)
Voor de rest niets dan lof over deze limousine op leeftijd!!!!!!!!!

Update 1 Augustus 2012
-----------------------

Zo,inmiddels aardig wat kilometertjes erbij gezet (ik rij sinds 4 jaar 80 km per dag) maar nog steeds laat hij zich niet kennen.
Mijn vrouw en ik hebben besloten dat het tijd is voor iets anders en we gaan een Toyota Verso(concurrent van Zafira/Touran/Scenic;you name it..) kopen.FF 19.000 Euries stukslaan;hatsee...
Het gaat trouwens geen gas worden maar diesel. Ik maak voldoende km daarvoor.
Ik moest eerst enorm wennen aan de kleinere kofferbak (7-zitter) maar dan had ik maar een Iveco Daily moeten kopen niet?
Nou, een nieuw stuk automobiele geschiedenis gaat geschreven worden. Wordt vervolgd!!

PROBLEMEN

  • 234.000 km

Onderkant behuizing linkerspiegel losgelaten;
Vering is erg comfortabel afgestemd, oftewel een beetje lichtelijk van dat ’ouwe
Amerikaanse auto gedein’ maar daar wen je wel aan.
Remmen zijn te goed! Af en toe vergis ik me nog steeds en dan zijn we blij dat er
autogordels bestaan (ja ,je moet toch ergens over z**ken?)
Er zit een uitgesleten plek in de mat aan de bestuurderskant waar altijd zijn/ haar
hiel heeft gerust tijdens het rijden;
Heel klein beginnetje van een roestblaasje op de achterklep = dus wel serieus en
gaat binnenkort onder handen genomen worden!

Update 24.04 2005:
Voorruit zaten 3 sterretjes in. Vervangen bij Carglass want sterren waren te oud om
te repareren.

Update 30.06 2007:
Natuurljk zijn er nu wel een paar piepjes en kraakjes te horen maar het is nog
steeds een uitermate betrouwbare auto.

Update 01.08.2012:
Na jaren van trouwe dienst gaat onze ouwe blauwe kameraad waarschijnlijk met de helft aan km teruggedraaid een nieuw baasje zoeken in de omgeving van Krakau of iets dergelijks.Anyways; we ruilen hem in voor een Toyota Verso van '09.
Overigens bovenstaande geldt nog steeds en "oprijden" is natuurlijk ook een optie maar met (inmiddels)2 kleine jongens willen we ook wat plussen qua veiligheid en comfort etc.etc. ..

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.