Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Business Edition R (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.6 TDI 120pk Business Edition R |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 41.000 km |
Introductie en 1e 10K
- 9.800 km
Sinds bijna 3 maanden heb ik het genoegen me in deze luxe VW Passat Business R Line te mogen verplaatsen.
Even kort over de keuze:
Ik heb een gezin met jonge kids en ruimte is dus gewenst. Ik kom vanuit een Mondeo MK4 dus ik was qua ruimte behoorlijk verwend. Verder telden een goede uitrusting een zelf gestelde bijtellingsgrens ook mee in de beoordeling.
De nieuwe Mondeo heb ik uiteraard bekeken maar in- en exterieur konden me niet bekoren.
Volvo V60 was te klein naar mijn mening. Tevens is de navi en infotainment ondertussen wat gedateerd.
Audi A4 en BMW 3 waren (door mijn eigen bijtellingsrestrictie) t.o.v. de concurrentie alleen in vrij kale business editions te rijden. Die vielen dus ook af.
Frans trekt me niet dus niet eens gekeken.
Bleven over de Superb en de Passat. Uiteindelijk won de Passat het op looks, zeker in de R-line uitvoering.
De Passat:
Als je dan weet welke het wordt dan moet je uiteraard de hele waslijst aan keuzes voor de betreffende auto nog maken. Het was mij al vrij snel duidelijk: minimaal een Highline plus diverse opties.
Kort daarop ontdekte ik de actiemodellen Business Edition en Business Edition R. Vooral deze laatste vond ik erg interessant. Zo’n beetje alle opties die ik wilde aanvinken zaten er al op plus een leuk spoilerpakketje tegen een redelijke meerprijs. Die ging het dus worden. De wens voor een automaat is gesneuveld, dit kon vanuit het leasebudget wel maar door mijn ingestelde grens qua bijtelling viel hij af, evenals 18” wielen. Dat heet keuzes maken.
Verder is de Passat lekker compleet:
- Grootbeeld navi (Discover Pro) met online verbinding
- Leer met alcantara
- Stoelverwarming
- Adaptive Cruise Control
- Active Info Display (computerscherm i.p.v. conventionele kilometerteller)
Ik wilde zelf graag nog een verwarmde voorruit (aan gewend door de Mondeo), getinte ramen en de premium carkit om de auto middels een aparte eigen sim met internet te laten praten.
De bestelling de deur uit gedaan en 10 weken later stond hij er dan: mijn sjoemeldiesel met Frans Bauer interieur. Ik vind hem prachtig!
Het rijden:
Ondertussen bijna 10.000 km op de klok en geheel aan de auto gewend. De luxe bevalt me nog elke dag. De 1.6 diesel is een fijne metgezel en wat pittiger en vriendelijker dan de Mondeo, vooral in lage toeren. Door het sportonderstel rijdt de Passat iets strakker en stuiteriger dan de Mondeo. Wat mij betreft is dat precies goed zo.
De motor loopt ondertussen lekker los en de Passat blijkt fors zuiniger dan de Mondeo. Daarmee had ik uiteindelijk 5,6 liter per 100 km. Met de Passat is dat nog steeds dalende en behaal ik de laatste weken 4,8 liter per 100 km op mijn woon-werk traject.
Wat highlights:
Car-Net
Onder de naam Car-Net verkoopt VW een abonnement dienst op real-time verkeersinformatie en andere zaken (nieuws, weer en andere onzin) die je via het grote scherm kunt ophalen. Het abonnement zit de eerste 3 jr. standaard bij de auto. Je hebt alleen zelf de dataverbinding te verzorgen. Bij mij via een datasim in het dashboardkastje, verbruik is weinig, paar honderd KB per dag in de Randstad.
De verkeersinfo is echt geweldig, binnen 30 tot 50 seconden na de start weet ik enorm nauwkeurig waar het vast staat op de route. Sommige collega’s bellen me ondertussen om te vragen hoelang hun file nog duurt.
Verder kan je middels de online verbinding spraakgestuurd zoeken, je hoeft dus geen adres meer te weten maar spreekt gewoon direct de naam van het bedrijf in en de straat en telefoongegevens worden bij Google opgezocht. Vervolgens kan je bellen of de navigatie starten. Wat mij betreft misschien wel de grootste meerwaarde van de Passat
Active Info Display
Een hele leuke gimmick, zeker niet onmisbaar. Je stelt de schermen in, experimenteert een paar weken en veranderd daarna weinig meer aan de instellingen.
De navigatie tussen de klokken is wel erg handig. Meestal staat dit wel aan. Ernaast heb ik dan het grote scherm van de Dscover Pro op de 10 km overzichtskaart staan. Zo zie ik in één oogopslag de files op de route op het grote scherm, en de details van de route op het AID. De kaart op het AID zoomt overigens automatisch in en uit. Hier kan je niks aan veranderen.
Jammer is wel dat alle POI’s die je wel op het grote scherm ziet (flitsers, parkeerplaatsen etc.) niet op de kaart van het AID terugkomen. Misschien komt dat nog met een update.
Adaptive Cruise Control
ACC gebruik ik bij erg druk verkeer en filerijden meestal niet. Ik rij dan zelf net wat meer anticiperend. Bij wat rustiger verkeer gaat hij steevast aan en het is heerlijk rustgevend. Corrigeren hoeft ik bijna niet en vreemde ervaringen of onverwachte remacties heb ik nog niet gehad. Top systeem, daar wil je na een week al niet meer zonder.
Front Assist
FA is een soort beschermengel. Het werkt als je schoonmoeder die de hele tijd zit mee te kijken. Alleen dan beter en zonder vervelend geschreeuw dat je moet remmen. Het systeem kijkt vooruit, waarschuwt voor potentiële aanrijdingen en grijpt zo nodig zelf in. Je merkt het met name binnen de bebouwde kom bij afslaande auto’s of onverwacht remmend verkeer voor je. Soms waarschuwt het wat vroeg maar het helpt je zeker als je zelf even niet zo scherp bent. Afgelopen week greep het systeem in vlak voordat ik zelf in greep en de stopkracht is echt enorm.
Discover Pro
Een prachtig navigatie apparaat met een hele mooie user interface. Het scrollen door je JukeBox op de interne harde schijf is een waar genot. Je bedient hem als een Ipad en de CD Covers vliegen als een echte JukeBox over je scherm. Berekenen van routes gaat in een zucht. Ten opzichte van de Mondeo een hele stap vooruit.
Interieur:
Het interieur is, zeker op de achterbank, fors ruimer dan de Mondeo. Sowieso maakt het qua bouwkwaliteit echt een geweldige indruk. Alles strak afgewerkt en het ziet eruit alsof het voor tientallen jaren gemaakt is. Mooie stiknaden op het leer, nergens een steekje laten vallen.
Het lichte interieur moet je smaakt zijn maar ik vind het heel mooi en heerlijk licht. Wel goed bijhouden qua schoonmaak en ik heb het preventief maar geïmpregneerd. Leuk is ook de bediening van de airco op de achterbank. Desgewenst kan je deze blokkeren via de Discover Pro als je wilt dat de kids niet aan de temperatuur kunnen sleutelen.
Kofferruimte:
Ik vraag me nog steeds af of de Passat ruimer is dan de Mondeo. Volgens de cijfers in de folders wel. Bij nameten was de kofferbak echter echt minder diep en breed (8cm) dan de Mondeo. Wel weer een stukje hoger. De dubbele laadbodem van de Passat is erg fijn. Voorheen altijd schuivende spullen achterin. Die liggen nu onder de laadvloer in een vak.
Aanpassingen:
Via diverse adressen (een hele goede in Tiel!) kan je nog wat aanpassingen aan de auto laten uitvoeren m.b.v. een computer. Dit levert net wat leuke extra’s op voor een klein bedrag. Denk aan een kantelende buitenspiegel bij achteruit rijden, alarm dat even piept al de auto op slot gaat, onthouden stand stoelverwarming etc.)
Problemen tot op heden: geen
Olieverbruik: niets
Gemiddeld verbruik tot nu toe: 5,18 ltr / 100 km
Samenvattend: nog niets negatiefs kunnen ontdekken. Blij met de keuze en vol vertrouwen de komende jaren tegemoet.
22K
- 22.000 km
Er staat ondertussen bijna 22K op de teller en de Passat begint van 'nieuw' nu al weer meer 'gewoon' geworden.
Afgelopen zomer in de vakantie ruim 4000 km afgelegd in 3 weken tijd en dat beviel prima. De airco heeft een geweldige koelcapaciteit en had de auto in Italië steeds heel snel lekker koel. Wat eer verademing is dit t.o.v. de Mondeo die ik eerst had. Een leuke gimmick is de 3d weergave van de navigatie in de Discover Pro. In Zwitserland en Italië zie je echt het reliëf van de bergen in 3d terug in de kaart. Sowieso is de Discover Pro echt een heerlijk apparaat. Routes zijn snel en logisch en dankzij de Realtime Traffic info hebben we echt fikse files kunnen vermijden.
De bagageruimte is met het gezin een grote luxe. Zonder dakbox reizen én ook nog door de achterruit heen kunnen kijken lukte in de Mondeo niet maar nu in de Passat wel. Het grote opbergvak onder de laadbodem is wat mij betreft een dikke plus.
Olieverbruik is tot op heden nog geen druppel. Dat schijnt best bijzonder te zijn. Misschien komt het door netjes inrijden.
Terug in het drukke verkeer in NL bewijst de Front Assist met enige regelmaat zijn waarde. De Randstedelijke files kunnen met hele plotselinge rem-acties behoorlijk verraderlijk zijn en meermaals heeft het systeem met een ingreep een aanrijding (vermoedelijk) voorkomen. Hoe alert je ook bent, als het verkeert dreigt te gaan is het systeem altijd een halve tel eerder aan het remmen dan dat je zelf bent.
Helaas heeft dat ook een keerzijde zo ondervond ik kort geleden: achterliggers zijn niet zo snel met remmen en de eerste blikschade is helaas na een botsing een feit.
De kleine diesel doet zijn werk naar behoren en valt me zeker niet tegen. Meer is altijd beter maar ik ben een tevreden mens.
Als ik dan wat zou willen verbeteren is het een heel klein puntje: de parkeersensoren zijn in de file wat overgevoelig en worden dan soms spontaan geactiveerd terwijl er niets in de buurt lijkt (misschien een insect o.i.d.).
41K
- 41.000 km
De auto nu ruim een jaar in bezit. Met stip de fijnste auto die ik tot nu toe heb gehad. De luxe uitvoering draagt hier zeker aan bij maar ook in basis is de VW gewoon heel degelijk en alles ademt kwaliteit.
Twee kleine puntjes van kritiek:
- het bewegen van de schakelpook van achteruit naar de eerste versnelling en terug verloopt sinds enige tijd hakerig en met waarneembare mechanische weerstand. Afspraak om dit nader te onderzoeken staat gepland.
- ongeveer eens per twee maanden ligt Carnet (Real Time Traffic info) er dagje uit.
Verder dik tevreden en nog elke dag blij met de gemaakte keuze.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Passat
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI ACT Highline Virtual|Carplay|Trekhaak
- 2017
- 296.550 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI GTE Highline / PANO / LED / CAMERA
- 2015
- 252.276 km

Volkswagen Passat Variant 1.8 TSI 180pk Business Edition 2X R-Line | Vol leder | LED | Adaptieve Cruise
- 2016
- 156.047 km