Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Business Edition R (2015)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Business Edition R (2015)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.6 TDI 120pk Business Edition R
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst27.000 km
Lezerswaardering: 42%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Passat Variant Business edition R

Juni 2015;

Vandaag is definitief de kogel door de kerk. De Passat gaat besteld worden bij De Waal Autogroep in Vianen.
Na contact te hebben gehad met de verkoper bij De Waal in Vianen was er heel snel een testrit mogelijk in een Golf Variant Business R en aansluitend een Passat Variant Business R.

Eerst heb ik de Golf opgehaald in Vianen en kreeg ik keurig een stukje toelichting op alle bedieningspanelen. Vervolgens naar Gorinchem om daar de Passat op te halen (wat overigens geen aanrader is, de dealer dan. Maar dit is een heel ander verhaal). De Golf met DSG was een fijn rijdende auto, maar gaf mij persoonlijk een beetje beklemmend gevoel.
Dit kan ook met mijn lengte van 2.10m te maken hebben. De bagageruimte was overigens flink van formaat.

Vervolgens heb ik de Golf daar laten staan en met de Passat ben ik over de snelweg gaan rijden en een stukje binnendoor. De auto was een business line uitvoering welke erg ruim was, zeker in vergelijking met de Golf!

Het interieur en de opties waren echter wel marginaal, wat mij betreft.
Ik rijd momenteel een CX5 welke compleet in de opties zit. Dus dit voelde als een stap terug.
De dealer wees mij op de Business edition R uitvoering welke ruim in de opties zat.

De Passat heb ik terug gebracht naar Gorinchem en met de Golf vervolgens terug naar Vianen. Ondertussen was het 1 uur. Ik was om 10.00 uur vertrokken. Dus het was ook geen rondje om de kerk.

Samen met de lange verkoper ook rond de 2.m een offerte laten opstellen en deze neergelegd eerst bij de directie thuis. Deze schrok enigszins van de prijs
(42k) en dan 20% bijtelling en eigen bijdrage, maar een flinke stap groter en luxer dus voor die 100 euro per maand netto extra toch maar doen.

Contact gehad met de leasemaatschappij over de levertijd, gezien het active info display niet meer eind 2015 te leveren is kreeg ik het voorstel van Led PLUS gratis. Deze zat al in mijn configuratie:

- LED PLUS
- Advance pakket (Panorama dak)
- Business line R

Dit was een meevaller, geen Active display, maar wel gratis LED PLUS. (Je blijft toch NL'er he :) )

Nu wordt deze eind november geleverd en ik kijk er erg naar uit.
De kleur is Pure White. Dit is een basis kleur dus ben erg benieuwd hoe deze uitpakt.
Had wel een Golf zien staan in die kleur en was erg mooi. Het R pakket heeft zwarte accenten dus hoop dat het mooi uitpakt.
https://www.youtube.com/watch?v=PuWfRqXQacc

Ik houd jullie op de hoogte van verder nieuws als hij binnen is.
PS de waarderingen staan op voldoende, gezien ik deze nog niet objectief kan inschatten.

Update:
Ik weet niet hoe ik de foto's moet uploaden :(

Dieselgate

In de afgelopen week erg de kat uit de boom gekeken i.v.m. de "sjoemelsoftware" van VAG.
Mijn auto komt na een lange lange lange tijd wachten eindelijk in november en toen kwam het bericht binnen van de smerige 2.0 liter diesel bij de VAG modellen.
Ik krijg een 1.6 TDI dus maakte mij niet zo heel veel zorgen, tot van de week waarin ook de 1.6 TDI's onder de loep genomen werden.
PON heeft een totale stop gezet, al dan niet tijdelijk, met de verkoop van de diesels.

Vanmorgen contact gehad met de leasemaatschappij Dutchlease, welke onderdeel is van PON. Zij konden mij niet veel vertellen, behalve dat het om Euro type 5 motoren ging. De leasemaatschappij in afwachting EN de klant in afwachting...

Ik moest geduld hebben, want ze weten nog niets en konden mij ook niets vertellen over een eventuele oplossing als de auto niet geleverd kon worden aan het einde van het jaar... Garantie tot aan de deur?!

Ophalen en rijden

  • 500 km

Afgelopen vrijdagmiddag de Volkswagen mogen ophalen. Eerst mijn huidige leaseauto moeten inleveren bij een Alphabet inlever punt. Dit was redelijk bijzonder, want men geeft aan dat de auto schoon achtergelaten moet worden, maar staat er verbaasd over als dat daadwerkelijk gedaan wordt. De letterlijke woorden waren; "Zo, die ziet er netjes uit! Heeft u hem gewassen?"....
Bij een rondje rond mijn auto alle dingen besproken en de VW dealer in Vianen gebeld. Verkoper Wim kwam mij keurig halen op de afgesproken locatie en na een kort moment van overladen van de spullen vertrokken wij naar de VW dealer.

Daar aangekomen kreeg ik een kop koffie (uiteraard) en zijn wij rond de auto gelopen. Netjes alle dingen nagelopen en kreeg een keurige uitleg over het navigatiesysteem.
Na bijna een uur(!) kreeg ik de sleutels en kon ik onderweg. De eerste meters met een nieuwe auto zijn altijd wennen en terwijl ik de a27 op reed was ik met dingen bezig waarmee je rijdend niet bezig moet zijn, zoals het instellen van het geluid... Dom dom dom en schampte ik bijna de vangrails... Dit doen we bij deze nooit meer!

Afijn, na een week rijden in de auto vallen mij een aantal dingen op;

De stoelverwarming is bijzonder goed! De Mazda had deze ook, maar bij de Passat is deze tot aan standje grillroom te zetten wat bijzonder lekker is in de koude dagen.
Het rijden is bijzonder comfortabel. Ik heb niet gekozen voor een adaptief onderstel en gelukkig rijdt het heerlijk. De stoelen zitten als gegoten en het panorama dak is bijzonder plezierig. De sfeerverlichting is grappig, maar niet iets om als optie bij te bestellen.

Is het dan alleen maar gloria? Nee, want ik begrijp de reacties op het optrekken met de 1.6 TDI wel. Het is een bijzonder plezierige motor. Zeker na de overstap van een atmosferisch 2.0 liter blok uit de Mazda, maar het duurt even voordat de turbo ingrijpt. Zoals ik het nu kan inschatten komt de turbo rond de 1800 toeren erin en loopt hij tot ongeveer de 3200 toeren. Wil je snel inhalen dan moet je of terugschakelen of even geduld hebben... Dat had mijn inziens net wat beter gekund. Is het een afbreuk aan het blok? Nee, maar het is iets waar je rekening mee moet houden. De audio is goed, maar niet echt iets wat je in deze prijscategorie zou verwachten... De Mazda was 32k en de VW 43... voor die 11k merk je een hoop verschil, waaronder het befaamde stukje afwerking. Het audio verhaal had wel op een hoger plan mogen staan, maar dat terzijde.

Verder krijg ik een hoop complimenten van mensen over de auto, wat natuurlijk ook leuk is, maar er is maar één ding wat telt en dat is de ergonomie van de zit en het rijden. Dat geef ik op de schaal van 0-10 toch wel een 8- (7.8). De Mazda kwam ook een heel end qua rijden en zit, maar de afwerking en het uiterlijk van het (pre-facelift) model doet mij besluiten deze toch wat lager te beoordelen zonder afbreuk te doen aan de goede weg die Mazda is ingeslagen 7.0).

Heb ik wat meer kilometers gereden, dan kom ik terug.
Voor nu behouden vaart ;)

1 maand onderweg en 3K verder

  • 3.000 km

Ter aanvulling van bovenstaande zal ik een uitgebreidere review geven over mijn bevindingen.
Ik blijf van mening dat de Passat een erg fijne reiswagen is en moet zeggen dat hij nog steeds heerlijk rijdt.

Enige kritiekpuntjes moet ik wel meegeven:

De ACC (Automatische Cruise Control) is bijzonder storend en irriteert mij meer dan dat het een bijdrage levert. Sterker nog in bepaalde verkeerssituaties is hij bijzonder gevaarlijk.

Bijvoorbeeld; van de week reed ik in een bocht waarbij een auto afsloeg, tot zo ver niets vreemds, maar toen de auto op de parralelweg remde reed ik met 80 km/u op de hoofdweg en de Passat zag dat als eigen weg en ging vervolgens vol in de ankers, dit tot irritatie van mijn achterligger. Niet echt fijn! Daarbij is het ook bijzonder vervelend als er iemand tijdens het rijden op de snelweg zich er tussen "wurmt", zodat de auto meteen in de remmen duikt en vertraagt.
Dit is bijzonder onplezierig en het feit dat er geen "normale" cruisecontrol opzit draag niet bij aan het reiscomfort. Zodoende heb ik deze vaak uit staan!

De LED verlichting licht alleen op op het moment dat het wat donkerder wordt in de avond i.c.m. de stadsverlichting. Zou liever zien dat als ik 's middags naar mijn auto loop deze ook oplichten (kleinigheidje, maar toch).

De combinatie Spotify en het multimedia systeem is geen droomhuwelijk... Soms wil ik bellen en tijdens mijn gesprek draait Spotify vrolijk door mijn telefoongesprek heen... Zeer storend.

De functies Mirrorlink werkt niet bij mijn telefoon S4 Mini en de andere optie waarbij o.a. GoogleMaps bekeken kan worden moet je je aanmelden, waarbij de gegevens in de krochten van de database van VAG worden upgeload. Privacy enzo...

Dat zijn de storende dingen, niet wereldschokkend, maar mijn inziens het waard om te vermelden.

Ook is er ingebroken in mijn auto, er stond nog geen 850 kilometer op de teller, maar daar kan de auto uiteraard niets aan doen. Koste mij mijn eigen risico en mijn telefoon, zodoende nu de S4 mini.

Ik kom weer terug als ik wat nieuws te melden heb.

Achterdeur kapot

  • 5.500 km

Van de week wilde ik de achterdeur sluiten aan de rechterkant, maar deze ging niet meer goed dicht. Het dichtgooien, wat normaal niet veel moeite kost, moest met serieuze kracht gedaan worden.

Nu heb ik het idee dat hij altijd nog een klein kiertje achterin openstaat. Ik ga binnenkort even langs de dealer om te kijken of dit te repareren valt, want mijn dochter zit aan die kant i.v.m. de MaxiCosi. Is niet echt een goed begin van de auto op deze manier...

Deur gemaakt

  • 5.600 km

Van de week naar de VW dealer gegaan om de deur te laten repareren. Het bleek het aanhechtingspunt te zijn aan de binnenkant van de deur.
Hij is onder coulance gerepareerd, maar het beklijft mij dat dit kan op een nieuwe auto.
Ach zal misschien wel een maandagochtend dingetje zijn geweest.

Autodeur gerepareerd

Vorige week naar Muntstad gegaan en daar de auto laten repareren. De service was een heel stuk verbeterd en kon meteen terecht.
De Waal in Vianen is gesloten en de dichts bijzijnde vestiging is Culemborg geworden. Dit is niet om de hoek, dus toch naar Muntstad.

De auto werd meteen de werkplaats ingereden en na ongeveer 45 minuten was hij weer klaar en kon ik weer verder.
Het palletje was weer rechtgezet en uitgelijnd, zodat de deur weer kan.
Hij rijdt weer als vanouds zonder irritante ruis rechts bij de achterdeur.

Passat gaat weg

  • 27.000 km

De Passat heeft ondertussen weer een stuk gereden en daarom een korte toevoeging.
De auto bevalt nog steeds en rijdt erg lekker, met name de lange stukken! De stoelen zitten fijn en de lendensteun en de stoelverwarming blijven heerlijk.

Ondertussen hoor ik wel wat rateltjes en krakende zaken. Dit verbaast mij met name gezien VW wel een reputatie hoog te houden heeft. Ook het aankoopbedrag is wel serieus: 43K.
Dit hoort echt niet bij een auto van zo'n bedrag.
(ik weet dat het niet mag, maar toch doe ik het even ;) ) De auto is omgerekend bijna 100.000 Gulden! Daar kocht je een aantal decenia geleden een huis voor!

Maar even terugkomend op de auto.
Plus:
* Hij rijdt lekker
* Het interieur is prachtig
* Exterieur is mooi
* Motorisch niets op aan te merken, misschien iets meer power (1600 TDI)

Min:
* Kraakjes beginnen zich te manifesteren
* Connect werkt niet goed evenals MirrorLink
* Wil je bovenstaande gebruiken, moet je gebruiksvoorwaarden accepteren, de input gaat de krochten in van de database in Wolfsburg.

Al met al een fijne auto, maar die kraakjes en trillingen horen niet bij een auto van 43K.
In november krijg ik mijn nieuwe auto, want deze is simpelweg duur en ik kreeg de kans om een 14% auto te leasen. Het gaat dan om de eigen portemonnee en dan wordt de keuze rationeel gemaakt. Zal hem zeker gaan missen maar bespaar dadelijk wel 150 euro netto per maand!

Hopelijk heeft iemand wat aan de input bovenstaand!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.