Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Business Edition (2015)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Business Edition (2015)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.6 TDI 120pk Business Edition
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst25.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 2000 km zitten er op

  • 2.000 km

Na bijna 200.000 probleemloze kilometers in het vorige model Passat (B7) mocht ik onlangs overstappen in een nieuwe 1.6 TDI 120 pk Business-uitvoering. Mijn auto is o.a. voorzien van:
-DSG-7 met schakelpaddels
-LED-verlichting
-winterpakket 1
-verwarmbare voorruit
-easy open-pakket

De auto is op veel punten veranderd en meer up-to-date. Er zijn echter ook dingen veranderd waar VW naar mijn mening af had mogen blijven.

Na een proefrit met een DSG-bak ben je eigenlijk meteen verkocht. Hij schakelt heerlijk soepel, houdt de auto laag in toeren en dus ook stil. Nadeel hiervan is dat ie na bv. rechtsaf slaan in z'n 4e versnelling blijft staan en zo laag in toeren zit dat de motor niet oppakt. Bij het rijden met caravan is dit toch wel lastig en voor mij reden genoeg om de schakelpaddels er bij te bestellen; ze hebben hun nut al bewezen.
Naar mijn smaak mag de auto in alle versnellingen 2-300 toeren meer draaien alvorens op- of terug te schakelen. Het blok draait dan net even mooier rond en je hebt wat meer remwerking van de motor. In de sportstand is ie meteen erg nerveus.

De LED-verlichting is fenomenaal.

De auto is in de Business-uitvoering voorzien van het Discover Media-radio/navigatiesysteem. Ten opzichte van de RNS510 in mijn vorige Passat is dit natuurlijk een heel stuk uitgebreider en moderner, maar het opstarten duurt langer. Dit zal ongetwijfeld met elkaar te maken hebben. Het systeem biedt vele mogelijkheden qua programmering. Minpunt ten opzichte van de RNS510 is het ontbreken van de "terug"-knop waarmee je één stapje terug kon; ik zal het instructieboekje er nog eens bijpakken want misschien zie ik iets over het hoofd.
De geluidskwaliteit is helaas ook een stuk minder dan bij de RNS510: veel minder helder en de bassen zijn veel minder strak. Jammer, want de gitaarsolo in de live-uitvoering van Comfortably Numb moet nu eenmaal echt snoeihard staan.
De bedieningsknoppen voor de radio/navi/telefoon op het stuur vragen nogal wat gewenning en ook hier mis ik de "terug"-knop. Het stuur zelf ligt overigens prima in de hand.

In mijn vorige Passat zat de cruise control op een apart hendeltje dat perfect te bedienen was met de linkerhand, waarbij je arm lekker op de armleuning van het portier kon blijven liggen. De knoppen voor de cruise control zitten nu links op het stuur en om ze te bedienen moet je steeds je arm optillen. Omdat de auto van binnen (nog) ruimer is geworden zit de linker armleuning nu ook verder weg en ontkom je er niet aan om je arm telkens weer op te moeten tillen. Ook glipt je arm te makkelijk van de leuning af omdat ie verder weg zit. Ik mankeer niks (fysiek dan, hahaha) maar ik mis het hendeltje nu al...

De stoelen zitten prima en zijn uitstekend verstelbaar. De zitting is uitschuifbaar en dat is een stuk beter dan in de B7.
Achterin is ook meer dan genoeg ruimte voor het schorriemorrie.

De kofferbak is weer een stukje gegroeid en is nu voorzien van een variabele bodem voor nog wat extra ruimte. Het omklappen van de stoelen vanuit de kofferbak gaat beter dan bij de B7; de stoelen liggen nu wat platter voor een vlakkere laadvloer.

Het openen van de portieren ging bij de B7 in 3 "stappen"; bij de B8 gebeurt dat in 2 stappen. Dit houdt in dat je portier in stap 1 (net als bij de B7) een klein stukje openstaat in de wring-jezelf-uit-je-auto-in-de-parkeergarage-stand en dat ie vervolgens in de 2e stap meteen helemáál open gaat: tegen de groenbak, het stenen muurtje van de buurman, de auto die naast je geparkeerd staat en vul zelf maar verder in. Ik heb het nog niet getest als er windkracht 6 staat maar ik vrees het ergste. In de helemaal-open-stand moet je ook nog een minimale armlengte van 95 cm hebben om je deur weer dicht te kunnen doen. Vervelend, op z'n zachtst gezegd.

De auto is weer een stukje stiller dan de B7. Je rijdt hierdoor al gauw te snel, zeker in de stad. Helaas liggen er Conti's onder die van zichzelf vrij rumoerig zijn.
De standaardbanden zijn in de maat 215/60/16. Dit zijn vrij hoge banden ("heb je die ballonbanden onder je buggy vandaan gehaald?") waardoor de auto wat deinerig wordt in snel genomen bochten. Je hebt dan ook minder gevoel in de auto. De B7 had 205/55/16-banden en die had dit niet. Een set 17"of 18" zou hier nog wel verbetering kunnen brengen.
De auto veert comfortabel, echt Passat dus.

Het verbruik ligt iets hoger dan bij mijn vorige auto maar daar komt vast nog wel wat verbetering in naarmate de kilometerstand toeneemt.

De afstemming van het beeld in de buitenspiegels ten opzichte van de binnenspiegel is veeeeel beter geworden. In de binnenspiegel van de B7 leek de auto achter je te bumperkleven terwijl ie in je buitenspiegel weer ver weg leek. Bij deze auto heb je daar geen last meer van. De klacht dat de binnenspiegel te klein zou zijn heb ik niet; ik zie naast het achterliggende verkeer meer dan genoeg dakhemel, hoofdsteunen achter, achterstijlen en bagageruimte-afdekking in de binnenspiegel. Ik heb wel steeds het idee dat de spiegel op z'n kop zit met de breedste zijde aan de bovenkant.

Gelukkig heeft de B8 weer net andere dakrails waardoor de dakdragers van de B7 niet meer passen. Ach ja...

In de vorige Passat was lekker veel ruimte om je losse spulletjes op te bergen. Een Passat is nu eenmaal een reisauto en wie veel kilometers maakt neemt nogal wat klein spul mee. De auto is van binnen nog ruimer geworden maar dit lijkt ten koste van de opbergruimte voor klein spul te zijn gegaan. Het vakje onder de lichtschakelaar, het vakje onder de middenarmsteun, het vakje bij de bekerhouders en het vakje bij de "asbak": ze zijn stuk voor stuk minstens een derde kleiner geworden. In een auto met zoveel binnenruimte? Onhandig en niet slim van VW. Het vakje in de dakhemel voor je zonnebril is daarentegen 2x zo groot geworden (mits je geen schuifdak bestelt), dus daar kun je je zonnebril ter grootte van een etalageruit gelukkig goed in kwijt.
Onder de stoelen is overigens ruimte zat voor 2 opbergladen; gemiste kans....

Ik hoop dat deze auto het net zo probleemloos gaat doen als z'n voorganger. Een Passat is geen extreem mooie auto maar je leert 'm echt wel waarderen om wat ie doet. Het is en blijft een bijzonder goede reiswagen.

Hiep hiep hoera - of toch niet?

  • 15.000 km

Bijna 15.000 km zitten er inmiddels op de Passat en da's een mooi moment voor een aanvulling op de eerste review. Na de bijna 200.000 probleemloze kilometers met de B7 ga je er eigenlijk klakkeloos van uit dat de opvolger het even goed gaat doen. Helaas blijkt dat met deze auto niet zo te zijn.
Het navi-systeem vertoonde een aantal ronduit vervelende eigenaardigheden: niet alle contacten werden opgehaald vanuit de telefoon, niet alle nummers van de SD-kaart werden herkend, na het achteruitrijden met camerabeeld op de display sprong het scherm terug naar de allereerste menustand van de media en het scherm sprong regelmatig op zwart waardoor het systeem niet meer bediend kon worden. De radio speelde gewoon door maar je kon bv. je telefoon niet meer bedienen, geen routebegeleiding instellen of verkeersinformatie ophalen. En dat gebeurt natuurlijk altijd op het verkeerde moment... Na het stoppen van de auto, uitstappen, op slot zetten en weer opnieuw openen, instappen en starten was het scherm dan soms weer leesbaar, maar soms ook niet. Volgens de garage is dit probleem nu verholpen; ik ben benieuwd. Na het achteruitrijden springt het scherm in ieder geval gewoon weer terug naar de beginstand van de SD-kaart.... Hier moet nog wat aan de software gesjoemeld worden (inkoppertje, ik weet het).

Ook de DSG-bak doet het niet naar behoren en lijkt in de verste verte niet op de soepele bak die ik tijdens de proefrit heb ervaren. De bak schakelt (zoals in de eerste review al gemeld) te traag of helemaal niet terug, reageert slecht/niet/veel te abrupt op het gaspedaal. Bovendien "stuitert" het toerental bij het accelereren, in plaats van soepel op te lopen. Gelijktijdig dreunt de auto dat het een lieve lust is. De versnellingsbak is gereset in de basisstand maar dat heeft maar heel even geholpen. Het verschijnsel doet zich overigens ook in de sportstand voor. De garage heeft het probleem erkend maar zegt dat er (nog) geen oplossing voor is. De stelling van de garage dat de bak "zelf-lerend" is en niet in de (goed werkende) basisstand vastgezet kan worden maakt me niet vrolijk; het uitermate irritante probleem blijft dus voorlopig bestaan en het rijplezier grondig verzieken.

Ook op andere vlakken was de B7 naar mijn mening echt beter. Om maar eens wat te noemen: de B8 heeft kleinere opbergvakken, een kleinere brandstoftank, een onhandigere bediening van cruise control, een weinig-ergonomische bediening van het navi-systeem, een slechte geluidskwaliteit, een minder strakke wegligging, meer gevoeligheid voor zijwind en spoorvorming, minder stuurgevoel, minder goed geplaatste/instelbare armleuningen en te ver openslaande portieren.

Ik zou met alle plezier een stukje kofferbakinhoud willen ruilen voor grotere opbergvakken en meer tankinhoud.
De "bedieningsknoppen" op het navi-scherm zijn in sommige menu's te klein voor volwassen vingers en zitten niet altijd op de meest logische/ergonomische plaats.
De geheel ontbrekende zoekfunctie voor de SD-kaart waar ik inmiddels meer dan 1000 nummers op heb staan is een misser van VW.
De geluidskwaliteit is echt om te huilen: de klank is mat, kleurloos, nauwelijks instelbaar en te zacht voor een auto uit deze klasse.
De B7 lag, met 2 ton op de teller en op de eerste schokbrekers, strakker op de weg dan de B8.
Bij een beetje forse zijwind dweilt de auto over de weg en bij spoorvorming moet je echt op je stuur letten. Ik weet dat 17" een stukje verbetering op deze laatste punten brengt, maar toch: het nieuwe model ligt minder goed op de weg dan het vorige. Mijns inziens is dat achteruitgang.

Wordt vervolgd...

Nooit meer VW

  • 25.000 km

De kogel is door de kerk: deze auto gaat eruit. De dealer heeft op niet mis te verstane wijze verzaakt de klant serieus te nemen: een servicemanager aan de telefoon krijgen lukte niet, een servicemanager terug laten bellen lukte niet, de klant het gevoel geven dat ie enigszins serieus wordt genomen lukte al helemaal niet. Na talloze pogingen om de problemen met (o.a.) de DSG en de navi er uit te krijgen heeft VW uiteindelijk toegegeven dat ze de problemen met de DSG er sowieso niet uit kunnen krijgen en de auto dus niet gaan repareren... Hoe triest is dat? Vervolgens willen ze de auto inruilen tegen de troostprijs... Dapper hoor.
Afgezien van de problemen met de DSG en de navi waren er nog wat andere problemen: krakende draagarmen, krakende deurscharnieren, haperende elektrische achterklep, pre-collision waarschuwingen op de gekste momenten, piepende parkeersensoren op de gekste momenten èn in de nabijheid van diverse typen Renault...
Wat mij betreft nooit meer een VW, en dat dan vooral vanwege de arrogantie die ze zich hebben aangemeten. What goes around comes around, heren....

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.