Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueM. T. Highline (2011)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BMT Highline (2011)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.6 TDI 105pk BMT Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf21 km
KM-stand laatst119.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste km's

  • 4.700 km

Na de Alfa een Passat besteld wegens de bijtelling, de ruimte en de uitrusting.

Natuurlijk naar meerdere en andere auto's gekeken, maar de Passat beviel me gewoon het beste.

Een hele overstap van de Alfa naar de VW, maar niet zonder spijt.
De eis was simpel: ruimer, luxer en niet per se sneller dan de alfa, maar wel voor ongeveer dezelfde bijtelling.

Het is dus een VW Passat Variant 1.6 TDI Highline geworden met de volgende opties:

Executive pakket (Navi sensoren etc)
Advance pakket (Xenon, keyless entry)
Sportpakket II 17" (sportstoelen onderstel ramen 17" "Fontana")
Ambiente pakket (allemaal sfeer lampjes binnen en buiten)
Panorama schuifkanteldak
Aluminium inleg op dashboard
Automatische trekhaak
Zonwering achterin
Leren Bekleding
Metallic lak zilver
Mocht ik iets vergeten zijn, dan komt het vast nog naar voren.

Al met al een dikke uitvoering waar vooral de eis van het sportpakket groot was wegens de sportstoelen en het sportonderstel. De standaard Hihgline vond ik persoonlijk wat sompig in de vering en de stoelen gaven me niet genoeg steun. Ik ben nog "jong" (32)en dus rijd ik een wat sportievere rijstijl, vandaar de kleur, de velgen en de stoelen.

Om te rijden kun je het "1 punt zesje" niet vergelijk met de Alfa motor. Deze was namelijk ook nog eens gechipt. Maar het kritiek van autoweek, -visie en alle andere autobladen is overdreven negatief. De motor pakt goed op heeft voldoende vermogen over een breed toerenbereik en is voor nederland meer dan voldoende. Tot de 130 kmph komt mijn auto goed mee, echter daar boven valt het helaas stil(ler). Even terugschakelen en hij gaat weer...
Maar dit was ook te verwachten, want je betaald immers niet voor niets 20% bijtelling.
Het dynamisch sturen in de auto vergt enige gewenning, want vergeleken met de Alfa is het wel erg licht...
Maar na enig tijd kan je het ook wel waarderen. Het comfort ligt bij volkswagen op een hoger niveau en dat merk je aan meer dan 2 dingen tijden het rijden. Rust, stilte, degelijkheid en vooral de goede afwerking. Bijvoorbeeld: als ik m'n elleboog op m'n deur leg (tegen het raam) tijdens het rijden, dan ligt deze op een heerlijk zacht kussentje (deurbekleding is heel zacht). Bijzonder, want dat heb ik nog eerder gezien (heb tijdelijk een Insigia en BMW 3 gereden en deze hadden dit niet).
Het schakelen gaat soepel en vertrouwd. M'n vrouw weet in deze auto ook makkelijk de zesde versnelling te vinden.

Voor het eerst rij ik met Xenon, niet hoog op mijn priolijst, maar wel erg prettig. Ze draaien in de bochten en geven t.o.v. H7 lampen veel beter en dieper licht. Ik ben niet zo van die "dramlampen" voorop, maar de Ledjes op de achterzijde, maken het geheel mooi af.

De ruimte is ideaal voor mijn jonge gezin en we komen dan ook echt niets tekort. Geen box meer op het dak tijdens de wintersport of zomervakantie, maar gewoon alles in de auto. voorin heb ik met m'n 1,95 meter veel ruimte, zitten de zwart leren stoelen goed (nog niet optimaal, Alfa zat in 1 keer goed en nooit last van m'n rug), maar dat komt vast goed. De aluminium decor inleg is "af" om te zien, en ook verschillende luxe elementen (boardcomputer) zijn erg "premium" (waardeloos woord).
Het schuifdak was een optie welke op m'n fun lijst stond. Tot op heden vooral binnendoor erg veel plezier van gehad. Op de snelweg staat ie omhoog gekanteld, anders maakt het mij te veel lawaai.

Ook heb ik een elektrische trekhaak... Geen idee waarom, vond m'n vrouw handig. Op de Alfa had ik er geen en daarom om nooit gebruikt.

M'n dochter (1 jaar) kan de donkere ramen en de gordijntjes goed waarderen tijdens haar slaap op zonnige dagen, toch nog best praktisch.

Wanneer ik m'n eerste problemen en serieuse km's (nu alleen enkele keer Duitsland en Luxemburg aangedaan), zal ik eens een leuke update schrijven.

Inleveren

  • 119.000 km

Na 119.000 kilometer en 3 jaar is het tijd om eens op te sommen hoe de Passat is bevallen.

Ik had mijzelf beloofd om iedere keer dat zich er een probleem voordeed bij de passat, er een stukje over te schrijven op autoweek. Er heeft zich echter niet veel voorgedaan, vandaar een begin review en een eindoordeel.

De Passat is een heerlijk reisauto en echte kilometervreter. De rust in de auto blijf ik nog steeds bijzonder vinden en ook het weggedrag is plezierig.
Het is natuurlijk een vrij grote auto, waardoor we zeker tijdens onze reizen naar Italie, Zwitserland, Oostenrijk echt hebben genoten van grote auto, een zeer laag verbruik en het heerlijke comfort.

Ik ben blij dat ik destijd een sportonderstel i.c.m. verlagingsset heb besteld. De auto stuurt strak, voelt niet week aan en je hebt het gevoel strakker op de weg te liggen. Daarbij oogt het ook beter.

De Xenonlampen zijn fijn waarbij ik vooral de meedraaiende koplampen perfect vindt. Een absolute meerwaarde. Beetje jammer alleen dat die mistlampen nog steeds aan en uit gaan. Xenon ziet er vooral exclusief uit, maar een meerwaarde in Nederland heeft het niet echt. Het nederlandse wegennet is te goed verlicht.
Tijdens een zomervakantie in de Toscane heb ik daadwerkelijk het goede effect er van ondervonden op een bochtig pikkedonker weggetje door de heuvels.

In het interieur heb ik destijds gekozen voor zwart leer met verwarmde sportstoelen. De sportstoelen zitten heerlijk en de lende- en rugsteun zijn voor de bestuurder electrisch. Dit zijn de eerste stoelen waar ik na een rit van 10 uur nog steeds geen last van m'n rug heb. De verwarming heeft vooral gedurende de koude winters van afgelopen jaren en fijne meerwaarde gehad. Het liefst zou ik de rest van m'n leven stoelverwarming in de auto willen hebben.

Het schuifdak is geweldig, zeker als deze open is, echter vaak zit deze gewoon dicht. Ik bel veel in de auto en met het dak open ben ik niet verstaanbaar voor de contactpersoon. Ook een nadeel is dat de auto snel warm werd in de zon, natuurlijk fijn in de winter, maar vervelend in de zomer.
Maar met het scherm dicht en ook de zonneschermen op de achterste zijruiten gesloten blijft het relatief koel in de auto.
Ook de iets getinte ramen geven minder zonlicht door.
De automatisch dimmende binnen en buitenspeigels werken uitstekend en dimmen pas op het moment dat het echt nodig is. Wel is het jammer dat de sensor in de binnenspiegel zit waardoor je (met een volle kofferbak) vaak de zijspiegels nog op standaard houdt. (kniesoor hoor)
Overigens heb ik destijds niet gekozen voor een duurder telefoonsysteem, waardoor er een vreemde carkitknobbel op het dashboard zit. Ik heb hier zelf een "old school" carkit op gezet voor m'n Iphone en dat is de beste accesoire van de Passat. Nooit meer een lege Iphone. Helaas kan deze niet op m'n nieuwe auto, dus mocht iemand interesse hebben: doe een bod.

De kofferbak is echt enorm. Wanneer we op vakantie gingen inclusief kleine kinderen werd het speelgoed (en skieschoenen) in de plek van het reservewiel geplaatst en kon eigenlijk alle bagage zonder te veel problemen mee. Het is eigenlijk ongekend hoeveel er mee kan en waar je al je bagage kwijt kan, want de Passat komt om in de grote bruikbare vakken in de auto.
Het grootste nadeel daaraan is natuurlijk dat er inmiddels ook veel troep in de auto komt te liggen.

Ook heb ik een automatische trekhaak besteld. Het is leuk om te laten zien en vooral de onzichtbaarheid ingeklapt is geweldig, maar veruit de duurste en meest nutteloze (voor mij) optie welke ik besteld heb.

Zoals al aangegeven zijn we meerdere keren op vakantie geweest met volle auto, skies of koffer op het dak soms zelfs met fietsen op de trekhaak.
De auto gedraagt zich dan nog goed en comfortabel, maar qua motorvermogen moet je dan geen haast hebben. Om op de Duitse autobahn in te gaan halen is terugschakelen naar z'n 5 een eis en in de bergen is een versnelling lager vaak een betere keuze dan een beperkt vermogen.
Opmerking daarbij is dat het mogelijk is om met volle bepakking en een voltte rijstijl ca 1400 kilometer op een ca 65 liter verbruik te halen. Ongelooflijk zuinig op de lange afstenden.

In Nederland en met een minder volle auto vind ik de Passat met een 1.6tdi eigenlijk prima voldoen. Tot de 140kmph komt je prima van de plek echter daaboven heeft de 1.6tdi moeite met de luchtweerstand.

Met pijn en moeite ga ik afscheid nemen van de Passat. We hebben (op een waterpomp na) weinig problemen gekend, veel plezier beleefd en eigenlijk altijd met een glimlach gereden in de auto.
De enige echte nadelen zijn misschien de maat van de auto (groot en niet altijd handig met inparkeren), het motorvermogen en natuurlijk het feit dat er op iedere straat een passat staat (maar vaak niet zo'n dik uitgevoerde).

Tijdelijk zla ik mij nu gaan verplaatsen in een Ford Mondeo 1.6 tdci wagon om vervolgens in m'n nieuwe Seat Leon ST 2.0 TDI FR Dynamic DSG te gaan verplaatsen.

Daarover natuurlijk meer op het moment dat ik 'm krijg.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.