Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueM. T. Highline (2011)

autoreview

Volkswagen Passat
Volkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen Passat

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.6 TDI 105pk BlueM. T. Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst18.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk!

  • 5 km

Na 3 jaar Skoda Octavia te hebben gereden en 180.000 kilometers te hebben verslonden was het tijd voor een nieuwe auto. Op het verlanglijstje stond een Superb, Mondeo of V70.

Na kort overleg met de baas, die het moest betalen, kon ik kiezen uit een Passat CC, Passat sedan of Passat Variant, uitvoering qua motor en automaat of handbak maakt niet uit, dat was een carte blanche.
Zo, die keus was al gemaakt.... Ach.. Er kunnen ergere dingen gebeuren zeg ik dan maar!

Met inmiddels 2 jongens op de achterbank was ik snel overstag voor een Variant ( ze zeggen weleens Nederland Variantland en dat klopt wel! )

Dus ; zoeken! Na een aantal VW dealers te hebben bezocht kwam ik aan in Veenendaal. Bij Auto Vallei had ik op internet een mooie Passat Variant 1.6Tdi Highline zien staan, nieuw in de showroom,met een aantal mooie opties.

- Sportpakket 2 ( verlaagd, 18inch Kansas wielen en donkere achterramen ).
- Lederen interieur met lekkere verwarming voor de billetjes.
- Premium telefoonvoorbereiding met kleurendisplay voor mn neus.
- Executive pakket met o.a. radio navigatie RNS315
- Highline, dus lekker compleet.

Ik was niet direct overtuigd van de 1.6 liter diesel, ik was natuurlijk redelijk verwend met de 170pk diesel die in de Octavia RS lag. Maar na een testrit en een rekensom voor mezelf op de bijtelling was ik overstag. Inderdaad ; de straatstenen blijven ook bij volgas netjes liggen en ik zal er ook zeker geen races mee winnen maar het is voldoende om goed met het nederlandse verkeer mee te komen. Deze keus is echt met mn hoofd gemaakt en niet met mn hart. Dan had er een 170pk gestaan namelijk. Maar aangezien dat gewoon rond de 150 euro netto in de maand scheelde en ik meer kosten heb te dragen met de kids probeer ik het eens met een wat minder dikke motor. En dat valt me helemaal niet tegen.

Goed : en dan ga je rijden... Wat me direct opvalt is de absolute rust die in het interieur tentoon word gespreid. In een woord : heerlijk. Dan realiseer je je pas hoe luidruchtig die Skoda eigenlijk was. Maar goed, ik heb er 3 jaar met plezier in gereden en hij heeft me nooit in de steek gelaten.

Qua onderstel kan ik gerust zeggen dat ondanks de grote wielen en het sportonderstel het nog steeds uitermate comfortabel rijdt. Oneffenheden worden mooi gladgestreken en in de bochten volgt de auto goed de gekozen lijn. Door de banden, 235/40 R18, rolt de auto ook niet. Ik bedoel met rollen dat gevoel dat die wang van de banden 'wegrolt'je weet vast wat ik bedoel.
Qua zit kan ik zeggen dat de sportstoelen erg fijn zitten en goed op maat zijn af te stellen.

Het hele interieur vind ik een plaatje om naar te kijken, het sjieke klokje in het dashboard, de mooie grote klokken en de prachtige geborstelde rvs console. Het kijkt allemaal erg luxe en rustig.

De premium telefoon werkt werkelijk fantastisch, ik hoef de sleutel maar in het contact te steken en de telefoon en carkit hebben al contact. Het inladen van de gegevens gaat moeiteloos en snel en de geluidskwaliteit is uitstekend.

Ook de RNS315 werkt prima, hij berekend razendsnel de routes en geeft dat ook keurig aan. Ik had in de Skoda een Pioneer AVICD3, deze werkte op zich wel goed maar had een werkelijk waardeloze ontvangst van de radiozenders. Dat was al vanaf het begin en is eigenlijk nooit echt goed opgelost ondanks het feit dat de dealer alles zo'n beetje behalve de radio zelf had vervangen.

Nu weet ik wel dat de RNS510 een groter scherm heeft ( net zo groot als de Avic geloof ik ) maar ook een prijskaartje waar je U tegen zegt. Ik zag dat niet echt de meerwaarde van.

Nu moet ik alleen nog een keer een drive vol met muziek knallen, er zit namelijk zo'n mediabox in. Keurig weggewerkt in de handschoenenkast.

Goed ; tot zover, ik zal in de toekomst wel even wat foto's erbij zetten en updates geven bij andere kilometerstanden.

En dat is 6.... duizend...

  • 6.000 km

Goed, ik zou een update geven na wat meer kilometers. De foto's zijn er nog niet van gekomen maar dat komt nog wel.

Ik merk dat de auto van een gemiddelde van 1 op 15 naar 1 op 18 is gegaan. Ook merk ik dat de motor los is gereden en ook duidelijk beter oppakt en soepeler door de versnellingen heenloopt.

Hij rijdt nog steeds perfect, ik heb inmiddels een 8 gigabyte kaartje met muziek gevuld en in de RNS315 geschoven. Dit is dik in orde, werkt makkelijk en snel.

Ook het standaard geluid in de auto is prima, ik weet dat er ook een Dynaudio te krijgen is maar dat is nergens voor nodig ( tenzij je een audiofiel bent die absoluut het beste van het beste wil )

En dat is dan alweer 18.000

  • 18.000 km

Zoals beloofd weer een kleine update... De foto's komen ooit weleens.. iedereen weet inmiddels wel hoe de nieuwe Passat eruitziet denk ik.
Reeds 18.000 kilometers verder en nog steeds tevreden. Laatst naar Munchen gereden, had een beurs, auto is erg comfortabel, alleen de sportstoelen kunnen me niet 100% bekoren. Ik betrap mezelf erop dat ik wel erg vaak aan het schuiven ben en met de electrische verstellingen speel. Iets wat ik in de Skoda helemaal nooit deed. Dat waren geweldige stoelen. Ook heb ik na lange ritten een stijve rug, en dat is geen ouderdom vrees ik..

Het verbruik ligt gemiddeld ergens rond de 1 op 18 dus dat is niet slecht vind ik.. maar is niet wat ze beloven... Maar goed, kun je ook niet direct verwachten van zo'n auto denk ik dan maar.

Op de Duitse autobahn gaat het prima, maar heel eerlijk ; op hoge snelheid, lees rond de 180 heb je ook echt niets meer over. Als de weg dan iets stijgt valt de snelheid gewoon terug hoor. Je wordt dan ook links en rechts met gemak ingehaald door de 2.0 dieselvarianten. Maar goed, die ene keer per jaar dat ik er rijd lig ik er niet wakker van. Ik kan me wel voorstellen dan wanneer je meer op de autobahn vertoeft een 2.0 diesel meer op zijn plek is.

Tot zover, tot de 30.000 kilometer!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.