Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueM. T. Comfortl. (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueM. T. Comfortl. |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 1.150 km |
Wat een geweldige wagen!
- 1.150 km
Hierbij mijn eerste ervaringen met mijn Volkswagen Passat Variant 1.6TDI:
Maandag 28 februari om 9:00 mocht ik mijn nieuwe trots op gaan halen! Ik heb gekozen voor een Volkswagen Passat 1.6TDI Variant Comfortline met wat extra opties. Ik heb voor deze wagen gekozen omdat ik ben gaan kijken naar een wagen met 20% bijtelling welke zo ruim mogelijk is. Ik kwam daarom op de Superb combi en de Passat Variant uit. De keuze is VW geworden puur op gevoel en gunstig leasetarief. Toen ik hem voor het eerst in levende lijven mocht zien was ik al direct verliefd (en nog steeds). Ik vind het nieuwe model een heel stuk verbeterd t.o.v. het vorige model (exterieur)
Mijn wagen heb ik uitgevoerd met de volgende opties:
- Pareleffectlak Ijsland grijs
- Beige bekleding met zwarte vloer en donker bruin dashboard (bovenzijde)
- Radio/CD/SD/Navi RNS315 (als optie)
- Geluidswerende voorruit
- Chromen dakrailing
- Koplampreinigingsinstallatie
- Zij en achterruit 35% getint
Ik heb dus alles als optie genomen wat een totale fiscale waarde van 37.678,= oplevert.
Ik zal eerst aangeven dat de RNS315 in 2 uitvoeringen geleverd word (volgens de leverende garage) Als optie (Zonder interne carkit) en als accessoire (incl. interne carkit). Dit stond natuurlijk nergens goed vermeld tijdens bestellen en op de VW site stond bij de accessoires dat er een carkit in zou zitten niet wetende dat er geen in zou zitten als je deze als optie kiest. De garage wil nu meedenken en heeft mij gereduceerd een Fiscon carkit module aangeboden om in te laten bouwen welke werkt zoals de affabriek carkit op de RNS315.
De zit in de nieuwe Passat comfort stoelen is fantastisch. Heel makkelijk ben ik tot een goede zit gekomen. Fijn dat de lende steun elektrisch in diepte en hoogte verstelbaar is. Ik was bang dat na mijn Volvo er geen wagen die zit kon overtreffen. Nu moet ik aangeven dat de Passat het niet overtreft maar heel dicht in de buurt komt! Volvo staat wel bekend om zijn geweldige zit.
Over interieurgeluid kan ik heel kort zijn: Die is er bijna niet! Heerlijk stil! geen piepjes of kraakjes (ook niet bij de achterportieren wat sommige ervaren) Alleen het accelereren hoor je maar als je op de CC rijd dan hoor je nagenoeg geen motorgeluid (ook niet op 120km/h)
Over de acceleratie moet ik aangeven dat tot de 100km/h het redelijk vlot gaat maar daarna (5e en 6e versnelling) het wat trager omhoog gaat met de snelheid. in Duitsland wel even 185km/h aangetikt (zonder enige moeite) waarbij hij 3000RPM draait op dat moment en de wagen nog heerlijk rustig is, stil, niet trillen. Het is geen racewagen maar hij komt al met al redelijk vooruit (was al 1.6TD gewend van mijn v50 welke ik hiervoor had)
Het navigatiesysteem is razend snel met zijn berekeningen en heeft bij muziek een heerlijk geluid (niet de high performance kwaliteit welke ik in mijn Volvo had). voor een standaard radio/nav en standaard speakers is het niet klagen in de nieuwe Passat! voor diegene die echt high performance geluid wil zal naar de dynaudio moeten kijken. Wel is het enorm irritant dat de kaart welke op de RNS geïnstalleerd is niet helemaal up to date is! er staat een versie V1 op en ik wacht nu met smacht op de V2! ik rijd veel in de regio Eindhoven en Den Bosch en daar snapt de RNS315 het op dit moment echt niet! Wel jammer dat een systeem van 1000 euro niet up to date is met zijn kaarten! Ik hoop dat er snel een upgrade is!
Voor de rest is de nieuwe Passat een hele heer! het is een echt forse wagen! Een heel groot verschil met mijn vorige V50. Deze wagen voelt direct groter en degelijker aan! ook de kofferruimte is echt ENORM! dat zal een fijn gaan worden bij de vakanties richting het buitenland!
Over het verbruik kan ik melden dat ik voor het eerst heb getankt bij 950KM op de teller en toen gooide ik er 60 liter in. Zodra de motor wat meer is ingelopen zal dit beetje bij beetje verbeteren. hij rijd nu dus nog net geen 1 op 16 gem. (incl. 185km/h stukken in Duitsland) Ik ben niet iemand die echt in de eerste periode de wagen echt gaat inrijden dus ben benieuwd hoe dat zich houd in de komende tijd.
Ik moet afsluiten met dat ik er 100% zeker van ben de beste keuze in dit prijssegment heb gemaakt en dat ik hier vele trotse en prettige kilometers mee ga rijden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.