Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 26 km |
KM-stand laatst | 2.000 km |
Ophalen en eerste Ervaringen
- 25 km
Omdat het leasetermijn op mijn huidige leasewagen aan het aflopen was, heb ik mij begin dit jaar georiënteerd voor een nieuwe leasebak. Belangrijke punten hierin waren onder andere ruimte, lage bijtelling en luxe. Dit zorgde ervoor dat het lijstje redelijk kort werd.
Ik heb mij eerlijkheidshalve laten leiden door de bijtelling. Tijdens het zoeken kwam ik uiteindelijk op het volgende lijstje uit:
- Volkswagen Golf GTE
- Volkswagen e-Golf
- Audi A3 e-tron
- Volvo V60 Plugin
- Ford C-Max Plugin
Ondanks dat de Passat GTE al was aangemeld dat deze zou gaan komen, maar het een hele lange tijd op zich liet wachten (foei VW) had ik de Passat GTE niet in overweging genomen.
Uiteindelijk bleven de Golf GTE en de Audi A3 e-tron als favoriet over. De Volvo heeft een mooie derde plek weten te bemachtigen.
De auto's die afvielen waren de C-Max en de e-Golf. De C-Max omdat ik deze van binnen echt foeilelijk vind. Over smaak valt niet te twisten laten we maar zeggen. En de e-Golf vanwege de zeer beperkte actieradius. In plaats van de geadverteerde 190km, komt dit in de praktijk uit op een kleine 120km. Een afname van ongeveer 40%.
Uiteindelijk zijn de A3 en de V60 alsnog afgevallen. De A3 omdat tijdens het uitzoeken er geen trekhaak onder kon. Deze zou pas in het na het derde kwartaal kunnen volgens de dealert. Ik heb begrepen dat het inmiddels wel mogelijk is. En de V60 viel af vanwege de forse leaseprijs, waardoor ik teveel moest gaan bijbetalen.
Bleef over de Golf GTE. Maar zij het niet dat op dat moment de Passat GTE in de verkoop ging. Ik heb direct met de dealer gebeld en een Passat GTE Variant gereserveerd. En aan de hand van een voorlopig leasetarief ben ik gaan rekenen. Aangenaam verrast heb ik besloten om een voor de Passat GTE te gaan. Deze is nu besteld met de volgende opties:
Advance Pakket
Dynaudio
Executive Plus pakket
Bestuurder assist. Plus pakket
Easy Open Variant
Elektrische Trekhaak
Park Assist
DAB+
Led verlichting
17" Soho
In eerste instantie zou ik een showroom-wagen voor een van de andere landen krijgen, waar de kleur en de opties reeds vast stonden. Maar na lang onderhandelen met de dealert kreeg ik alsnog een "vrije" plek. Deze 'vrije' plek was oorspronkelijk vergeven aan een zakenrelatie. Maar ik denk dat de zakenrelatie toch geen grote relatie was :$. Maar gelukkig krijg kan ik nu de opties krijgen die ik wilde. Afgezien van het Active Info Display die niet te leveren was. Ik wil voor geen mogelijkheid mijn 7 procent in gevaar brengen :).
Vandaag was de dag dat ik mijn auto dan eindelijk kon ophalen. En daar stond hij te pronken. Opgepoetst en wel.
Het grote rijden kan beginnen.
Na mijn voorloop auto (golf variant 1.2TSI BM) is het een verademing om in deze auto te rijden. Als eerste de automaat. Daar kan gewoon niets tegenop en wat heb ik dat gemist.
Het starten is weer even wennen. De Passat GTE heeft een start/knop. Zeker de eerste week betrapte ik mij erop dat ik de sleutel in het contact wilde steken.
Bij het starten van de auto hoor je niets. In eerste instantie rijd je dus weg op de king-size accu.
In hybride trekt de auto vlot op. Al heb ik wel het idee dat het vermogen zwaar gecapt wordt. Ook geheel elektrisch rijden gaat redelijk vlot. Mede door het constante koppel van de elektromotor.
De elektromotor van de Passat is gelijk aan die van de e-golf. Dit is ook wel nodig om de bijna 200 kilo aan extra gewicht te compenseren. In tegenstelling tot de Golf GTE heeft de Passat een 9,9Kwh stroomopslagdoosje tot zijn beschikking. Tesamen geeft dit een praktische actieradius van 30 km en niet de aangegeven 50km. Laatst heb ik nog net de 40km weten aan te tikken met de actieradius. Dit heb ik mede weten te halen door alle comfortgebruikers (airco, ruitverwarming, enz) uit te zetten en daarbij zoveel mogelijk op de cruise control gereden.
Op de automaat zit naast de P, R, N en D ook een B stand. Deze B stand moet ervoor zorgen dat de batterij bij het loslaten van het gaspedaal gaat bijladen. In de eerste paar dagen heb ik deze ook gebruikt, tot een collega mij attendeerde op mijn irritante remdrag. Tijdens de bijlaadfase remt de passat dus subtiel af. Dit is dus vergelijkbaar met het afremmen op de motor in een te lage versnelling. Blijkbaar zodra het gaspedaal wordt losgelaten zal de passat daadwerkelijk gaan remmen. Deze stand toch maar niet zoveel gebruiken.
Zodra je de GTE knop indrukt hoor je een bescheiden grom uit de motor komen. Helaas wordt deze grom over de speakers versterkt. Desalniettemin wordt deze grom zeer subtiel gebracht en heb je echt het idee dat de grom uit de motor komt. In de GTE stand wordt al het vermogen van de motor en elektromotor pas echt goed tot zijn recht. Waar je in de hybride stand het idee hebt vermogen te missen, wordt dit in de GTE stand meer dan goed gemaakt.
-Update-
- 2.000 km
Update 20-12-2015
Opties:
Met de Hill hold knop is het mogelijk om de rem los te laten voor een stoplicht staat. De Hill Hold zorgt er dan voor dat de rem ingetrapt blijft. Door een klein beetje gas te geven wordt de hill hold weer uitgeschakeld.
Het dakraam is netjes afgewerkt. Deze kan volledig vrij worden opgengezet. Daarnaast kun je, als het raam dicht is, een zonnescherm dicht schuiven. Dit zonnescherm heeft de kleur van de hemel bekleding.
Het bestuurders assistentie pakket plus heeft op sommige punten nog wat verbetering nodig in mijninziens.
Zo heeft Lane assist nog moeite met een nat wegdek. Op wegen waar reparatie zijn uitgevoerd, wordt de teer gezien als belijning en zal het systeem abrupt ingrijpen en je zonder pardon de greppel insturen. Ook grijpt het systeem in als je een tijdje het stuur niet vasthoudt of niet genoeg tegenstuur. Als eerste zal Lane assist twee maal een akoestisch signaal geven. Daarna wordt er kortstondig op de rem getrapt. Werkt dat niet, dan zal het systeem je naar de vluchtstrook proberen te brengen. En ja. Ik heb gekeken hoe lang het systeem erover doet voordat er ingegrepen wordt. Hier kan geen hard getal voor gegeven worden, omdat dit afhankelijk is van de snelheid en afgelegde afstand.
Side assist werkt goed. Auto's in de dode hoek worden tijdig aangegeven. Mocht je onverhoopt het signaal in je buitenspiegel hebben gemist, dan wordt dit tijdens een baanwissel aangegeven in het stuur. Deze begint dan te trillen.
Adaptive cruise Control is opzich een fijne optie. De auto houdt netjes afstand op zijn voorganger. Maar mijn idee is dat deze afstand (ook al is deze ingesteld op de kortste afstand) nog steeds te ruim. De kortste afstand laat nogsteeds 1 seconde ruimte tussen jezelf en de voorganger. Geregeld duiken er auto's tussen en zal de passat afremmen om weer op de seconde afstand te komen. Met druk verkeer is dit redelijk suboptimaal. Ik zie graag een implementatie van 0,75 en 0,5 seconden.
Deze opties tesamen zorgen ervoor dat file rijden bijna zonder tussenkomst van de bestuurder uitgevoerd kan worden. De enige keer dat de bestuurder nog moet doen is geregeld een tik tegen het stuur geven en bij stilstand het gas aantikken om weer te gaan rijden.
Discover Pro systeem met Dynaudio.
Weinig op aan te merken. Doet wat het moet doen en goed. Wat mij ook opvalt is dat de carkit die in de passat is ingebouwd van zeer goede kwaliteit is. De ruis onderdrukking is uitstekend. Dankzij de implementatie van mirrorlink werken Carplay en Andriod auto bijna vlekkeloos. Belangrijk is dat de telefoon unlocked moet zijn voordat je deze aansluit om ervoor te zorgen dat apps zoals Spotify op de radio te bedienen zijn.
DAB+ werkt goed en mocht het bereik van DAB+ toch niet toereikend zijn, dan schakelt de zender automatisch over naar de FM frequentie.
Park Assist
Nog niets mee gedaan. Ik kan het zelf wel :)
Easy open
Ik heb de optie Easy Open Variant genomen om de achterklep te kunnen openen door mijn voet onder de bumper te doen. Little did I know is dat dit alleen werkt als je ook keyless entry optie hebt genomen. Helaas voor mij moet ik het met de afstandsbediening in de sleutel doen. De klep gaat dan wel geheel open en met een druk op de knop weer dicht.
Elektrische trekhaak
In de kofferbak zit een klein knopje, die ervoor zorgt dat de trekhaak vanachter de bumper tevoorschijn komt. En met hetzelfde knopje kan de trekhaak weer ontgrendeld worden om onder de bumper geduwd worden.
Led verlichting
De koplampen van de Passat vind ik zelf zeer geslaagd. Tijdens de afgelopen weken heb ik alle mogelijkheden van de led verlichting geprobeerd. Het meedraaien van de lampen in de bochten werkt goed. Maar het mooiste is toch wel het dynamisch grootlicht. Bij het inschakelen van Dynamisch Grootlicht komt er op de boordcomputer een grootlicht symbool met een A erin tevoorschijn. Tijdens het rijden wordt grootlicht ingeschakeld in verschillende standen. Zo wordt volledig grootlicht ingeschakeld als je zielsalleen over een land weggetje rijdt. Mocht er een tegenligger komen, wordt deze tijdig weer uit gezet. Mocht er een auto voor je rijden, dan wordt grootlicht ook ingeschakeld, maar wordt de auto die voor je rijdt "uitsneden". Alsof iemand een stukje karton voor de lampen houdt. Hierdoor kun je wel grootlicht voeren, maar verblind je de voorganger niet. Heel netjes gedaan!
Al met al ben ik zeer tevreden over mijn nieuwe Passat GTE.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI GTE Highline / Full option! / Trekhaak / Panoramadak / 360Camera / Virtual Cockpit / Camera / Leder / Navigatie / Cruise Control
- 2016
- 108.913 km

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline Business R
- 2019
- 129.280 km

Volkswagen Passat 1.4 TSI ACT R-Line 2017 DSG
- 2017
- 161.110 km